در مورخ بیست و چهارم آبانماه سال جاری کارگاه یک روزه توانمندسازی، تاب آوری و کارآفرینی برای مددکاران شاغل در کلیه مراکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گیلان در محل مجموعه فرهنگی آموزشی چابکسر برگزار شد.
قابل به ذکر است مجری این کارگاه یک روزه آموزشی، انجمن مددکاران اجتماعی ایران _ شعبه گیلان بوده است.
در بخش اول این کارگاه تخصصی، آموزش توانمندسازی جامعه هدف کمیته امداد توسط خانم کبری راد آج پیشه (نماینده انجمن مددکاران اجتماعی ایران در استان گیلان) انجام پذیرفت، ایشان به کلیات ابعاد مختلف توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی و فرآیندهای مختلف توانمندسازی و نحوه اجرای آنها توسط مددکاران اجتماعی به تفصیل پرداختند.
در بخش بعدی این کارگاه آموزشی یک روزه، آقای جواد طلسچی یکتا (مددکار اجتماعی و دکتری مدیریت راهبردی و سازمانی کوچینگ) به آموزش مددکاران شاغل در مراکز نیکوکاری با موضوع «کارآفرینی و تاب آوری» پرداختند و ابعاد مختلف مبحث مهم کارآفرینی اعم از ویژگی ها، مراحل اجرایی و توانمندسازی زنان کارآفرین پرداختند و همچنین به مبحث تاب آوری و چگونگی نقش تاب آوری بر موضوع کارآفرینی به تفصیل پرداخته شد.
فهرست عناوین مطلب
آشنایی مختصر با اهداف و شرح وظایف مراکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)
اهداف:
- شناسایی،ارتباط و تعامل موثر با اشخاص حقیقی و حقوقی تاثیرگزار از جمله خیرین وموسسات خیریه به منظور استفاده ی بهینه از ظرفیت آنان در راستای رفع مشکل محرومین.
- برون سپاری و توسعه خدمت رسانی به محرومین و تکریم آنان.
- ایجاد همبستگی،تکامل و توازن اجتماعی در جامعه وارتقای فرهنگ انفاق و نیکوکاری.
- طراحی ،استقرار و مدیریت شبکه های نیکوکاری با تمرکز بر محله وبا محوریت مسجد محله .
حدود وظایف مرکز نیکوکاری:
امور مشارکتی :
۱- تبلیغ و ترویج سنت های حسنه ی اسلامی بویژه احسان وانفاق واکرام
۲-شناسایی اماکن آموزشی ،عمومی ،تجاری ،مسکونی،اداری ،فرهنگی ومذهبی وبهره برداری از ظرفیت آنان در جهت رفع مشکلات نیازمندان
۳- شناسایی معتمدین محل وبهره گیری از آنان در جهت تحقق اهداف پیش بینی شده .
۴- شناسایی وجذب خیرین حقیقی از جمله امدادیار (نیروی افتخاری)وتشکیل بانک اطلاعات آنان
۵- شناسایی خیریه ها ،تشکل ها و مجامع و ایجاد بانک اطلاعات آنان .
۶- بهره گیری از تمامی ظرفیت های محل در راستای اجرای سیاست هاو اهداف
۷- ارتباط وتعامل موثر باخیرین و اعضا واطلاع رسانی شفاف و به موقع به آنان.
امور حمایتی :
۱- شناسایی نیازمندان واقعی محل وتهیه بانک اطلاعاتی
۲- شناسایی ،دسته بندی و اولویت بندی نیازهای محرومین محل
۳- معرفی وارجاع افراد نیازمند به نهادها وسازمانهای حمایتی جهت بهره مندی از خدمات مددکاری تخصصی
۴- ارایه خدمات مددکاری عمومی به نیازمندان
۵- برنامه ریزی مشترک با واحد اجرایی امداد امام (ره) بمنظور ارایه خدمات مددکاری به محرومین شناسایی شده با رویکرد توانمندسازی و رفع فقر در محله مورد نظر.
اموراداری و پشتیبانی:
۱- رعایت کامل قوانین ،مقررات ،امانتداری ،رازداری و صیانت از حقوق محرومین
۲- ارائه گزارش ها،مدارک و مستندات حسب ضوابط و قوانین.