تاریخچه مددکاری اجتماعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه
نگاهی گذرا به تاریخچه مددکاری اجتماعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه
فهرست عناوین مطلب
تاریخچه مددکاری اجتماعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه
پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز
مددکاری اجتماعی یک فعالیت حرفه ای است که باعث رفاه انسان ها و ترویج و توسعه عدالت اجتماعی می شود. مددکاران اجتماعی به افراد، خانواده ها، گروه ها و جوامع کمک می کنند تا رفاه فردی و جمعی شان را افزایش دهند. آنها این کار را با ارائه طیف وسیعی از خدمات از جمله مشاوره، حمایت، آموزش و پژوهش انجام می دهند.
مددکاری اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه یک حوزه متنوع و پویا است. تاریخچه ای طولانی دارد و به اوایل قرن بیستم باز می گردد. با این حال، آموزش و عملکرد مددکاری اجتماعی در منطقه تحت تأثیر ارزشها و رویکردهای سنتی و غربی قرار گرفته است.
در این مطلب، تاریخچه مددکاری اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه را بررسی خواهیم کرد. ما به تحولات کلیدی در آموزش و کار عملی در مددکاری اجتماعی در منطقه و همچنین چالشها و فرصتهایی که امروز مددکاران اجتماعی با آن مواجه هستند، خواهیم پرداخت.
تاریخچه اولیه مددکاری اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه
تاریخچه اولیه مددکاری اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گرفت، از جمله:
- دوران استعمار: بسیاری از کشورهای اروپایی در طول قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ مستعمرات خود را در آسیا و اقیانوسیه ایجاد کردند. این قدرت های استعماری سیستم های رفاه اجتماعی خود را به مستعمرات خود معرفی کردند که بر توسعه مددکاری اجتماعی در منطقه تأثیر گذاشت.
- ظهور ناسیونالیسم: در اوایل قرن بیستم، بسیاری از کشورهای آسیایی از حاکمان استعماری خود استقلال یافتند. در این دوره بر توسعه اجتماعی و عدالت اجتماعی تأکید فزاینده ای شد. این امر منجر به تأسیس برنامه های آموزش مددکاری اجتماعی و موسسات رفاه اجتماعی در بسیاری از کشورهای آسیایی شد.
- تأثیرات مذهبی و فرهنگی: سنت های مذهبی و فرهنگی آسیا و اقیانوسیه نیز در توسعه مددکاری اجتماعی در این منطقه نقش داشته است. برای مثال، مفهوم بودایی از شفقت و مفهوم کنفوسیوسی از هماهنگی اجتماعی بر ارزشها و عملکرد مددکاران اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه تأثیر گذاشته است.
جدول زمانی تاریخچه مددکاری اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه
دهه ۱۹۰۰
۱۹۰۰: اولین مدرسه مددکاری اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه در توکیو، ژاپن تأسیس شد.
1910: اولین مدرسه مددکاری اجتماعی در چین در شانگهای تأسیس شد.
1920: اولین مدرسه مددکاری اجتماعی در هند در بمبئی تأسیس شد.
1930: اولین مدرسه مددکاری اجتماعی در آسیای جنوب شرقی در سنگاپور تأسیس شد.
1940: مددکاری اجتماعی نقش کلیدی در بازسازی پس از جنگ در آسیا و اقیانوسیه ایفا می کند.
دهه ۱۹۵۰
۱۹۵۰: انجمن بین المللی مدارس مددکاری اجتماعی (IASSW) تأسیس شد.
1951: فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی (IFSW) تأسیس شد.
1952: انجمن مددکاران اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (APSW) تأسیس شد.
دهه ۱۹۶۰
۱۹۶۰: اولین مدرسه مددکاری اجتماعی در جزایر اقیانوس آرام در فیجی تأسیس شد.
1961: APSW اولین کنفرانس منطقه ای خود را در توکیو، ژاپن برگزار کرد.
1967: APSW دبیرخانه دائمی خود را در کوالالامپور، مالزی تأسیس کرد.
دهه ۱۹۷۰
۱۹۷۰: APSW اولین منشور اخلاقی خود را تصویب کرد.
1975: APSW کمیته آموزش منطقه ای خود را تأسیس کرد.
دهه ۱۹۸۰
۱۹۸۰: APSW کمیته تحقیقات منطقه ای خود را تأسیس کرد.
1981: APSW اولین کنفرانس منطقه ای خود را در مورد آموزش مددکاری اجتماعی در مانیل، فیلیپین برگزار می کند.
