خانه تاب آوری

نقش خانه‌هایمان در تاب‌ آوری - پاسخ به سوالات مختلف درباره نقش استحکام خانه در ایجاد تاب آوری اعضاء خانواده

خانه تاب آوری

نقش خانه‌هایمان در تاب‌ آوری | پاسخ سوالات
What is a Resilience Home

خانه تاب آوری: تاب آوری، کلمه‌ای است که در چند سال گذشته بسیار شنیده‌ایم و اخیراً، با تجربه همه‌گیری کووید و طوفان‌های متعدد، نقش خانه‌هایمان در تاب‌آوری را در نظر گرفته‌ایم: خانه‌های ما چگونه به تاب‌آوری ما کمک می‌کنند؟ چه چیزی یک خانه را مقاوم می کند؟ و چه ارتباطی با پایداری دارد؟

چگونه خانه تاب آوری می تواند تاب آوری اعضاء خود را تحت تأثیر قرار دهد؟

“تاب آوری” توانایی بازیابی از مشکلات یا موقعیت های چالش برانگیز را بیان می کند.

“تاب آوری ساده” برای ساختمان ها به این معنی است که بافت ساختمان – ساختار و زیرساخت آن – بادوام است و می تواند در طول چند ساعت تا چند روز در برابر شرایط نامطلوب مانند آب و هوای سخت مقاومت کند. این کار باعث می شود که عملکردهای ساختمان حفظ شوند: پناهگاه، سرپناه و رزق و روزی.

سطح بُعدی تاب‌آوری را می‌توان «تاب‌آوری تطبیقی» نامید و به چالش‌هایی مربوط می‌شود که (معمولاً) در یک دوره طولانی‌تر و زمانی که گذار به یک «عادی جدید» رخ می‌دهد. جدای از حفظ بافت و عملکرد ساختمان، تاب آوری خانه مهم است.

تاب‌آوری تطبیقی ​​به این معناست که خانه می‌تواند با آمدن فرزندان (یا بازگشت آنها!) یا والدین سالخورده به تغییرات در ترکیب خانوار پاسخ دهد، با «پیری در جای خود» یا – همانطور که در طول کووید دیدیم – طیف وسیع‌تری را در خود جای دهد. خانه تاب آوری

فعالیت هایی مانند کار در خانه، آموزش در خانه و طیف وسیع تری از نیازهای تفریحی، همچنین می تواند به این معنی باشد که یک خانه می تواند عملکردهای خود را در یک آب و هوای متغیر (در طیف وسیع و متغیری از دما و بارندگی) ارائه دهد.

سه راز افراد تاب آور

من اخیراً به سخنرانی دکتر لوسی هان در TED “سه راز افراد تاب آور” را گوش دادم.

دکتر هون مدیر مؤسسه رفاه و تاب آوری نیوزلند است و سخنرانی او در لیست “۲۰” سخنران برتر گفتگوهای TED در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت.

راز اول: افراد تاب آور “دریافت” می کنند که “چون اتفاق می افتد” – یک جنبه ضروری از آماده شدن برای چالش ها و همچنین پاسخ به آنها.

وقتی بپذیریم که هر یک از ما ممکن است با چالش هایی در راه زندگیِ روزمره خود مواجه شویم، چگونه می توانیم خانواده خود را آماده کنیم؟ و برای چه چیزی باید آماده باشیم؟

رویکرد «مدیریت ریسک» با در نظر گرفتنِ احتمال وقوع و احتمالِ از دست دادن یا آسیب، تمرکز بر رویدادهای پرخطر را پیشنهاد می‌کند. خانه تاب آوری

خانه تاب آوری
خانه تاب آوری

اولویت های مخاطرات و تهدیدهات احتمالی خانه تاب آوری

یک نمونه فهرست از اولویت های مخاطرات و تهدیدهات احتمالی برای یک خانه و خانواده

  • قطع برق و ارتباطات
  • طوفان
  • خشکسالی
  • درجه حرارت شدید – گرما و سرما
  • آتش سوزی در جنگل
  • ایزوله شدن در خانه بهردلیل ممکن

رویدادهایی که این تهدیدها را با هم ترکیب می‌کنند نیز می‌توانند در نظر گرفته شوند (مثلاً قطع برق در طول آتش‌سوزی، سرما و قطع برق در طول طوفان).

راهبردهای کاهش خطرات برای خانه تاب آور

راهبردهای کاهش خطرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مقاوم سازی سازه های موجود برای مطابقت با استانداردهای فعلی همانطور که در آیین نامه ساختمان و استانداردهای مربوطه تعریف شده است (به عنوان مثال: طراحی ساختمان ها برای به حداقل رساندنِ خطر آتش سوزی و بهبود زهکشی آب طوفان از پشت بام ها، و تهیه انبارهای بزرگتر آب برای امکان تغییر الگوهای بارندگی)
  • مقاوم سازی سازه های موجود برای حفظ شرایط راحت بدون ورودی انرژی (عایق رطوبتی و عایق، سیستم های غیرفعال برای گرمایش، سرمایش و روشنایی) – منطقه ای که با خانه های “پایدار” همپوشانی دارد.
  • نگهداری و تعمیر (به عنوان مثال: پاکسازی منظم ناودان ها و دور نگه داشتنِ مناطقِ اطراف ساختمان از مواد قابل اشتعال)
  • ایجاد برخی سیستم‌های اضافی (به عنوان مثال: منبع تغذیه پشتیبان، منابع جایگزین سوخت، ترتیبات اضطراری برای توالت و حمام زمانی که پمپ‌های آب از کار افتاده‌اند. باتری‌ها، مشعل‌ها و شمع‌ها به راحتی در دسترس باشند)
  • تهیه برنامه های اقدام مبتنی بر تهدید (به عنوان مثال: طرح آتش سوزی خانگی)
  • داشتن لوازم در دسترس برای اینکه بتوانید دوره ای را بدون دسترسی به مغازه ها مدیریت کنید
  • ایجاد چارچوبی برای قابلیت تعمیر سریع با استفاده از مواد و کمک در دسترس

اگر اکثر خانوارها برای رویارویی با مشکلات به خوبی آماده باشند، خانه های ما از رفاه ما حمایت می کنند و بهبود جامعه سریعتر خواهد بود. تاب آوری خانه    تاب آوری خانه    تاب آوری خانه

سوالات مهم خانه تاب آوری

  • آیا خانواده شما می‌تواند ۲۴ تا ۷۲ ساعت تحت منابع داخلی اش مدیریت شود تا زمانی که کمک بیشتر در دسترس قرار گیرد؟
  • خانواده شما در حال حاضر چه اقداماتی را می تواند انجام دهد تا بعد از یک موقعیت اضطراری در آینده بیشتر خودکفا شود؟
خانه تاب آوری

خانه تاب آوری

بررسی اهمیت خانه تاب آوری و نقش آن در ایجاد آرامش و رفاه جسمی- روانی افراد خانواده را در پایگاه خبری مددکارنیوز می خوانید.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا