مددکاری اجتماعی و بازاریابی اجتماعی | قسمت دوم از یادداشت کوتاه یک مددکار اجتماعی پیرامون اهمیت بازاریابی اجتماعی در حوزه مددکاری اجتماعی

در بازاریابی اجتماعی ما با سه گروه متفاوت مخاطب روبرو هستیم:
1- اول گروهی که تمایل دارند رفتاری را تغییر یا انجام دهند. برای این گروه باید از آموزش استفاده کرد. آموزش می تواند منجر به تغییر سبک زندگی، تغییر باورها و نیازهای فرد یا جامعه گردد.

۲- دوم گروهی که قصدی برای تغییر یا تغییر رفتار ندارند. این گروه نیاز به بازاریابی دارند باید بتوان ایده، کالا یا خدمات خود را برای این گروه پرزنت کرد و البته مهمتر از همه باید منافع گروه مخاطب را در استفاده از این ایده، کالا یا خدمات گوشزد نمود.

۳- و اما گروه سوم که بسیار گروه متفاوتی هستند کسانی هستند که نه تمایل به تغییر دارند و نه تصمیمی به آن، لذا استفاده از ابزارهای قانونی و فشار (مخصوصاً در حوزه های سلامت) می تواند کارساز باشد.

پس در بازاریابی اجتماعی هر نوع کوششی صورت می گیرد تا موانع احتمالی که سر راه انجام رفتار مورد نظر است شناسایی و کاهش یابد و یا از سر راه انجام رفتار برداشته شود.
بازاریابی به عنوان یکی از مراحلات بری تغییر رفتار سعی دارد با اصلاح جذابیت های نسبی در رفتار مورد نظر از طریق کاربرد محرک ها و سایر منافع که انجام رفتار را تقویت می کنند تا با کاستن موانع و هزینه های مربوط به رفتار در دیدگاه گروه هدف در مواردی که آموزش تاثیری نداشته باشد باعث تغییر رفتار گردد.

 

رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران
دکمه بازگشت به بالا