اولین رسانه تاب آوری ایران

درباره رسانه تاب آوری ایران «اولین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران»

در این مطلب به معرفی اولین رسانه تاب آوری ایران که به عنوان نخستین رسانه تخصصی تاب آوری اجتماعی کشور در سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز نمود خواهیم پرداخت.

اولین رسانه تاب آوری ایران

درباره رسانه تاب آوری ایران «اولین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران»

مفهوم تاب آوری امروزه به طور گسترده در علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی و همچنین در طیف وسیعی از گفتمان های تجاری، اجتماعی و سیاسی استفاده می شود. در عصر خطرات جهانی جدید مانند همه‌گیری، بحران‌های مالی و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، انعطاف‌پذیری و تاب آوری جامعه و مردم بیش از هر زمان دیگری اهمیت  دارد.

 رسانه تاب آوری ایران به عنوان مرجع رسمی آموزش، پژوهش، نشر کتاب، مقالات تخصصی و تازه های تاب آوری ایران و جهان رونمایی شد و شروع به کار کرد.

رسانه تاب آوری ایران، تاریخچه، اهداف و چشم اندازها

مفهوم تاب آوری اجتماعی بر توانایی همه گروه‌های جامعه برای عبور از یک شوک یا فاجعه اشاره دارد. تاب آوری و انعطاف افراد یک جامعه در هنگام وقوع یک بحران، می تواند انسجام  تعادل را در آن جامعه حفظ کند. از این رو تاب آوری می تواند نقش بسزای در کیفیت زندگی در مواقع بحرانی ایجاد کند.

رسانه تاب آوری ایران «اطلس فارسی تاب آوری کشور» به عنوان اولین مرجع رسمی تاب آوری اجتماعی کشور در سال ۱۴۰۲ به همت دکتر جواد طلسچی یکتا (مدیر و مؤسس مجموعه رسانه های تاب آوری ایران) تأسیس شد و تحت نظر مستقیم ایشان اداره می شود.

رسانه تاب آوری ایران کجاست؟ 

رسانه تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان از سال ۱۳۹۳ با درک صحیح اهمیت موضوع تاب آوری برای جامعه ایران، در وهله اول با هدف ارتقاء سطح دانش و آگاهی اجتماعی در زمینه مفهوم واقعی تاب آوری و در مراحل بعدی با هدف آموزش های مجازی و حقیقی در زمینه تاب آوری، با برخورداری از تیم حرفه ای متخصص، اقدام به ایجاد شاخه جدیدی تحت عنوان خانه تاب آوری ایرانیان نمود و تاکنون قریب به یک دهه می باشد که در حوزه تاب آوری فعالیت مطالعاتی و تحقیقاتی دارد.

از ابتدای فعالیت علمی تحقیقی رسانه ایرانیان در زمینه موضوع تاب آوری، در صدد شناسایی و بازتعریف مؤلفه های اجتماعی تاب آوری برآمدیم و با برگزاری میزگردهای تخصصی با مشارکت حداکثری جامعه مددکاران اجتماعی ایرانیان پیرامون موضوع تاب آوری احتماعی، هم افزایی و بارش افکار درخور توجهی صورت گرفت و متعاقباً با تقویت تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان، ضرورت ایحاد یک رسانه مستقل (تحت نظارت مجموعه رسانه های ایرانیان) متمرکز بر موضوع تاب آوری احساس شد.

بدین ترتیب با همفکری و همراهی دوستان تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان زیرساخت های لازم جهت تأسیس رسانه تاب آوری اجتماعی ایجاد شد و نهایتاً در سال ۱۴۰۲ رسانه اطلس فارسی تاب آوری کشور به عنوان اولین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران بطور رسمی اعلام حضور نمود و فعالیت خود را آغاز کرد.

