گزارش کارگاه آموزشی «توانمندسازی اجتماع محور با تأکید بر محرومیت زدایی»
کارگاه آموزشی «توانمندسازی اجتماع محور با تأکید بر محرومیت زدایی» به همت انجمن مددکاران اجتماعی شعبه کرمانشاه و کلینیک مددکای اجتماعی همراز در مورخ ۱۷ مردادماه، با حضور در محل سالن فرمانداری و با همکاری دفتر زنان و خانواده استانداری کرمانشاه برگزار شد.
ایوب اسلامیان از دانش آموختگان مقطع دکتری مددکاری اجتماعی تدریس این کارگاه را برعهده داشت. او در رابطه با موضوع کارگاه و اهمیت آن اشاراتی به سابقه طولانی مدت مددکاران اجتماعی در اقدامات اجتماع محور داشته است. اسلامیان با اشاره به اینکه مددکاران اجتماعی در ارائه ی خدمات و پیگیری اقدامات خود از سه روش عمده ی کار با فرد، گروه و اجتماع بهره می برند به اهمیت اقدامات اجتماع محور تأکید نمود.
در خصوص گستره ی آسیبها و مشکلات و افرادی که در آن شرایط درگیر هستند، مددکاران و سایر متخصصان حوزه های یاورانه را ناگریز به انتخاب روشهای اجتماعی می سازد. زمانی که شمار آسیب دیدگان و افراد در معرض آسیب بسیار بالا می رود و اقدام فرد به فرد چندان گره گشا نیست، انتخاب روشهای اجتماع محور معنی می یابد. به این ترتیب لازم است دستگاه های مختلف دست اندرکار حوزه ی مسائل اجتماعی می بایست بر رویکردهای اقدامات اجتماع محور اشراف داشته باشند.
این عضو انجمن مددکاران اجتماعی ایران اضافه می کند که برنامه ریزی اجتماعی، توسعه ی محلی و اقدام اجتماعی به عنوان روشهای اصلی اقدام اجتماع محور در نهایت به دنبال ارتقاء شاخصهای توسعه ی انسانی، کاهش آسیبهای اجتماعی و بهبود شرایط زندگی گروه های اجتماعی هستند. در این خصوص جایگاه مناطق محروم و کمتر برخوردار خود به خود برجسته می شود و نقش مددکاران اجتماعی اهمیت می یابد. مناطقی که عموماً در حاشیه ی شهرها و کلانشهرها از حداقل های رفاهی و زیرساخت شهری برخوردار نیستند و شاخصهای توسعه ی انسانی اعم از تحصیل کودکان، بهداشت و درمان، اشتغال و … به صورت معنی داری پایین است. مددکاران اجتماعی با استفاده از روشهای اقدام اجتماع محور درصدد باز گرداندن عاملیت به این مناطق هستند، اینکه افراد و گروه های اجتماعی را حول تلاش جهت بهبود شرایط زندگی خود و در اختیار گرفتن سرنوشت زندگیِ اجتماع خود، نقش آفرینی کنند؛ تشریک مساعی داشته باشند؛ نسبت به مشکلات خود حساس باشند و مطالبه گری به عنوان یکی از شیوه های جلب خدمات را یاد بگیرند.
در نهایت این دانش آموخته ی دکتری مددکاری اجتماعی بحث را با اشاره به تعریف بانک جهانی از توانمندسازی به مثابه «گسترش و بسط آزادی انتخاب و عمل» و « افزایش اختیار جوامع و کنترل بر منابع و تصمیماتی که بر زندگی شان تأثیر میگذارد»، به ضرورت آموزشهای هرچه بیشتر در این خصوص تأکید دارد و فهم درست از موضوع و روشهای اقدام اجتماع محور را لازمه ی مراکز تسهیلگری محلی، پایگاه های خدمات اجتماعی، برنامه های محرومیت زدایی و … می داند که بدون چنین درک درست و عمیقی اساساً دست یابی به اهداف و چشم اندازهای توسعه و کاهش آسیب غیر ممکن خواهد بود.