مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت رفاه به جزئیات طرح مشوق تحصیلی کودکان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: بانک اطلاعاتی کودکان در استان البرز تدوین و مشخص شد که ۴۰ درصد آنها خانواده تک سرپرست دارند.
روزبه کردونی در گفتگو با خبرنگار مهر به طرح مشوق های تحصیلی برای کودکار بازمانده از تحصیل اشاره کرد و افزود: به دنبال اجرای پایلوت طرح مشوق های تحصیلی برای دسترسی کودکان بازمانده از تحصیل آسیب دیده اجتماعی به چرخه آموزش که توسط دفتر امور آسیب های اجتماعی معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، معاوت اجتماعی سازمان بهزیستی و همکاری سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه کودکان در ۴ استان کشور در حال اجراست، جلسه ای با حضور نمایندگان دستگاه های متولی و فعالین مدنی این حوزه در معاونت رفاه اجتماعی وزارت متبوع در وزارتخانه برگزار شد.
وی گفت: در این جلسه بهرامی مدیرکل بهزیستی استان البرز در مورد بانک اطلاعاتی کودکان بازمانده از تحصیل یا دارای وقفه تحصیلی عنوان کرد که این بانک با همکاری آموزش و پرورش، بهزیستی، کمیته امداد، شبکه بهداشت و درمان و نمایندگان سازمان های مردم نهاد تشکیل شد و پس از دریافت لیست کودکان بازمانده از تحصیل از اداره کل اموزش و پرورش استان این لیست راستی آزمایی و مشخص شد برخی افراد به دلایلی مانند مهاجرت خانواده کودکان پس از تولد فرزند به استان های دیگر، تحصیل کودک در مدارس غیر دولتی، اشتباه و یا مبهم بودن آدرس محل سکونت خانواده کودکان قابل شناسایی نیستند اما در نهایت تمامی آدرس های ارایه شده توسط تیم های مستقر در کلینیک های مددکاری اجتماعی (غیر دولتی) بررسی و در مرحله اول ۵۵۰ مورد صحت سنجی و تایید شد.
به گفته کردونی، بر این اساس تاکنون برای ۲۵۰ نفر از این کودکان گزارش مددکاری تهیه و مشخص شد از بین ۲۵۰ نفر بازمانده از تحصیل حدود ۴۰ درصد متعلق به خانواده های تک سرپرست (فوت، طلاق و محکومیت در زندان) و ۲۰ درصد هم متعلق به کودکان معلول هستند.
مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت رفاه تاکید کرد: طبق گزارش بهزیستی البرز برنامه توانمند سازی، حمایت اجتماعی و ارائه مشوق های تحصیلی به این کودکان مرحله بعد اجرای این طرح است که امیدواریم با هماهتگی و همراهی همه دستگاه های ذی ربط بتوان گام ها ی اساسی برای بازگشت به تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل انجام داد .
وی همچنین با اشاره به حضور دبیر مرجع ملی حقوق کودک در این جلسه اظهار داشت: آقای مظفر الوندی بر لزوم تدوین بانک اطلاعات کودکان تاکید و عنوان کرد که سازمان های مردم نهاد باید در کنار سازمان های دولتی به ارائه راهکارهای عملیاتی و درست کمک کنند و دراین صورت می توانیم از مدل های ارایه شده توسط این نهادها در حوزه کودکان بازمانده از تحصیل استفاده و دسترسی این گروه از کودکان را به آموزش تسهیل کنیم.
کردونی با اشاره به اینکه عدم هماهنگی بین بخشی ، از جمله معضلات سیاست گذاری در کشورهای در حال توسعه است گفت: خوشبختانه این چالش در دولت یازدهم به حداقل رسیده و بویژه در حوزه مسائل مرتبط با کودک هم اکنون هماهنگی و تفاهم مناسبی بین دستگاه های مسئول وجود دارد بنابراین باید از این ظرفیت ایجاد شده استفاده و با شناسایی نقاط قوت طرح مشوق های تحصیلی مشکلات را برطرف کنیم.
وی با اشاره به بخشنامه قائم مقام وزرات کشور در اموراجتماعی به معاونین سیاسی اجتماعی سراسر کشور در خصوص فعال شدن شورای حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان اظهار امیدواری کرد فعال شدن این شورا در کنار شورای آموزش و پرورش استان ها بتواندظرفیت مناسبی برای بازگشت به تحصیل کودکان در معرض آسیب باشد.
به گفته کردونی، در این جلسه دبیر مرجع ملی حقوق کودک، مسئولانی از وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و سازمان های مردم نهاد حضور داشتند که استان البرز گزارشی از نحوه اجرای طرح را ارائه و اقدامات این استان توسط مسئولین و کارشناسان مرتبط مورد نقد و بررسی قرار گرفت.