نقش مددکاران اجتماعی در کرونا: در همه گیری کرونا، نقش حیاتی مددکاران اجتماعی در راهبردهای مرتبط با سلامت، بهداشت و رفاه عمومی می بایست بهتر شناخته شده و در سطح ملی از آنان حمایت شود، و در عین حال مددکاران نیز جهت پشتیبانی از جوامع محلی، خانواده ها و افرادی که به خوبی می شناسند، توانمند باقی بمانند. مددکاران اجتماعی، در حقیقت کلیدی برای سیستم های پاسخگوی محلی بوده و دولت ها برای ارائه خدمات در شرایط عادی و اضطراری می بایست از مددکاران بهتر حمایت کنند.
وجود وظایف، دانش، مهارت ها و تخصص مددکاران اجتماعی در چنین بحران هایی ضروری است اما باید خاطر نشان ساخت که حرفه ی مددکاری بالذات، حرفه ای مبتنی بر حقوق بشر بوده و ربطی به شرایط بحرانی ندارد. اخلاق حرفه ای مددکاران و نقش حمایتی مددکاران از حقوق انسان ها باعث می گردد که در دوران کرونا به بررسی دقیق و موشکافانه تغییرات، قوانین و سیاست ها بپردازند.
نقش مددکاران اجتماعی در کرونا
در اینجا به چند مسئولیت حرفه ای مددکاران اجتماعی و تخصص آن ها در همه گیری کرونا اشاره می گردد:
_ خود مراقبتی و توجه به سلامت شخصی و حرفهای در موقعیتهای چالش برانگیز
_ حفظ یکپارچگی و استاندارد های حرفه ای
_اطمینان از تداوم ارتباط، حمایت و خدمات تا جایی که ممکن است نظیر استفاده فزاینده از ارتباطات دیجیتال
_ استفاده خوب از قدرت قانونی و حفظ بالاترین منش اخلاقی در محیط و موقعیت اضطراری و تحت فشار
_ کمک به دسترسی کودکان و بزرگسالان به منابع مورد نیازشان جهت حفظ سلامتی و رفاه خود از طریق:
اطلاع رسانی
توانمند سازی افراد در دسترسی به خدمات مناسب جهانی
کمک به افراد در دسترسی به حقوق خود
فعالیت جهت پیشگیری و کاهش فقر از طریق تهیه غذا
ایجاد و دسترسی به اَشکال نوین و ایمن ارتباط مثل پلتفرم های دیجیتال
اطمینان از توانایی مردم در دسترسی مستمر و تغییر حمایت ها – در صورت تغییر شرایط شان در طول همه گیری –
_ شناسایی، پاسخگویی و اطمینان از حمایت مداوم برای افرادی که بیشتر از همه در معرض خطر هستند شامل:
بیشتر حاشیه نشینان و افرادی که مسکن فقیرانه ای دارند
آن هایی که کمترین دسترسی را به اطلاعات و خدمات دارند
افرادی که بیشتر از سایرین در خانه یا بیرون در معرض آسیب هستند
معلولین و کسانی که بیماری زمینه ای دارند
پناهجویان و مهاجرین و افراد در معرض خطر خاص
_ شناسایی و پشتیبانی از مراقبین غیر رسمی سلامت
_ بسیج کردن، ارتباط مردمی و اطلاع رسانی در مورد جامعه، خدمات و منابع جهانی و ثانویه
_ حمایت از خانواده ها و سایر افراد که به صورت مستقیم در اثر کرونا عزادار و دچار آسیب شده اند
_ وکالت و حمایت فعال از طریق دانش سیاسی و قانونی، کمک به افراد برای بیان نیازها و نظراتشان و ارتقای سیاست ها و روش های اخلاقی فراگیر در گروه ها و سازمان ها در بحران کرونا
به علاوه ی این موارد، بی عدالتی در دسترسی به مراقبت های بهداشتی زمان همه گیری و کمک رسانی به صورت مجازی، بیشتر خود را آشکار ساخت. در کشورهایی که مردم به کامپیوتر و اینترنت دسترسی محدودی دارند مثل بی خانمان ها و خانواده هایی که بضاعت مالی ندارند یا مناطق روستایی ، مددکاران تمام تلاش خود را برای رسیدگی به چنین بیمارانی قرار دادند. در این بحران ، نه تنها مددکاران کار درمان را انجام دادند بلکه در قرار دادن بیماران تحت پوشش بیمه ، پرداخت هزینه ها، تعیین منابع، و اطلاع رسانی در مورد ویروس کرونا نیز کمک حال بوده اند.
منبع:
The role of social workers in a pandemic and its aftermath_ learning from Covid-19 _ www.basw.co.uk (1).mhtml