کارگاه تاب آوری در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی

کارگاه تاب آوری دانشگاه شهید بهشتی: در مورخ  ۱۴۰۰/۰۵/۱۸ کارگاه آموزشی یک روزه تاب آوری رسانه ای برای بیش از شصت نفر از مددکاران اجتماعی و روانشناسان بالینی شاغل در مجموعه های مختلف درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار گردید.

به گزارش کارگروه باشگاه تاب آوری ایرانیان؛ این کارگاه آموزشی به مدت دو ساعت و با محوریت موضوعی «بررسی و واکاوی آثار مثبت و منفی رسانه بر افراد و تبعات آن بر میزان تاب آوری جامعه» _ «سواد رسانه ای و ارتباط آن با تاب آوری جامعه» _ «تاب آوری سازمانهای رسانه ای در بحران کرونا» صورت پذیرفت و نهایتا با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان در کارگاه و جمع بندی نهایی به اتمام رسید.

کارگاه تاب آوری دانشگاه شهید بهشتی

مدرس این کارگاه آموزشی جواد طلسچی یکتا (مددکار اجتماعی و دکتری مدیریت کسب و کار) بوده است.

در مورد تاب آوری رسانه ای بیشتر بدانید

تاب‌آوری رسانه‌ای در بحران‌ها: رسانه‌ای سالم است که دارای تاب‌آوری رسانه‌ای بوده، نسبت به شرایط متغیر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بهترین پاسخ ممکن را ارائه دهد.

تاب‌آوری رسانه‌ای در بحران‌ها

در یک جامعه‌ی مردم سالار، تمامی افراد جامعه به طور یکسان به سازمان‌های رسانه‌ای قوی و مستقل نیاز دارند تا به راحتی به اخبار و اطلاعات معتبر دسترسی یابند. رسانه‌ها باید ضمن ایجاد شرایط بحث و گفت‌و‌گوی آزاد، قدرت کافی جهت شکل‌دهی تغییرات رفتاری و اجتماعی لازم در مخاطبین را داشته‌باشند.

تاب‌آوری رسانه‌ای چیست؟

سازمان‌ رسانه‌ای، یک شخص یا ارگانی است که در انتشار اطلاعات به عموم مردم از طریق روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون، فضای مجازی و سایر رسانه‌ها نقش دارد.

مطالب مرتبط

تاب‌آوری رسانهای به معنای توانایی سازمان‌های رسانه‌ای در حفظ بقا و عملکرد در هنگام وقوع فجایع و حوادث استرس‌زا می‌باشد.

مراحل تاب‌آوری سازمان‌های‌ رسانه‌ای

  • پیش‌بینی: یک سازمان رسانه‌ای با تحقیق در جامعه و جست و جوی نشانه‌های یک حادثه‌ی قریب‌الوقوع، می‌تواند برای عملکرد خود در چالش‌ها از پیش آمادگی لازم را کسب کند.
  • رویارویی: یک سازمان رسانه‌ای با استفاده از دانش و تجارب مثبت و منفی گذشته به رویارویی با بحران‌ها پرداخته، آن‌ها را مدیریت می‌کند.
  • سازگاری: در هنگام سازگاری، یک سازمان عملکرد‌های پایه‌ی خود را با وجود شرایط متغیر خارجی حفظ می‌کند.

در میان این مراحل، سازگاری از اهمیت بالایی برای تحقق تاب‌آوری برخوردار است اما نباید ضرورت یادگیری را نادیده گرفت.

یادگیری باعث پیشرفت در سایر مراحل تاب‌آوری می‌شود. فرآیند یادگیری تاب‌آوری نباید صرفا محدود به زمان وقوع بحران‌ها باشد؛ بلکه تقویت تاب‌آوری تنها زمانی با موفقیت رخ خواهد داد که یادگیری اصول آن به صورت روزانه انجام شود.

تاب‌آوری رسانه‌ای
تاب‌آوری رسانه‌ای

روش‌های افزایش تاب‌آوری سازمان‌های رسانه‌ای

۱.مدیریت صحیح سازمان: برگزاری منظم جلساتی با عنوان “اتاق فکر” به تمامی کارکنان فرصت برنامه‎‌ریزی و تفکر در مورد تهدید‌ها و چالش‌های مختلف را می‌دهد.

۲.تقویت نیروهای انسانی: هزینه‌ی ایجاد امکانات تفریحی برای کارکنان سازمان رسانه‌ای، در قبال هزینه‌‌ای که آن‌ها در برابر فشار‌ها و استرس‌های حاصل از حوادث متحمل می‌شوند ناچیز است.

۳.ترویج فرهنگ یادگیری: نسبت به عملکرد‌هایی که تاکنون سازمان داشته است بررسی‌های انتقادی انجام دهید. از نتایج و اثرات مثبت یا منفی تصمیمات گذشته‌ی سازمان درس بگیرید.

همدلی و تاب‌آوری
همدلی و تاب‌آوری

سخن آخر

با کمک تاب‌آوری سازمانی، سازمان‌ها نظیر سازمان‌های‌ رسانه‌ای قابلیت پیش‌بینی تهدید‌های احتمالی، سازگاری موثر با عواقب جانبی و شرایط چالش‌برانگیز را کسب می‌کنند.

مطالعات در حوزه‌ی تاب‌آوری و رسانه نشان داده‌اند که استفاده از رسانه‌ها جهت یافتن اطلاعات در مورد یک بحران و بحث راجع به حادثه‌ی رخ داده با خانواده، دوستان و همسایه‌ها همگی تاب‌آوری اجتماعی را در میان افراد بومی افزایش می‌دهند. افرادی که دسترسی دائم به رسانه‌های اجتماعی دارند، با احتمال بیشتری جامعه‌ی خود را تاب‌آور توصیف می‌کنند.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
Back to top button