1983: APSW کمیته سیاست اجتماعی منطقه ای خود را تأسیس کرد.
دهه ۱۹۹۰
۱۹۹۰: APSW استانداردهای منطقه ای خود را برای آموزش مددکاری اجتماعی پذیرفت.
1991: APSW اولین کنفرانس منطقه ای خود را در مورد تحقیقات مددکاری اجتماعی در بانکوک، تایلند برگزار می کند.
1993: APSW کمیته حقوق بشر مددکاری اجتماعی منطقه ای خود را تأسیس کرد.
دهه ۲۰۰۰
۲۰۰۰: APSW منشور اخلاقی منطقه ای خود را برای مددکاری اجتماعی تصویب کرد.
2001: APSW اولین کنفرانس منطقه ای خود را در مورد مددکاری اجتماعی در پکن، چین برگزار کرد.
2003: APSW کمیته مدیریت فاجعه مددکاری اجتماعی منطقه ای خود را تأسیس کرد.
دهه ۲۰۱۰
۲۰۱۰: APSW استانداردهای منطقه ای خود را برای کار عملی مددکاری اجتماعی اتخاذ کرد.
2011: APSW اولین کنفرانس منطقه ای خود را در مورد مددکاری اجتماعی و تغییرات آب و هوایی در سئول، کره جنوبی برگزار کرد.
2013: APSW کمیته مددکاری اجتماعی و مهاجرت منطقه ای خود را تأسیس کرد.
دهه ۲۰۲۰
۲۰۲۰: APSW منشور اخلاقی منطقه ای خود را برای مددکاری اجتماعی تصویب می کند.
تحولات کلیدی در آموزش و تمرین مددکاری اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه
آموزش مددکاری اجتماعی
آموزش مددکاری اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه تحت تأثیر ارزش ها و رویکردهای سنتی و غربی قرار گرفته است. در روزهای اولیه، آموزش مددکاری اجتماعی تا حد زیادی بر توسعه مهارت ها و دانش کار با افراد و خانواده ها متمرکز بود. با این حال، در سال های اخیر، آموزش مددکاری اجتماعی بیشتر بر عدالت اجتماعی و حقوق بشر متمرکز شده است.
امروزه بیش از ۱۰۰۰ مدرسه مددکاری اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه وجود دارد. این مدارس برنامه های متنوعی از جمله مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد در مددکاری اجتماعی و همچنین برنامه های آموزش مداوم برای مددکاران اجتماعی ارائه می دهند.
کار عملی در مددکاری اجتماعی
شیوه مددکاری اجتماعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز متنوع و پویا است. مددکاران اجتماعی در منطقه در محیطهای مختلفی کار میکنند، از جمله سازمانهای دولتی، سازمانهای غیرانتفاعی، و بخش خصوصی. آنها طیف گسترده ای از خدمات، از جمله مشاوره، حمایت، آموزش و پژوهش را ارائه می دهند.
نتیجه گیری
مددکاری اجتماعی یک حرفه حیاتی است که نقش مهمی در ارتقای رفاه انسان و عدالت اجتماعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه دارد. مددکاران اجتماعی در منطقه تلاش می کنند تا به طیف وسیعی از چالش های اجتماعی از جمله فقر، نابرابری و تغییرات آب و هوایی بپردازند.History of Social Work in the Asia Pacific Region
ما شما را تشویق می کنیم که درباره تاریخچه و عملکرد مددکاری اجتماعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشتر بدانید. مددکاری اجتماعی یک حرفه پر ارزش است که می تواند تفاوت واقعی در زندگی دیگران ایجاد کند.
منابع
کتاب ها:
Midgley, J., & Livermore, M. M. (Eds.). (2015). کتاب راهنمای سیاست اجتماعی (ویرایش دوم). انتشارات SAGE.
ایف، جی (۲۰۰۸). حقوق بشر از زیر: دستیابی به حقوق از طریق توسعه جامعه. انتشارات دانشگاه کمبریج.
مجلات دانشگاهی:
Dominelli، L. (2008). جهانی کردن مددکاری اجتماعی: تحقیق، عمل و آموزش. مددکاری اجتماعی بین المللی، ۵۱(۶)، ۷۳۵-۷۴۶.
Ng، I. N. Y.، & Phillips، J. (2018). توسعه جامعه در هنگ کنگ: چشم انداز تاریخی توسعه در عمل، ۲۸ (۷)، ۸۸۵-۹۰۰.
منابع آنلاین:
کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (UNESCAP): https://www.unescap.org/
فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی (IFSW) آسیا و اقیانوسیه: https://www.ifsw.org/asia-pacific/