اولین رسانه تاب آوری ایران
اولین رسانه تاب آوری ایران

با توجه به اهمیت روزافزون ارتقاء تاب آوری جوامع و خصوصاً وجود وبگاه های خانه و باشگاه تاب آوری ایرنیان به عنوان متولیان اصلی حوزه رسانه ای تاب آوری کشور، بر آن شدیم که این ظرفیت رسانه ای تخصصی و هوشمند را به مبحث مهم و ارزشمند تاب آوری با گرایش اجتماعی اخنصاص دهیم.

بخش های متنوع و امکانات اختصاصی رسانه تاب آوری ایران

رسانه تاب آوری ایران تحت عنوان «اطلس فارسی تاب آوری ایران» مجهز به موتور جستجوگر هوشمند با توان بالای رسانه ای می باشد که ضمن رصد لحظه به لحظه اخبار و اطلاعات تاب آوری ایران، با برخورداری از تیم تخصصی مجرب در زمینه تولید محتوای اختصاصی با موضوع تاب آوری اقدام خواهد نمود. بدیهی است در این مسیر از پتانسیل ها و توانمندیهای اعضاء محترم تیم های تخصصی خانه و باشگاه تاب آوری ایرانیان بهره برداری صورت خواهد پذیرفت.

نقشه خبری تاب آوری ایران

یکی از مهمترین بخش های این رسانه می باشد که با استفاده از پلاگین اختصاصی مربوطه، در زمینه رصد و خبرخوانی تاب آوری کشور (تحرکات، اقدامات، همایشات و کنفرانس های خبری در نقاط مختلف ایران) را پوشش خواهد داد.

بخش آموزش های صوتی و تصویری

با امکاناتی در سطح بهترین خبرگزاری های کشور، کلیه اطلاع رسانی های ویدئویی و خصوصاً برنامه های آموزشی انجام یافته توسط خانه تاب آوری ایرانیان را پوشش خواهد داد. اولین رسانه تاب آوری ایران

جستجوگر هوشمند خبری اطلس فارسی تاب آوری ایران

با امکاناتی جدید و بسیار قدرتمند رسانه ای و با برخورداری از سرور اختصاصی در سطح عالی، رصد اخبار و اطلاعات اجتماعی و تاب آوری کشور را عهده دار خواهد بود.



امید است کلیه تلاشها و اقدامات صورت گرفته (و نیز در پیش روی این وبسایت)، موجبات رضایت خاطر مخاطبین عزیزمان را فراهم سازد.

رسانه تاب آوری ایران در نظر دارد مؤلفه های اجتماعی تاب آوری را بازشناسی، ساختارمند و بازتعریف نماید. اولین رسانه تاب آوری ایران

 

نشانی اینترنتی اولین رسانه تاب آوری ایران

رسانه تاب آوری ایران از طریق نشانی های اینترنتی زیر در دسترس کلیه علاقمندان به حوزه تاب آوری و مددکاری اجتماعی می باشد.

  • talisweb.ir
  • socialresilience.ir
  • resiliencemedia.ir

مدیر و موسس اولین رسانه تاب آوری ایران کیست؟

مدیر و موسس اولین رسانه تاب آوری ایران، دکتر جواد طلسچی یکتا (مدیر و موسس مجموعه رسانه های تخصصی مددکاری اجتماعی و تاب آوری ایرانیان) می باشد و کلیه اقدامات و فعالیتهای این رسانه تحت نظر مستقیم ایشان اداره می شود.

در ادامه این مطلب نظر مخاطبین محترم پایگاه خبری مددکارنیوز را به گفتگوی خبری اخیر انجام شده با مدیر و موسس رسانه تاب آوری ایران جلب می نماییم.

رسانه‌ تاب آوری ایران

 گفت‌وگو با جواد طلیسچی یکتا، موسس رسانه تاب‌آوری ایران

جواد طلیسچی یکتا، کارشناس مددکاری اجتماعی، کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی از ارمنستان و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و منابع انسانی و دکترای مدیریت کوچینگ

اشاره ای مختصر:  

انگیزه پیدایی رسانه تاب‌آوری

جواد طلیسچی، درباره انگیزه و چگونگی شکل گیری رسانه تاب‌آوری گفت: سال ۱۳۹۲ با توجه به علاقه‌مندی‌ و احساس نیازی که در این زمینه می‌کردم، رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان را تاسیس کردم.اولین رسانه تاب آوری ایران

یک سال بعد به شکل آکادمیک با موضوع تاب‌آوری آشنا شدم و همزمان در یک کارگاه هم شرکت کردم و به این موضوع علاقه مند شدم و جای خالی آن را در مباحث مددکاری احساس کردم بنابراین یک بخش از رسانه مددکاری را به این موضوع اختصاص دادم.

سال ۱۳۹۳ این شاخه که به مقاله و یادداشت درباره تاب‌آوری می‌پرداخت را در وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان با کمک همکارانم ایجاد کردیم و این بخش به مرور ” خانه تاب‌آوری ایرانیان” نام گرفت.

در پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران هم یک صفحه تحت همین عنوان ایجاد شد تا به این موضوع پرداخته شود و به موازات آن باشگاه تاب‌آوری در مجله اینترنتی مددکاری به وجود آمد که بعدها پایگاه خبری ” مددکار نیوز” نام گرفت. رسانه‌ تاب آوری ایران

هدف باشگاه تاب‌آوری

دکتر طلیسچی درباره هدف از تاسیس باشگاه تاب‌آوری می‌گوید: هدف این بود که متخصصان و علاقه‌مندان این حوزه گرد هم بیایند و یادداشت، مقالات و میزگردهای مرتبط با تاب‌آوری شکل بگیرد و یک فعالیت چند وجهی انجام شود زیرا تابحال کمتر به این موضوع پرداخته شده بود.

همچنین می‌خواستیم  بیشتر ازطریق آموزش به این معقوله بپردازیم بنابراین با هدف ترویج و توسعه‌تاب‌آوری‌ با  نهادها و سازمان‌ها تفاهم‌نامه امضا کردیم و آموزش‌های بسیاری را برای سازمان‌های مردم نهاد و سایر سازمان‌ها به صورت رایگان در قالب کارگاه‌های آموزشی برگزار کردیم.

رسانه‌ تاب آوری ایران
رسانه‌ تاب آوری ایران

باشگاه تاب‌آوری هم که با هدف گرد هم آوردن پژوهشگران، محققان و علاقه‌مندان تاب‌آوری ایجاد شده بود به طور همزمان فعالیت‌های موثر و متنوعی را دنبال کرد و همانطور که گفتم، هدف ما تروبج و توسعه تاب‌آوری از طریق برنامه‌های آموزشی البته با شکل متفاوت از آنچه تا آن زمان وجود داشت، بود.

ما مُدل آموزشی جدیدی را اجرا کردیم. آموزشی که دارای برنامه مشخص برای مخاطبان است، ابتدا در نظر می‌گیریم مخاطبان از چه گروه سنی و جنسیتی هستند و تاکید بر آموزش بر اساس  پایش و ارزیابی است تا بدانیم آموزش‌ها چه ثمره‌ای برای مخاطبان دارد. رسانه‌ تاب آوری ایران

یعنی یک پیش آزمون و یک پس آزمون انجام می‌دهیم تا ارزیابی کنیم شرکت کنندگان قبل از قرار گرفتن در گروه ما دیدگاه، و داشته‌هایشان در زمینه مولفه تاب‌آوری چه بوده و در طول آموزش در چه موقعیتی قرار گرفته اند و بعد از آموزش چه تغییراتی برایشان رخ داده  و ما چقدر توانستیم بر روی بینش و نگرش مخاطبان تاثیر بگذاریم و موفقیتمان را بسنجیم.

همین‌جا اعلام می‌کنم که تیم ما آمادگی دارد برای سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی دوره‌های آموزشی برگزار کند و مطالعات و یافته‌های جدید در حوزه تاب‌آوری را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

تیم ما در زمینه اعتیاد برای بهبود یافتگان و در زمینه سرطان برای بیماران در حال درمان باتوجه به آخرین تحقیقات و یاافته‌های علمی کارگاه‌های آموزشی برگزار کرد. همچنین در ان‌جی‌او ها و سازمان‌های دولتی اطلاع رسانی می‌کنیم تا بر حسب نیاز و باتوجه به آسیب‌های اجتماعی از کارگاه‌های ما استفاده کنند.

