مصاحبه اختصاصی با یکی از شرکت کنندگان اولین دوره آموزش مداخلات مددکاری اجتماعی و مراقبت از خانواده در شرایط طلاق
در ادامه مسیر معرفی ابعاد و زوایای مختلف دوره آموزشی “مداخلات مددکاری اجتماعی و مراقبت از خانواده در شرایط طلاق”، بصورت گزینشی با یکی از شرکت کنندگان دوره اول این مبحث آموزشی مصاحبه ای بعمل آوردیم که در ادامه خواهید خواند. قابل به ذکر است در روزهای آینده دیدگاه نفراتی دیگر از شرکت کنندگان دوره های دوم، سوم و چهارم این موضوع آموزشی را منتشر خواهیم کرد.
*** ضمن سلام و ادب و احترام؛ لطفاً به اختصار خودتان را معرفی بفرمایید.
عرض ادب و سلام دارم خدمت شما؛ طیبه جعفرى هستم مددکار اجتماعى و مسوول کلینیک مددکارى اجتماعى نوید زندگى در اهواز، رییس هیات مدیره کانون استانى و عضو هیات مدیره کانون سراسرى مراکز مددکارى اجتماعی کشور
*** لطفاً بطور مختصر و مفید دیدگاه خودتان را نسبت به دوره آموزشی “مداخلات مددکاری اجتماعی و مراقبت از خانواده در شرایط طلاق” مطرح بفرمایید. به نظر شما این دوره چه تأثیری در پیشبرد کمی و کیفی اهداف تخصصی کلینیک مددکاری اجتماعی تحت مدیریت شما داشته است؟
بنده جزو کسانى بودم که در اولین دوره مداخلات مددکاران احتماعى در مراقبت از خانواده و طلاق در استان فارس و شهر شیراز شرکت کردم، این دوره یک آموزش جدید و کاملاً حرفه ایست که شامل دو هفته آموزش فشرده و سه ماه پیگیرى و کارورزى زیر نظر سوپروایزر و سه روز پایانى و آزمون است. واقعیت این است که شرکت در این دوره دریچه اى نو به روى من باز کرد، دریچه اى که می گوید مددکار اجتماعى شاغل در کلینیک میتواند تک محصولى نباشد و پا را فراتر نهد و با این رویکرد جدید و سیستمى (کیس منیجمنت) که مددکار در آن بعنوان منیجر و مدیر است خدمات با کیفیت ترى را براى همه افرادى که به هر دلیل خانوادگى، اجتماعى و روانى دچار مشکل شده اند ارائه نماید.
*** از نظر شما خروجیِ این دوره آموزشی، پس از سه دوره آموزش منطقه ای و یک دوره در حین اجرا چه بوده است؟ بطور کلی و از نظر شما، برآیندِ این پروسه ملیِ آموشی در یک جمله چه بوده است؟
این دوره و خروجى آن همراه با آمار سازش بالا نشان داد که کلینیک ها داراى پتانسیل بالایی هستند که تاکنون از این پتانسیل بخوبى استفاده نشده است شاید این اتفاق تلنگرى بجا بود هم براى مددکاران و هم براى سازمان بهزیستى که خود متولى و حامى قوى این طرح بود، تلنگرى که برآیندش این است: کلینیک هاى مددکارى اجتماعى را می توان در بازیهاى جدیترى شرکت داد. پس از یکسال از فارغ شدن از این دوره هم اینک در کلینیک با کیس هاى آزاد که مراجعه میکنند با این روش کار میکنم و تفاوت کار خودم همراه با عزت نفسى برخاسته از خودباورى را با یکسال پیش بسیار زیاد می بینم.
*** ضمن تشکر از وقتی که به جهت شکل گیری این مصاحبه در اختیار ما قراردادید، سخن پایانی شما را خواهیم شنید.
من هم از فرصتی که در اختیارم قرار دادید متشکرم، به نظر بنده ضرورت و تداوم این دوره ها از طرف سازمان بهزیستى و مشارکت از طرف کلینیک هاى مددکارى امرى اجتناب ناپذیر است، در پایان بر خود لازم میدانم که از سازمان بهزیستى کشور و دفتر توانمندسازى خانواده و زنان که همه جوره نقش منیجر را براى این دوره إیفا کردند و همچنین از کلینیک هاى مددکارى اجتماعى شرکت کننده در این دوره که هر کدام با حضورشان طرحى نو در انداختند قدردانى کنم.
مصاحبه و گردآوری: جواد طلسچی یکتا
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران