تاب آوری در برابر زندگی و رفتار و اعمال انسانی خوب یا بد

تاب آوری در برابر زندگی و رفتار و اعمال انسانی خوب یا بد

چه چیزی باعث می شود افراد خوب کارهای بد انجام دهند؟ در این مطلب درباره چگونگی رفتارهای بد یا خوب فارغ از شخصیت واقعی انسانها صحبت خواهیم کرد. اینکه چگونه و چطور برخی از شرایط باعث ایجاد رفتارهایی از نوع بد یا خوب از سوی ما خواهند شد.

چه چیزی باعث می شود افراد خوب کارهای بد انجام دهند؟

تاب آوری در برابر زندگی و رفتار و اعمال انسانی خوب یا بد

حال انسان وضعیت ناقصی است. هر کس با چالش های خود روبرو می شود، اشتباه می کند، در قضاوت اشتباه می کند یا چیزی می گوید که بعد از برملاشدنِ واقعیت ها پشیمان می شود. این لحظات از شما یک آدم «بد» نمی‌سازند، بلکه شما را انسان می‌سازند.

برچسب زدن به عنوان “خوب” یا “بد” اغلب ناشی از نگاه دیگران به الگوهای قدیمی رفتار و شخصیت شماست. برای مثال، اگر معمولاً با مهربانی، شفقت و قضاوت منصفانه رفتار می کنید، ممکن است به عنوان “خوب” تلقی شوید.

با این حال، “خوب” بودن به این معنی نیست که کسی نمی خواهد یا نمی تواند کارهای بد انجام دهد. با درک اینکه چرا افراد خوب کارهای بد انجام می دهند، ویژگی های خوب خود را پرورش می دهید، مانند همدلی و شفقت.

چه چیزی باعث می شود افراد خوب کارهای بد انجام دهند؟

۱. آسیب های گذشته و رویدادهای نامطلوب زندگی

تجارب گذشته، دیکتاتور قدرتمندی است که تعیین می کند شما در زمان حال چگونه عمل می کنید – حتی اگر از آن آگاه نباشید.

دکتر راد میچل، روان‌شناس از کلگری، آلبرتا، می‌گوید: «افراد خوب ممکن است در اثر آسیب‌های حل‌نشده برانگیخته شوند، مضر عمل کنند. مانند سایه ای از گذشته، این آسیب ها می توانند برای لحظه ای مهربانی ذاتی انسانی آنها را تحت الشعاع قرار دهند.

تروما و رویدادهای نامطلوب زندگی بر هر فردی تأثیر متفاوتی می‌گذارد و برای برخی از افراد، تأثیرات آن می‌تواند آنها را به سمت تصمیم‌گیری بد سوق دهد.

به عنوان مثال، آسیب های دوران کودکی می تواند منجر به دلبستگی ناایمن در بزرگسالی شود. دلبستگی ناایمن ممکن است منجر به اعتبار یابی شود که به یک رابطه آنلاین تبدیل گردد.

تاب آوری چگونه بر زندگی یک فرد تأثیر می گذارد؟
چه چیزی باعث می شود افراد خوب کارهای بد انجام دهند؟

یا تجربه گرسنگی در گذشته ممکن است شما را به سرقت و ذخیره مواد غذایی از فروشگاه های محلی وادار کند.

در هر دو حالت، قصد فرد آسیب رساندن به دیگران نیست. این رفتارها ناشی از تجربیات و احساسات منفی حل نشده گذشته است.

۲. حالت بقا

به گفته دکتر دیوید تان، روانپزشک کودک از خلیج پلنتی نیوزلند، حالت بقا، زمانی که احساس می کنید به گوشه ای بازگشته اید، دلیل دیگری برای انجام کارهای بد در افراد خوب است.

به عنوان مثال اگر شغل خود را از دست دادید و با مشکلات مالی بزرگی مانند از دست دادن خانه خود مواجه بودید. احساس ناامیدی، استرس طاقت فرسا، و فشار برای تأمین نیازهای خانواده ممکن است شما را به فکر گزینه های غیراخلاقی مانند کلاهبرداری یا دزدی وادار کند.

۳. نیاز به تعلق داشتن

بشریت ذاتاً اجتماعی است و در طول تاریخ از طریق همراهی و همکاری گروهی زنده مانده است. اینکه بخواهید در میان همسالان خود احساس تعلق داشته باشید طبیعی است.

لیندسی تانگ، مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز از وودلند هیلز، کالیفرنیا، می‌گوید: «یکی از دلایلی که ممکن است گاهی اوقات افراد خوب کارهای بد انجام دهند، به دلیل فشار یا تأثیر اجتماعی است. “میل ذاتی به تناسب و احساس پذیرفته شدن می تواند کسی را وادار کند که برخلاف قضاوت بهتر خود عمل کند.”

