مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی
نویسنده: کیمیا واعظی، دانشجوی دکتری تخصصی مددکاری اجتماعی
مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی: هدف اصلی مددکاری اجتماعی در مدیریت مورد، بهینه سازی عملکرد و رفاه مددجو است که از طریق ارائه و هماهنگی خدمات با کیفیت بالا، در موثرترین و کارآمدترین راه ممکن برای افراد با نیازهای پیچیده متعدد صورت می گیرد.
مددکاری اجتماعی
مددکاران اجتماعی در دستیابی به این هدف از استراتژیهای زیر استفاده میکنند:
۱- توسعه توانایی ها؛
۲- حل مسأله؛
۳- افزایش ظرفیت مقابله در مددجو؛
۴- افزایش توانایی مددجو در تعامل با جامعه و مشارکت در آن؛
۵- پیوند افراد با سیستم های تأمین خدمات و منابع، ضمن احترام به ارزش ها و اهداف مددجو؛
۶- افزایش دامنه فرصت ها و ظرفیت سیستم های تحویل خدمات؛
۷- ارتقاء عملکرد موثر سیستم های خدماتی که به توسعه و بهبود سیاست های اجتماعی کمک میکند.
مددکاری اجتماعی در مدیریت مورد دارای ویژگیهای زیر است:
۱- خدمات شخص محور؛
۲- اولویت دادن به ارتباط بین مددجو – مددکار اجتماعی؛
۳- شخص در موقعیت؛
۴- دیدگاه مبتنی بر توانمندی های مددجو؛
۵- مشارکت تیمی؛
۶- ارائه مداخله در سطوح خرد، میانه و کلان
به طور کلی، نقشها و مسئولیتهای افراد در مددکاری اجتماعی مدیریت مورد با توجه به اهداف و برنامه های سیستم کاملاً متفاوت است. برخی از کارکردهای اصلی این رویکرد به شرح زیر است:
۱- تعامل و همکاری با مددجو؛
۲- ارزیابی اولویتهای مددجو، نقاط قوت و چالش ها؛
۳- توسعه و اجرای طرح مراقبت؛
۴- نظارت بر ارائه خدمات؛
۵- ارزیابی برآیندها
۶- اختتام (اختتام یا پیگیری امور)
ترجمه: کیمیا واعظی؛ کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی
انتشاریافته در مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
Reference
- Anastas, j.w. Clark, E. (2013). Social work case management. National association of social workers: 1- 55