مدیر وبسایت مددکاری، درباره برگزاری کارگاه‌ها گفت: برخی سازمان‌ها به صورت بنر و پوستر اطلاع رسانی می‌کنند و اقشار عادی جامعه در کارگاه‌های آموزشی عمومی مانند فرزندپروری، تاب‌آوری خانواده و والدبن، تاب‌آوری همسران شرکت می‌کنند یا از طریق کلینیک‌های مددکاری ثبت نام می‌کنند. ما آموزش هایی هم برای اقشار کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر در جوامع محلی برگزار کردیم مانند آموزش تاب‌آوری برای اقشار آسیب‌پذیر در استان گیلان.

چرا رسانه تاب‌آوری شکل گرفت

طلیسچی درباره شکل گیری رسانه تاب‌آوری می‌گوید، متاسفانه چند وبگاه‌های هم‌پوشان وجود داشت و برای این‌که به این هم‌پوشانی پایان دهیم، اقدام به شروع زیرساخت‌های رسانه تاب‌آوری کردیم. دو سال طول کشید تا حدود هزار یادداشت و مقاله از رسانه‌‌های مختلف را جمع‌آوری کرده و بر روی آن کار کردیم تا توانستیم در سال ۱۴۰۲ از این سایت رونمایی کنیم.

هدف اصلی رسانه تاب‌آوری پرداختن به اخبار این حوزه بود که در واقع به‌ عنوان خبرگزاری تاب‌آوری فعایت کند. زیرا متوجه شدیم بسیاری از سازمان‌ها اخبار قابل توجهی در این حوزه دارند که در رسانه‌ها به آن پرداخته نمی‌شود. بخصوص در حوزه صنعت که پروتکل‌های زیادی تهیه شده و یا نشست‌های متعددی برگزار می‌شود و رسانه‌ها به آن‌ها نمی‌پردازند و حیف بود که علاقه مندان این حوزه از آنها مطلع نشوند.

 اطلس تاب‌آوری

یکی دیگر از فعایت‌های این رسانه این‌ بود که توانستیم با امکانات به روز اطلس تاب آوری کشور را ترسیم کنیم  و اخبار، اطلاعات، مقالات تخصصی و هرگونه فعالیتی که مبنی بر تاب‌آوری در کشور صورت می‌گیرد در این اطلس گنجانده، خوانده و دیده شود  که در واقع کارکرد خبرگزاری دارد.

در ضمن پژوهش‌هایی جدیدی که در این حوزه انجام می‌شود و هیچ جا نامی از آنها برده نمی‌شود و گمنام می‌ماند را معرفی می‌کند.

همچنین با توجه به این اطلس و شناسایی  آسیب‌های اجتماعی توانستیم آموزش‌هایی را برای منطقه‌های کم برخورداربرگزار کنیم. به این شکل که یک آسیب یا معضل را شناسایی می‌کردیم و با مسجدهای محل هماهنگ می‌شد تا آموز‌ها انجام شود که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت و سعی می‌کردیم در مناسبت‌ها این آموزش‌ها انجام شود. رسانه‌ تاب آوری ایران

دکتر جواد طلسچی یکتا
درباره رسانه تاب آوری Resilience Media

برای مثال در هفته مبارزه با مواد مخدر به شکل عمومی مهارت‌های پیشگیری و مقابله با اعتیاد را آموزش دادیم و به اهمیت نقش تاب‌آوری در آسیب‌های اجتماعی مبتنی بر اعتیاد ‌پرداختیم یا نقش تاب‌آوری در آسیب‌های اجتماعی در تثبیت بهبودی بهبود یافتگان را مطرح کرده و آموزش دادیم یا به طور کلی به نقش تاب‌آوری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی مانند خودکشی یا خودزنی پرداختیم و تمام این فعایت‌ها صد درصد صورت رایگان و داوطلبانه بوده و خواهد بود.

