معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت، از تدوین دستورالعملی جدید برای مددکاران اجتماعی در بیمارستانها و تغییر رویکرد مددکاری در بیمارستان خبر داد.
به گزارش مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران به نقل از ایسنا؛ دکتر علی ماهر در خصوص جزییات این دستورالعمل گفت: قبل از طرح تحول نظام سلامت به دلیل اینکه بیشتر بیمارانی که به بخش دولتی مراجعه میکردند دچار مشکلات عدم تامین مالی خدمات بودند و بحث حفاظت مالی از بیماران نیازمند خیلی پررنگ بود، بیشتر وظیفه مددکاران اجتماعی به این بخش اختصاص داشت. با اجرای طرح تحول نظام سلامت اکنون میزان نیاز به حفاظت مالی بیماران بسیار کم شده و تقریبا به صفر رسیده است.
وی ادامه داد: پروتکلهای جدید مددکاری اجتماعی در بیمارستان در حال تدوین است و بزودی ابلاغ میشود. هدف ارتقای سطح خدمات مددکاران اجتماعی و انجام فعالیتهایی است که در دنیا به عنوان خدمات استاندارد مددکاری در بیمارستانها ارائه میشود.
معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت همچنین تصریح کرد: هدفگذاری که پیشتر برای نیروهای مددکاری بیمارستانها تعیین شده بود، انجام میشود، اما ما درصدد تغییر نگاه به مددکاری اجتماعی در بیمارستان و ارتقای سطح خدمات در بیمارستانها هستیم.
به گفته وی، خدمات حمایتی، حقوقی، رسیدگی به وضعیت بیماران از نظر نیازهای عاطفی و خانوادگی، فعالیتهای مربوط به بعد از ترخیص و … بخشی از شرح وظایفی است که در پروتکل جدید، برای مددکاران بیمارستانها مشخص شده است.
ماهر همچنین از آماده بودن این پروتکل برای ابلاغ خبر داد و افزود: هدف از این دستورالعمل، جذب نیروی جدید نیست بلکه باید بیشتر نیروهای موجود را توانمند کرد.
معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت همچنین به ایده خیریههای پشتیبان بیمارستانها که از سوی معاونت اجتماعی مطرح شده، اشاره کرد و گفت: این ایده در حال حاضر در دست بررسی است. بخشی از وظایف مددکاران اجتماعی انجام حمایت از بیماران در درون بیمارستان و بعد از آن است. در عین حال انجمنهای خیریه میتوانند در این رابطه کمک زیادی داشته باشند.