فهرست عناوین مطلب
آموزش مددکاری اجتماعی در استرالیا
تعریف مددکاری اجتماعی
مددکاری اجتماعی حرفه ای است که در پی دستیابی به عدالت اجتماعی، افزایش کیفیت زندگی، توسعه کامل ظرفیتهای افراد، گروهها و جامعه است. مددکاران اجتماعی رابط میان افراد و محیط آنان هستند و در این بین از نظریه های رفتار انسانی و نظامهای اجتماعی بهره میبرند و اغلب اهداف خود را از طریق مشارکت در تحقیق، توسعه سیاستگذاری ها، تجزیه و تحلیل و مشاوره دنبال میکنند و احترام به سنتها، فرهنگها، ایدئولوژی، باورها و ادیان را در میان گروههای مختلف قومی و جوامع متفاوت تا جایی که با حقوق اساسی بشر در تضاد نباشد، ارتقا میدهند.
محتوای آموزش مددکاری اجتماعی
مددکاری اجتماعی مبتنی بر دانش، مهارتها، ارزشها و باورها و اعتقادات است و این بدان معنی است که در آموزش دانشجویان مددکاری اجتماعی باید بر اهمیت توجه به ارزشها و باورها تأکید شود. محتوای آموزش مددکاری اجتماعی بر اساس ۵ ارزش اساسی زیر که از منشور اخلاقی و استانداردهای عمل در انجمن مددکاری اجتماعی استرالیا گرفته شده است، صورت میگیرد:
- استانداردها؛
- ارزشمندی و کرامت انسان؛
- عدالت اجتماعی؛
- خدمت به بشریت؛
- تمامیت؛
- صلاحیت و شایستگی.
ساختار برنامه های آموزش مددکاری اجتماعی
تعدادی از برنامه های مختلف توسط دانشگاههای استرالیا گسترش یافته اند که برنامه های مددکاری اجتماعی را پیشنهاد میدهند؛ برنامه هایی که منجر به صلاحیت حرفه ای در مددکاری اجتماعی در سطوح مختلف تحصیلی میگردد. این برنامه ها اغلب دارای ساختار پویا و انعطاف پذیری است که فرصتهای بسیاری را برای دانشجویان فراهم مینماید از جمله: امکان تعامل با سایر دانشجویان و افراد متخصص از قبیل پزشکان، روانپزشکان، مشاوران و روانشناسان است؛ بنابراین دانشجویان از این طریق فرصت افزایش دانش، مهارتها و استانداردهای عملی برای اقدام و گسترش آن را پیدا خواهند کرد. این فرصتها شامل تعامل چهره به چهره، کنش و واکنش متقابل، استفاده از تکنولوژی و سایر راهبردهای نوآورانه دیگر است. از آنجایی که مددکاری اجتماعی، حرفه ای است که توجه به «بافت و زمینه» در آن از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است؛ بنابراین لازم و ضروری است که این اطمینان حاصل گردد که دانش مددکاری اجتماعی در استرالیا دربردارنده شرایط و بافت حاکم بر آن است.
روشهای اقدام و مهارتهای لازم در آموزش مددکاری اجتماعی
تمام روشهای مداخله در مددکاری اجتماعی نیازمند یادگیری هستند که شامل کار فردی، کار گروهی، برنامه ریزی اجتماعی و اقدام اجتماعی، پژوهش، تحلیل سیاستهای اجتماعی و مدیریت است. مهارتهای عمل مددکاری اجتماعی شامل مهارتهای ارتباطی یا مهارتهای شفاهی برای ارائه مشاوره، مهارتهای نگارشی برای ارائه گزارش است؛ علاوه براین مهارتهای تفکر انتقادی و تحلیل، گردآوری داده و تنظیم آن، حمایت، مذاکره و میانجیگری از دیگر مهارتهای لازم برای دانشجویان مددکاری اجتماعی است. مددکاران اجتماعی باید دارای قدرت تحلیل انتقادی نسبت به ساختار جامعه باشند و در کنار آن توجه خاص به ابعاد قدرت، پیامدها و تأثیرات آن در ایجاد طبقه، جنسیت، سن، تواناییهای جسمی و فکری، جنسی، نژاد و قومیت توجه داشته باشند.
نقش آموزش دهندگان در حوزه های مددکاری اجتماعی
آموزش دهندگان در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی نقشهای گوناگونی ایفا میکنند که در ادامه به این نقشها اشاره شده است:
- نقش معلم، مشارکت کننده و راهنمای دانشجویان در یادگیری و آموزش آنان؛
- الگویی برای دانشجویان؛
- ارزیابی کننده رشد علمی و حرفه ای دانشجویان؛
- رابط سازمان با دانشگاه و دانشجویان؛
- ناظر و ارائه دهنده بازخورد به دانشجویان؛
- الگوی مدیریت برای دانشجویان؛
- تسهیلگر دانشجویان در یادگیری؛
- حمایت از دانشجویان.
دانشگاههای معتبر آموزش مددکاری اجتماعی در استرالیا
- دانشگاه ویکتوریا؛
- دانشگاه موناش؛
- دانشگاه چارلز استوارت؛
- دانشگاه دیکن؛
- دانشگاه جیمز کوک؛
- دانشگاه چارلز داروین؛
- دانشگاه بین المللی استرالیا؛
- دانشگاه نیو ساوت ولز؛
- دانشگاه استرالیای جنوبی؛
- دانشگاه سانشاین کوست؛
- دانشگاه نیوکاسل؛
- دانشگاه وسترن؛
- دانشگاه گریفیتز؛
انجمن مددکاری اجتماعی استرالیا
انجمن مددکاری اجتماعی استرالیا هر ۵ سال یک بار به ارزیابی برنامه های مددکاری اجتماعی می پردازد تا اطمینان حاصل کند که فارغ التحصیلان این حرفه قادرند حداقل استانداردها در مددکاری اجتماعی را عملی سازند. انجمن مددکاری اجتماعی استرالیا همچنین خدمات مشاوره را به دانشگاههایی که در برنامه های جدید آموزش مددکاری اجتماعی نقش دارند، ارائه میدهد. اگر برنامه مددکاری اجتماعی قادر نباشد نیازهای خاصی را در یک دوره زمانی مشخص برآورده نماید، برنامه مورد نظر از طریق مشاوره فوری در انجمن مددکاری اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد. در فرآیند مشاوره احتمال دارد روشهای جایگزین که قابلیت رفع نیازها را داشته باشد، پیشنهاد گردد. انجمن مددکاری اجتماعی استرالیا در صورتی که نسبت به برنامه های مددکاری اجتماعی و یا نسبت به واحدهای دانشگاهی شکایتی دریافت نماید، به منظور حل مشکل با دانشگاهها در تعامل و ارتباط قرار میگیرد.
گردآوری و ترجمه: کبری واعظی، کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران
Reference
- Australian association of social works (2008). Australian social work and education and accreditation standards: 1- 71