اخبار تاب‌آوری

تاب‌آوری بر اساس پروتکل تخصصی در حوزه صنعت، معادن، بانک‌ها و سایر نقاط صنعتی  در دستور کار سازمان‌ها و نهادها در دستور کارشان قرار گرفته است و بودجه زیادی به این‌حوزه تخصیص داده شده اما نه اطلاع رسانی شده و نه بازتاب آن مشخص می‌شود.

در حالیکه اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است به همین دلیل تلاش کردیم تا  این اخبار شنیده و بازتاب‌ آنها دیده شود و هم اذهان عمومی نسبت به این مساله حساس‌تر و علاقه‌مندتر شود که تاثیرات چند وجهی دارد و سازمان‌ها هم که می‌دانند کارشان پوشش خبری داده می‌شود و به کیفیت تدریس توجه ببشتری کنند

اما نکته مهم این است که معنا و مفهوم تاب‌آوری و ارتقا آن که در واقع ناشی از نوع نگاه سازمان و مسولان و برنامه‌ریزان است، نگاه درست و علمی باشد. برای مثال سازمانی با هدف صبر و شکیبایی کارکناننش به سمت این آموزش می‌آید اما هدفی که در تاب‌آوری واقعی مدنظراست، شناسایی پتانسیل‌ها و ایجاد ظرفیت‌ها و ظرفیت‌سازی است تا افراد بتوانند برای مواجهه با ناملایمات، حوادث، بلایا و فجایع مقاومت واقعی که نام آن تاب‌آوری است را در خود ایجاد کنند.

او درباره مفهوم درست تاب‌آوری می‌گوید: دو نوع نگاه درمورد این مولفه وجود دارد. یک نگاه عموم به تاب‌آوری است که صبر، شکیبایی و تحمل است و نگاه تخصصی به تاب‌آوری که به معنای ایجاد یک سری پیش ساخت‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها برای مواجهه درست و مطلوب با ناملایمات است‌. پس توجه داشته باشید که نوع نگاه بسیار مهم است والا اگر بخش تحمل، صبر و شکیبایی مدنظر باشد که آموزش تلقی نمی‌شود و موعظه و نصیحت است.

اما در این وبسایت ما آنچه مربوط به ایجاد ظرفیت‌هاست را آموزش می‌دهیم برای مثال چطور تاب‌آوری شهری ایجاد کنیم. کشور ژاپن کشوری زلزله خیز است اما با وجود زلزله‌های شدید سیستم مدیریت شهری از هم نمی‌پاشد و توانسته‌اند زیر ساخت‌هایی ایجاد کنند که به سیستم گردشگری ضربه‌ای وارد نشود.

مدیر و موسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا
مدیر و موسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا

نکته‌ای که دربحث تاب‌آوری قابل تامل است، این است که حتی نخبگان اجتماعی هم  در گفت‌وگوهایشان با رسانه‌ها گاهی با دید عموم به این مساله نگاه می‌کنند و انتژار می‌رود متخصصان حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک نگاه تخصصی نسبت به موضوعات مهم جامعه مانند تاب‌آوری داشته باشند و هرکدام به صورت سلیقه‌ای استنباط فرد‌ی‌شان را بیان نکنند تا افرادی مانند دانشجویان و طرفدارانشان به سخنان آنان استناد کنند و اگر نخبگان از مولفه‌ای صحبت می‌کنند علمی و آگاهانه باشد.

رسانه تاب آوری Resilience Media

رسانه تاب آوری Resilience Media

رسانه تاب آوری ایران به عنوان «اولین رسانه تاب آوری اجتماعی کشور»
تأسیس: در سال ۱۴۰۲ به همت دکتر جواد طلسچی یکتا تأسیس و رونمایی شد.
نشانی اصلی: talisweb.ir | نشانی جانبی resiliencemedia.ir | socialresilience.ir
راه های ارتباطی: info@talisweb.ir | javadtalischi@gmail.com | 09202521544

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا