دیباچه: با گذشت بیش از پنجاه سال از تأسیس رشته های مددکاری و خدمات اجتماعی در ایران هنوز متن علمی مشخصی برای چگونگی کارورزی دانشجویان در ایران وجود ندارد. اگر چه برخی دانشگاه ها و به خصوص تعداد محدودی از اساتید آگاه و دلسوز، در این رابطه اقداماتی صورت داده اند، لیکن هیچ سند مشخص علمی در این رابطه تدوین نشده است. بسیاری از دانشجویان کارورزی به یک محل کارورزی معرفی می شوند، بدون این که آگاه باشند آنجا باید به چه کاری مشغول شوند، چه انتظاراتی از آن ها می رود، چه مهارت هایی را باید کسب نموده و در نهایت چه مدارک و مستنداتی را برای ارزش یابی خود باید ارائه دهند.
اساتیدی که به هدایت دانشجویان کارورزی می پردازند نیز به نوبه خود سرگردان بوده و از این که دقیقاً چه وظایفی به عهده دارند، چگونه باید به هدایت و راهنمایی دانشجویان کارورزی پرداخته و از چه ملاک هایی برای ارزش یابی دانشجویان باید استفاده نمایند، آگاه نیستند.
مشکلات مذکور با عدم وجود استانداردهای شغلی، ارزشی، و قواعد اخلاقی، در حرفه ی مددکاری اجتماعی در ایران افزایش بیشتری پیدا کرده است. تجربه ی نگارنده در طول سالیانی که در ایران در خدمت دانشجویان مددکاری اجتماعی بوده بیانگر آن است که متأسفانه در بسیاری از موارد، عملکرد دانشجویان مددکاری و نوعاً راهنمایی و هدایتی که از طرف اساتید خود دریافت می کنند، بر خلاف اصول و استانداردهای شغلی، ارزشی و اخلاقی مورد قبول انجمن جهانی مددکاران اجتماعی است. از این رو بر آن شدم تا لااقل دین خود را از طریق تعیین استاندارهای شغلی، ارزش ها و قواعد اخلاقی در مددکاری اجتماعی که برگرفته از آخرین مدارک موجود در کارورزی در کشورهای توسعه یافته است را به کشورم ادا کنم. امید است گروه های مددکاری اجتماعی و خدمات اجتماعی در سراسر کشور این کتاب را به عنوان راهنمای کارورزی در مددکاری اجتماعی در نظر گرفته و دانشجویان مشتاق ما را با هم گنان هم عرض خود در سراسر جهان قابل مقایسه نمایند و از همه مهم تر مددجویان از توانایی های دانش آموختگان این رشته بیش از پیش بهره مند گردند.
علاقمندان جهت تهیه این کتاب (تألیف دکتر تقی دوست قرین) می توانند از طریق انتشارات مربوطه به آدرس تهران- خیابان کریم خان زند، نبش خیابان شهید عضدی شمالی (آبان شمالی)، ساختمان دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه اول مراجعه نمایند.
انتشار یافته در مجموعه تخصصی مددکاران اجتماعی ایرانیان