بررسی اثربخشی دروس نظری و عملی رشته مددکاری اجتماعی

گزارش شانزدهمین میزگرد مددکاران اجتماعی ایرانیان پیرامون میزان اثربخشی کمّی و کیفیِ دروس نظری و عملی در رشته مددکاری اجتماعی

دروس نظری و عملی مددکاری اجتماعی: گذار از جامعه سنتی به مُدرن باعث بروز بحران­های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری می ­شود که زندگی افراد را با چالش­ های گوناگون مواجه می­ سازد. شرایط خاص جامعه و فشارهای روانی- اجتماعی، ارائه خدمات حرفه­ ای، سیاست­گذاری­ و اقدامات اجتماعی را در راستای ایجاد جامعه ­ای سالم به صورت یک نیاز حرفه­ ای مطرح می­نماید.

دروس نظری و عملی مددکاری اجتماعی

شناخت علل و عوامل مؤثر در ایجاد مسائل اجتماعی و نیز موقعیت­های ویژه ­ای که افراد را وارد عرصه آسیب­های اجتماعی می ­سازد، برای مددکاران اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و این مهم نیازمند تربیت افراد حرفه­ ای و متخصص است؛ افرادی که به عنوان مددکار اجتماعی باید بر دانش، مهارت و ارزش­های این حرفه مسلط باشند و با اصول و فنون علمی و حرفه­ ای پاسخگوی نیازهای خاص جامعه باشند.

تربیت نیروی متخصص و دارای مهارت یکی از دغدغه­ های نظام آموزش عالی است؛ چرا که نیروی انسانی متخصص قادر است با استفاده از توانایی­های کسب شده سیر جامعه را هر چه بیشتر به سمت توسعه هدایت نماید و این امر نیازمند طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه ­های آموزشی است تا چالش­ها و موانع موجود در مسیر کارایی نیروی متخصص و رفع نیازهای حاکم بر گروه­های مختلف اجتماعی شناسایی گردد و نیز به موازات همه موارد مذکور، مبحث مهم بومی سازی دروس تخصصی و متناسب سازی آن صورت پذیرد.

با توجه به این مقدمه کوتاه دو سؤال زیر در یکی از شبکه­ های مجازی (گروه مددکاران اجتماعی ایرانیان) طرح گردید.

  • برنامه­ های درسی (نظری- عملی) رشته مددکاری اجتماعی را چگونه ارزیابی می­کنید؟
  • چالش­ها و موانع موجود در مسیر اثربخشی این برنامه­ ها متناسب با نیاز جامعه و گروه­های هدف کدامند؟

شرکت کنندگان در این مباحثه شامل اساتید مددکاری اجتماعی، مددکاران اجتماعی شاغل در نهادهای دولتی و خصوصی، دانشجویان رشته مددکاری اجتماعی و صاحبنظر در مورد موضوع مورد مطالعه بودند که به صورت داوطلبانه در مباحثه فوق شرکت کردند.

به منظور تجزیه و تحلیل داده­ های حاصل از مباحثه گروهی، تمامی پاسخ­های ارائه شده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در قالب جدول زیر نمایش داده می­شود.

جهت دریافت فایل کامل شانزدهمین مباحثه اینجا کلیک کنید.

گردآوردنده و تحلیلگر: کیمیا واعظی؛ دانشجوی دکتری تخصصی مددکاری اجتماعی
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران
دکمه بازگشت به بالا