او مثالی می‌زند از درگیر شدن در شایعات مضر در مورد یک همکار، حتی زمانی که می‌دانید این کار درست نیست.

او می‌گوید: «این رفتار، آنها را ذاتاً بد نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که چگونه تأثیرات خارجی می‌تواند حتی خوش‌نیت‌ترین افراد را تحت تأثیر قرار دهد».

۴. عدم خودآگاهی

تشخیص لحظه ای احساسات و موقعیت شما در دنیای اطراف به عنوان خودآگاهی شناخته می شود. به گفته تانگ، این موضوع اغلب عاملی است که چرا افراد خوب گاهی اوقات کارهای بد انجام می دهند.

او می‌گوید: «وقتی کسی با احساسات یا ارزش‌های خود هماهنگ نیست، ممکن است ناخواسته به گونه‌ای عمل کند که برخلاف باورهایش باشد. “این موضوع می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فردی تحت استرس یا احساس غرق شدن است و زمانی را برای تفکر در مورد اعمال خود اختصاص نمی دهد.”

تانگ می‌گوید، یک مثال می‌تواند گفتن چیزهای آزاردهنده‌ای در طول یک مشاجره باشد، زیرا شما بیش از حد درگیر احساسات آسیب‌دیدگی و ناامیدی خود هستید. به جای اینکه آن احساسات را در خودتان بپذیرید، در نهایت آن درد را به شخص دیگری فرافکنی می کنید.

۵. خیر بزرگتر

“هدف وسیله را توجیه می کند” ضرب المثلی برگرفته از آثار ادبی فیلسوف ایتالیایی نیکولو ماکیاولی است. به این معنی است که یک نتیجه مثبت مستلزم هر اقدام منفی لازم برای دستیابی به آن است.

میچل می‌گوید این حس کنترل دلیل دیگری برای انجام کارهای بد افراد خوب است.

تاب آوری فردی در شرایط زندگی سخت
چه چیزی باعث می شود افراد خوب کارهای بد انجام دهند؟

او می‌گوید: «گاهی اوقات، افراد خوب اقداماتی را انجام می‌دهند که معتقدند برای «خیر بزرگتر» هستند، بدون اینکه متوجه عواقب مضر آن شوند. “این قضاوت نادرست از برآورد بیش از حد توانایی آنها برای کنترل یا پیش بینی نتایج ناشی می شود.”

به عنوان مثال، نافرمانی مدنی بسیار زیاد است، مانند آسیب رساندن به اموال، برای جلب توجه به مسائل فوری اجتماعی، مانند تغییرات آب و هوا.

۶. عدالت گمراه

هنگامی که احساس می کنید به شما ظلم شده است، انتقام به همان اندازه منفی می تواند موجه به نظر برسد. شما تعامل را شروع نکردید؛ شما فقط در نوع خود پاسخ می دهید، درست است؟

تان می‌گوید: «ممکن است وقتی اعمال خاصی را به‌عنوان کار درست توجیه کرده‌ایم، اما به دلیل انگیزه‌های نادرست و پیچ‌خورده، مانند زمانی که کسی تصمیم می‌گیرد به خاطر برخی موارد جزئی یا توهین‌آمیز انتقام بگیرد، آنرا انجام دهیم.

به عنوان مثال می توان به انتقام از اینکه متوجه خیانت طرف مقابلش شد، او هم خیانت کرد.

۷. اختلالات سلامت روان

زندگی با برخی از اختلالات سلامت روان می تواند بر نحوه نگاه شما به جهان و نحوه تعامل شما با دیگران تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، شرایطی مانند اختلال شخصیت خودشیفته (NPD)، به طور طبیعی دارای همدلی کم است. توانایی ارتباط با احساسات و افکار دیگران.

تان می‌گوید: «برخی افراد با انواع خاصی از اختلالات شخصیتی وجود دارند که ممکن است تمایل آن‌ها را برای فکر کردن به این روش‌ها افزایش دهند، اما لزوماً آنها را «بد» نمی‌کند.

سایر شرایط، مانند اختلالات افسردگی و اضطرابی، می توانند تغییراتی در رفتار شما ایجاد کنند که ممکن است توسط دیگران منفی تلقی شود. به عنوان مثال، تعلل در برابر تعهدات و نادیده گرفتنِ مسئولیت ها در اختلال افسردگی اساسی (MDD)، یکی از شرایطی تلقی می شود که علائم آن می توانند به عنوان رفتارهای “بد” ظاهر شوند.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا