رسانه تاب آوری، خانه تاب آوری و سلامت روانی اجتماعی
رسانه تاب آوری، خانه تاب آوری و سلامت روانی اجتماعی : در دنیای امروز، بسیاری از ما برای یافتن و ارتباط با یکدیگر به پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اسنپ چت، یوتیوب و اینستاگرام متکی هستیم. در حالی که هر کدام مزایای خود را دارند، مهم است که به یاد داشته باشید که رسانه های اجتماعی هرگز نمی توانند جایگزینی برای ارتباط انسانی در دنیای واقعی باشند.
رسانه تاب آوری، خانه تاب آوری و سلامت روانی اجتماعی
انسان موجودی اجتماعی است. ما برای پیشرفت در زندگی به همراهی دیگران نیاز داریم و استحکام ارتباطات ما تاثیر زیادی بر سلامت روان و شادی ما دارد.
ارتباط اجتماعی با دیگران می تواند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، ارزش انسانی را افزایش دهد، آرامش و شادی ایجاد کند، از تنهایی جلوگیری کند و حتی سال ها به زندگی شما بیافزاید. از طرف دیگر، فقدان ارتباطات اجتماعی قوی می تواند سلامت روانی و عاطفی شما را با خطرات جدی مواجه سازد.
در دنیای امروز، بسیاری از ما برای یافتن و ارتباط با یکدیگر به پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اسنپ چت، یوتیوب و اینستاگرام متکی هستیم. در حالی که هر کدام مزایای خود را دارند، مهم است که به یاد داشته باشید که رسانه های اجتماعی هرگز نمی توانند جایگزینی برای ارتباط انسانی در دنیای واقعی باشند.
برای تحریک هورمون هایی که استرس را کاهش می دهند و باعث می شوند احساس شادی، سلامت و مثبت تری داشته باشید، نیاز به تماس حضوری با دیگران دارد. از قضا برای فناوری ای که برای نزدیک تر کردن افراد طراحی شده است، صرف زمان زیاد برای تعامل با رسانه های اجتماعی می تواند باعث شود احساس تنهایی و انزوا کنید و مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی را تشدید کنید.
اگر زمان زیادی را در رسانه های اجتماعی می گذرانید و احساسات غمگینی، نارضایتی، ناامیدی یا تنهایی زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که عادات آنلاین خود را دوباره بررسی کنید و تعادل سالم تری پیدا کنید.
با یک درمانگر مجاز صحبت کنید.
BetterHelp یک سرویس درمانی آنلاین است که شما را با درمانگران مجاز و معتبری که می توانند به افسردگی، اضطراب، روابط و موارد دیگر کمک کنند، متصل می کند. ارزیابی را انجام دهید و در کمتر از ۴۸ ساعت با یک درمانگر هماهنگ شوید.
جنبه های مثبت رسانه تاب آوری، خانه تاب آوری و سلامت روانی اجتماعی
در حالی که تعامل مجازی در رسانه های اجتماعی مزایای روانشناختی مشابه تماس چهره به چهره را ندارد، هنوز راه های مثبت زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند در ارتباط باشید و از این رفاه خود لذت ببرید.
رسانه های اجتماعی شما را قادر می سازد:
- با خانواده و دوستان در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید و به روز بمانید.
- یافتن دوستان و جوامع جدید؛ با افراد دیگری که علایق و سلایق مشابه دارند، ارتباط برقرار کنید.
- به اهداف ارزشمند بپیوندید یا تبلیغ کنید. افزایش آگاهی در مورد مسائل مهم
- در مواقع سخت به دنبال یا ارائه حمایت عاطفی باشید.
- اگر مثلا در یک منطقه دورافتاده زندگی می کنید، یا استقلال محدودی دارید، اضطراب اجتماعی دارید یا بخشی از یک گروه به حاشیه رانده شده هستید، ارتباط اجتماعی حیاتی پیدا کنید.
- برای خلاقیت و ابراز وجود خود راهی پیدا کنید.
- منابع اطلاعات و یادگیری ارزشمند را (با دقت) کشف کنید.
از آنجایی که این یک فناوری نسبتا جدیدی است، تحقیقات کمی برای اثبات پیامدهای بلندمدت، خوب یا بد استفاده از رسانه های اجتماعی وجود دارد. با این حال، مطالعات متعدد ارتباط قوی بین استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی و افزایش خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب، تنهایی، آسیب رساندن به خود و حتی افکار خودکشی را یافته اند.
رسانه های اجتماعی ممکن است تجربیات منفی مانند:
عدم کفایت در مورد زندگی یا ظاهر شما. حتی اگر می دانید که تصاویری که در شبکه های اجتماعی مشاهده می کنید دستکاری می شوند، باز هم می توانید در مورد ظاهرتان یا آنچه در زندگی تان می گذرد احساس ناامنی کنید. به طور مشابه، همه ما می دانیم که افراد دیگر تمایل دارند فقط نکات برجسته زندگی خود را به اشتراک بگذارند، به ندرت نقاط ضعفی را که همه تجربه می کنند اشتراک گذاری می شود. اما این احساس حسادت و نارضایتی را هنگامی که در عکس های فتوشاپ شده یک دوست از تعطیلات ساحلی آنها ورق می زنید یا در مورد تبلیغ جدید هیجان انگیز آنها در محل کار مطالعه می کنید، کم نمی کند.
ترس از دست دادن (FOMO) و اعتیاد به رسانه های اجتماعی. در حالی که FOMO بسیار قدیمی تر از مدت زمان حیات رسانه های اجتماعی بوده است، به نظر می رسد سایت هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام این احساس را تشدید می کنند که دیگران بیشتر از شما سرگرمی یا زندگی بهتری دارند. این ایده که شما چیزهای خاصی را ندارید می تواند بر عزت نفس شما تاثیر بگذارد، اضطراب شما را تحریک کند و حتی مانند اعتیاد به استفاده بیشتر از رسانه های اجتماعی دامن بزند. FOMO می تواند شما را وادار کند که هر چند دقیقه یک بار گوشی خود را بردارید تا به روزرسانی ها را بررسی کنید، یا اجبارا به هر هشدار پاسخ دهید – حتی اگر این به معنای ریسک کردن در حین رانندگی، از دست دادن خواب شبانه یا اولویت دادن به تعامل با رسانه های اجتماعی باشد.
انزوا. مطالعه ای در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که استفاده زیاد از فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام باعث افزایش احساس تنهایی می شود. برعکس، این مطالعه نشان داد که کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی در واقع می تواند باعث شود کمتر احساس تنهایی و انزوا کنید و بهزیستی کلی شما را بهبود بخشد.
افسردگی و اضطراب. انسان برای داشتن سلامت روانی نیاز به تماس چهره به چهره دارد. هیچ چیز به اندازه تماس چشم به چشم با کسی که به شما اهمیت می دهد، استرس را کاهش نمی دهد و خلق و خوی شما را سریعتر یا موثرتر تقویت می کند. هرچه تعامل با رسانه های اجتماعی را بر روابط شخصی اولویت دهید، بیشتر در معرض خطر ابتلا یا تشدید اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی هستید.
زورگویی سایبری. حدود ۱۰ درصد از نوجوانان گزارش می دهند که در رسانه های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و بسیاری از کاربران دیگر در معرض نظرات توهین آمیز قرار می گیرند. پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند توییتر می توانند کانونی برای انتشار شایعات مضر، دروغ ها و سوءاستفاده هایی باشند که می توانند زخم های عاطفی ماندگاری بر جای بگذارند.
خود شیفتگی. به اشتراک گذاری سلفی های بی پایان و تمام افکار درونی شما در رسانه های اجتماعی می تواند یک خودشیفتگی ناسالم ایجاد کند و شما را از ارتباطات واقعی دور کند.
خانه تاب آوری و سلامت روانی اجتماعی
بررسی پژوهشی عوامل موثر بر تاب آوری والدین و تاثیر تاب آوری آنها بر فرزندان و خانواده
تاب آوری والدین و خانواده ها: بسیاری از ادبیات تحقیقات موجود اخیر که در پی بررسی و جست و جو و یا کنکاش مقولات تاب آوری والدین هستند خود واجد یک نگاه و یک بینش درمان محور بوده و یا اینکه دیدگاههای حوزه مددکاری اجتماعی را دخالت میدهند و آنها را وارد مینمایند و این معمولا در شکل و شمایل مطالعات موردی صورت میگیرد.
تحقیقات همچنین در پی آن هستند که به و الدین کمک کنند در زمانی که در مواجهه با شرایط سخت و پیچیده و یا دشوار ناشی و یا برخاسته از خصایص و یا ویژگی کودک خودشان از قبیل معلولیت و یا ناتوانی و یا مشکلات و مسائل احساسی و رفتاری میباشد، به خوبی سازگار و منطبق شوند. و این کاملا متفاوت از دیگر کارهای تحقیقاتی در حوزه تاب آوری میباشد. دیگر حوزه و بافتار همچنین به حوزه جدایی و طلاق مرتبط می شود. همچنین یک میزان کم و حداقلی پیرامون کار در حوزه واکنشها به موضوع فقر وجود دارد. شواهد همچنین در خصوص آنچه که والدین در خصوص تاب آوری می اندیشند و تفکر میکنند هم اندک و کم میباشد. یک نمونه پژوهشی با برد و طیف کم به تبیین و توصیف شش خانواده استرالیایی (همه مادران) پرداخته است که به عنوان خانواده هایی که نیاز به حمایت و پشتیبانی بالا در خصوص کودک ناتوان و معلول دارند، شناسایی شده اند. گاردنر وهارمون ۲۰۰۲.
تاب آوری والدین و خانواده ها
نکات قوتی که این زنان در خودشان و در خانواده هایشان آن را یافته اند بدین منوال است:
* نگرشهای طولانی مدت و مستمر مثبت اندیشانه به زندگی
* یک رویکرد سامان یافته و منسجم مبتنی بر اعتماد به نفس
* تایید و تصدیق هم نقاط قوت و هم نقاط منفی یا محدودیتهای خود
* والدین حمایت کننده و یا دیگر افراد و اشخاص حمایت کننده
*داشتن حس هدف مندی و یا در پاره ای از اوقات در ارتباط با باورها و اعتقادات دینی
استراتژیهای مقابله و سازگاری
روشهایی که در آنها والدین به مقابله و سازگاری میرسند تااندازه ای به خود موقعیت و یا وضعیت متکی میباشد و به آن وابسته است.
امروزه بسیاری از افراد به صورت طولانی مدت کار کرده و این زمان طولانی باعث استرس و فرسودگی زیاد شده که این فشار کاری را با خود به خانه می آورند و کودکان نیز بیش از حد در برنامه درسی و تکالیف زیاد غرق شده اند. خانواده های قرن بیست و یکم به دلیل اقتضای شرایط زندگی امروز نسبت به خانواده های دهه های گذشته با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند که همین موضوع اهمیت تاب آوری در خانواده را پر رنگ تر می نماید. تاب آوری مهارت حیاتی زندگی برای کودکان و والدین شان است و خوشبختانه قابل یادگیری است.
در اینجا ۷ راهبرد ایجاد تاب آوری در خانواده به صورت خلاصه گردآوری شده است:غلبه بر افکار منفی:
اگر شما پدر یا مادر یک نوجوان هستید، این سبک تفکر را مشاهده کرده اید. این نوعی، سبک تفکر مارپیچ رو به پایین است که از اقدام هدفمند شما در شرایط ویژه و اضطراری جلوگیری می نماید. تصور کنید که نوجوان ۱۷ ساله تان رابطه دوستی اش به هم خورده است و گمان می کند که دنیا به آخر رسیده ، یا فکر کنید که در یک فروشگاه ، یک آن سرتان را می چرخانید و می بینید که فرزند ۷ ساله تان کنار شما نیست. هر دو مورد منجر به اضطراب و یا حتی ترس می شود. اما دور کردن و غلبه بر افکار منفی ، شما را به سوی اقدام منطقی و عقلانی سوق داده و تحمل و تاب آوری شما را افزایش می دهد.
کشیدن نمودار درختی از نقاط قوت خانواده:
شناسایی نقاط قوت اعضای خانواده یکی از بهترین ابزار های خود آگاهی بوده و فرصت فوق العاده ای برای صحبت با فرزندان در باب کارهایی است که از عهده انجام آن به خوبی بر می آیند. اگر شما یا فرزندتان با چالشی مواجه شدید، درباره نحوه استفاده از نقاط قوت و توانایی هایتان برای حل مسئله با هم بحث و گفتگو کنید.
به خاطر سپردن اتفاقات و موضوعات خوب:
با توجه به سوگیری منفی بینانه افراد، ان ها همیشه آماده هستند تا به اتفاقات بدی که در طول روز می افتد توجه نموده و آن ها را به یاد آورند. تعاملات و اتفاقات مثبت فراوان است اما افراد آن ها را به خاطر نمی سپارند و برای آن ها ارزشی قائل نمی شوند. در پایان هر روز، درباره اتفاقات خوبی که در طول روز برای اعضای خانواده پیش آمده سوال شود و اینکه چرا بیان آن مهم بوده است. این تمرین بیشتر از چند دقیقه وقت شما را نمی گیرد اما مطالعات نشان داده است که خانواده هایی که این فعالیت را به صورت یک سرگرمی انجام می دهند سطح شادابی و نشاط و مثبت اندیشی در آن ها افزایش می یابد.
تشویق به انجام ریسک های مثبت و بحث پیرامون درس هایی که از شکست می توان گرفت:
پشتیبانی از کودکان و اعضای خانواده ضروری است اما نباید به طرزی باشد که همیشه به کودکمان در هر شرایطی، بیجا و بی حساب نمره الف (عالی) داده و اجازه ندهیم که تجربه کند و شکست بخورد، چون در این صورت توانایی کودکمان را در بیرون آمدن از چالش با مطالعه سخت تر، آمادگی متفاوت و تمرین بیشتر از بین می بریم. از ویژگی تاب آوری -زمانی که شرایط سخت می شود- این است که قادر باشیم اعتماد به نفس داشته و با انجام ریسک مثبت مسیر درست را بپیماییم.
جوان سازی خانواده:
احساس مثبت، جزء کلیدی تاب آوری است. توانایی ایجاد حس مثبت زمان با هم خندیدن، یا انجام فعالیت های جسمی، رفتن به گردش ، انجام بازی های مختلف و غیره، تاب آوری شما را به عنوان خانواده بالا می برد. اگر چه زمان برای خانواده های پرمشغله کوتاه است، اما اهمیت وقت گذاری برای جوان سازی و شادابی خود و خانواده باید سر مشق قرار گیرد. نمی توانید در حالی که بی انرژی هستید در کنار خانواده خود بوده و ارتباط مثبت برقرار نمایید.رسانه تاب آوری، خانه تاب آوری و سلامت روانی اجتماعی
در کنار هم بودن جهت درست پیش رفتن امور:
مطالعات نشان داده است که ساخت روابط اجتماعی قوی نه تنها تاب آوری بلکه شادی را نیز در محیط خانواده ایجاد می نماید. در یکی از مطالعات مشخص شده است که نحوه واکنش شما به اخبار مثبت و خوب ، بیشتر ایجاد ارتباط می نماید تا واکنش به اخبار منفی. این موضوع از روابط شخصی تا تعاملات تجاری به کار گرفته می شود. واکنش به صورت فعال و سازنده، کمک به انتقال اخبار خوب، تنها واکنش و پاسخی است که روابط خوب را ایجاد می نماید. از بین بردن مکالمه با واکنش و پاسخ مختصر، یا تغییر مکالمه از موضوعی دیگر به موضوعی بی ربط، روش هایی هستند که یک رابطه را تضعیف می نماید. کودکان را ترغیب نمایید تا پاسخ و واکنش فعال و سازنده را نه تنها در خانواده ، بلکه بین دوستانشان تمرین نمایند.رسانه تاب آوری، خانه تاب آوری و سلامت روانی اجتماعی
دادن فرصت به اعضای خانواده برای تکرار موفقیت ها:
گاهی اوقات وقتی همه چیز خوب پیش می رود، والدین به کودکان می گویند: “عالی است” یا “خیلی بچه باهوشی هستی”. این جملات خوب هستند اما به تکرار موفقیت کودکان کمکی نمی کنند. وقتی متوجه می شوید که کسی در انجام کاری خوب است، آن راهبرد خاص را مهارت نامیده و تلاش کنید که به نتایج خوب منجر شود. برای مثال به تفاوت این دو جمله دقت کنید:
“وای، وقتی وسط زمین دویدی و مدافع رو رد کردی و توپ رو سمت راست دروازه شوت کردی ، فوق العاده بودی”رسانه تاب آوری، خانه تاب آوری و سلامت روانی اجتماعی
و جمله ی مختصر: “تو یه ورزشکار عالی هستی”.
تفاوت این دو جمله در میزان موفقیت اعضای خانواده و تکرار آن و بالطبع افزایش سلامت روانی و افزایش تاب آوری خانواده به طرز قابل توجهی تاثیرگذار است.
استراتژی های پایگاه رسانه ای تاب آوری و سلامت روان: چندین استراتژی بازاریابی آنلاین وجود دارد که معمولا با هدف به دست آوردن کسب و کار یا مراجعین بیشتر انجام می شود.
استراتژی های پایگاه رسانه ای تاب آوری و سلامت روان
استراتژی های ایجاد پایگاه رسانه ای تاب آوری و سلامت روان برای درمانگران
یک نقطه شروع خوب این است که در مورد آنچه ارائه می دهید شفاف باشید.
محصول خود و دامنه آن را درک کنید
ست گودین (۲۰۱۹) در کتاب This Is Marketing: You Can’t Seen Tas You Learn to See (2019) سوالاتی را ارائه می دهد که باید هنگام کار روی رویکرد بازاریابی دیجیتال خود در نظر بگیرید.
سوالات زیر را در رابطه با خدمات یا محصولاتی که ارائه می دهید از خود بپرسید (اصلاح شده از Godin، ۲۰۱۹):
این رسانه برای کیست؟
این رسانه برای چیست؟
جهان بینی مخاطبی که به دنبال دستیابی به آن هستید چیست؟
آنها با چه مشکلاتی روبرو هستند؟
به دنبال ایجاد چه تغییری هستید؟
چگونه وضعیت آنها را تغییر خواهد داد؟
چه چیزی به دوستان خود خواهید گفت؟
آنها به دوستان خود چه خواهند گفت؟
چه دارایی هایی (به عنوان مثال، آموزش، راهنمایی و مشاوره، ابزارها و غیره) دارید و در حال ساختن چه پارامترهایی هستید؟
اگر درمان به عنوان یک محصول در نظر گرفته شود، سوالات فوق در هنگام تعریف رویکرد بازاریابی شما ارزشمند می شوند.رسانه تاب آوری، خانه تاب آوری و سلامت روانی اجتماعی
یک وب سایت ایجاد کنید.
داشتن یک حضور آنلاین قوی و حرفه ای که ظهور کسب و کار شما را در جستجوهای آنلاین انجام شده توسط مراجعین یا مخاطبین بالقوه مطلوب را تضمین کند، حیاتی است.
نه تنها شما را به صورت دیجیتالی بیشتر قابل مشاهده می کند، بلکه مراجعین بالقوه می توانند خدماتی را که ارائه می دهید بررسی کنند و در نظر بگیرند که آیا شما فردی هستید که می توانند با آن ارتباط برقرار کنند (The Wellness Institute, n.d.).
در حالی که کار با حرفه ای ها برای ایجاد یک وب سایت جذاب طراحی شده برای رتبه بندی بالا در نتایج جستجوی آنلاین ارزشمند است، همچنین درکی در سطح بالا مفید است که برای ساخت و اجرای یک وب سایت نیازمند آن خواهید بود:
نام دامنه را انتخاب و خریداری کنید
به احتمال زیاد، این مبحث، نامی مشابه نام شما یا کسب و کار شما خواهد بود.
وب سایت را بسازید.
قالب خود را ایجاد کنید، از شخص دیگری بخواهید آن را برای شما بسازد، یا از یک پلتفرم وب استفاده کنید که قالب های آماده ای را برای انتخاب شما فراهم می کند، مانند Squarespace، Wix، Weebly، Brighter Vision و TherapySites (دو مورد آخر برای شما طراحی شده اند. مطب خصوصی).
آن را در دسترس قرار دهید
سایت خود را طوری طراحی کنید که مطمئن شوید در همه دستگاه ها قابل خواندن است، به راحتی قابل پیمایش است و شامل عکس شما می شود.رسانه تاب آوری، خانه تاب آوری و سلامت روانی اجتماعی
جزئیات را اضافه کنید
پس زمینه، چیزی که ارائه می دهید، مکان (از جمله کنترل از راه دور در صورت موجود بودن)، و قیمتی که می گیرید را قرار دهید (بارگزاری کنید).
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
هدف از سئو این است که موتورهای جستجو مانند گوگل را وادار به فهرست کردن وب سایت شما در زمانی که مراجعین از کلمات کلیدی و عبارات خاصی در جستجو استفاده می کنند و امیدواریم در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرید!
تنها ۱۰ درصد از افرادی که در اینترنت چیزی را جستجو می کنند، فراتر از صفحه اول نتایج را نگاه می کنند و مهمتر از همه، ۳۰ درصد روی اولین نتیجه کلیک می کنند (WebFX، n.d.).
تحقیقات بازاریابی که قبلا انجام دادید برای این مرحله ضروری است. کلمات کلیدی که به خدمات شما، منطقه شما و مراجعین احتمالی شما مربوط می شوند باید به صورت استراتژیک در نسخه وب سایت شما گنجانده شوند.
این امکان را برای موتورهای جستجو فراهم می کند تا وب سایت شما را هنگام پاسخ به یک درخواست جستجو فهرست کنند.
تبلیغات
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (مانند تبلیغات گوگل) می تواند یک استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه و راهی آسان تر برای رتبه بندی وب سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو باشد.
با پیشنهاد کلمات کلیدی، تبلیغات کسب و کار شما در صفحه اول نتایج جستجو نشان داده می شود که مراجعین احتمالی وارد یک جستجوی از پیش تعریف شده شوند. اگر کاربر روی لینک وب سایت شما کلیک کند، هزینه کمی می پردازید.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی برای حفظ مراجعین فعلی و یافتن مراجعین جدید بسیار مقرون به صرفه است.
ایمیل های بازاریابی متناسب با محتوای مفید می توانند به کسب و کار شما کمک کنند. با این حال، اطمینان از این که با هر ایمیل ارزش و دلیلی برای ثبت نام به مخاطب ارائه می دهید، بسیار حیاتی است.
در چند بخش بعدی، به مزایا و بهترین رویکردها برای سایر استراتژی های بازاریابی از جمله رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوا خواهیم پرداخت.
استراتژی های پایگاه رسانه ای تاب آوری و سلامت روان
کاری از رسانه مددکاری اجتماعی | خانه تاب آوری ایرانیان