تاب آوری مراقبین بیماران اسکیزوفرنی

راه هایی برای حمایت از مراقبینِ مبتلایان اسکیزوفرنی وجود دارد

تاب آوری مراقبین بیماران اسکیزوفرنی: در این یادداشت موارد مهمی جهت حمایت از مراقبین مبتلایان به اسکیزوفرنی ارائه خواهیم کرد.

تاب آوری مراقبین بیماران اسکیزوفرنی

دکتر جواد طلسچی یکتا؛ مددکار اجتماعی و مدرس کشوری تاب آوری

مراقبین بیماران اسکیزوفرنی اغلب اعضای خانواده ای هستند که در زمینه بهداشت روانی آموزش ندیده اند. این افراد حمایت مهمی از عزیزان خود می کنند، اما در انجام این کار مستعد ابتلا به افسردگی، استرس، مشکلات سلامت جسمی، بار اَنگ و کاهش کیفیت زندگی اجتماعی هستند. تاب آوری مراقبین بیماران اسکیزوفرنی

کیفیت کلیِ زندگی فردی که مراقبِ یکی از اعضاء خانواده (که مبتلا به بیماری روانی شدید می باشد) در سطح پایینی قرار دارد زیرا همواره در رنج و عذاب است. اما راه هایی برای حمایت از مراقبینِ مبتلایان اسکیزوفرنی وجود دارد. این راهکارها شامل درمان های فردی، حضور در گروه‌های حمایتی، مشارکت در برنامه‌های آموزش خانواده و صرف وقت (بدون احساس گناه) برای پرداختن به نیازهای فردی است.

به سوالات زیر توجه نمایید:

  • چگونه مراقبان از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی حمایت می کنند
  • مقابله با اسکیزوفرنی در خانواده
  • آموزش حمایت از مراقبان اسکیزوفرنی
  • حمایت خانواده از خانواده
  • گروه های حمایتیِ مراقبین
  • مشاوره فردی برای مراقب
  • مراقبت شخصی و سلامت

اسکیزوفرنی یک بیماری روانی بسیار جدی و مخرّب است. افراد مبتلا به این بیماری اغلب برای مدیریت علائم، زندگی مستقل و کنار آمدن با دوره های عود بیماری، حتی با درمان خوب مبارزه می کنند. اغلب، یک یا چند عضو خانواده، سطوح مختلفی از مقوله حمایت را اعم از وضعیت مسکن و پول گرفته تا مدیریت درمان و دارو ارائه می‌کنند. مراقبت معمولاً وقت گیر و استرس زا است و بار بزرگی را بر دوش افراد خانواده (البته دغدغه مند و مراقب) می گذارد. تاب آوری مراقبین بیماران اسکیزوفرنی

تاب آوری مراقبین بیماران اسکیزوفرنی
تاب آوری مراقبین بیماران اسکیزوفرنی

این مراقبان خود به حمایت نیاز دارند، زیرا مراقبت از فردی که بیماری روانی شدید دارد، عوارض خود را به همراه دارد. مطالعات نشان داده است که مراقبان به میزان بیشتری نسبت به کسانی که از یکی از عزیزانِ مبتلا به بیماری روانی مراقبت نمی‌کنند، از جمله مشکلات مالی، مشکلات سلامت جسمی، اختلال در زندگی روزمره و اجتماعی، اَنگ، استرس، افسردگی و مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند. اما مراقبان بیماران اسکیزوفرنی می توانند گام های فعالی برای کاهش این بار بردارند و از کیفیت زندگی بهتری برخوردار شوند.

چگونه مراقبین از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی حمایت می کنند

مراقبت از فرد مبتلا به اسکیزوفرنی یک مسئولیت بزرگ است. بسته به مرحله درمان بیمار و پاسخ او به درمان، مراقبت و حمایتی که این عضو خانواده ارائه می‌کند می‌تواند از مراقبت پاره وقت تا تلاش‌های تقریباً تمام وقت متغیر باشد.

برخی از حمایتهایی که یک مراقبِ بیمار اسکیزوفرنی ارائه می کند عبارتند از:

  • نظارت بر مصرف داروها
  • گرفتن وقت و مراجعه به پزشک
  • شرکت در جلسات درمانی
  • ارائه حمایت مالی
  • تأمین حمل و نقل
  • توسعه و مدیریت یک روال عادی در خانه
  • ارتباط با متخصصان مراقبت های بهداشتی
  • مشاهده علائم برای شناسایی اپیزودها یا بدتر شدنِ مسائل
  • ارائه یا کمک به عادات بهداشتی خوب، همچون خوب غذا خوردن و ورزش کردن

مقابله با اسکیزوفرنی در خانواده

در یک خانواده مبتلا به اسکیزوفرنی، احتمالاً یک مراقب اصلی وجود دارد، اما همه تحت تأثیر قرار می گیرند و باید یاد بگیرند که چگونه با روش های سالم کنار بیایند. هنگامی که والدینی به این بیماری روانی مبتلا هستند، دوره های علائم می تواند برای کودکان بسیار استرس زا باشد. برای والدینِ کودکی که مبتلا به اسکیزوفرنی تشخیص داده شده است، مسئولیت بزرگی برای ارائه فرصت های مراقبت و درمان مناسب و در عین حال محافظت از سایر کودکان وجود دارد.

برای کودکان، آسیب خانوادگی اسکیزوفرنی یک احتمال واقعی است. ممکن است حوادثی رخ دهد که آنها را در معرض موقعیت های ترسناک، بی ثبات یا حتی خشونت قرار دهد. کودکان در خانواده ممکن است به توجه بیشتر والدین، مشاوره یا درمان نیاز داشته باشند و ممکن است از شرکت در هر جلسه خانواده درمانی برای یادگیریِ بیشتر در مورد اسکیزوفرنی و نحوه کنار آمدن با احساسات منفی به روش های سالم بهره مند شوند.

والدین و خواهر و برادر بزرگتر نیز ممکن است از مشاوره و درمان بهره مند شوند تا یاد بگیرند که چگونه با این بیماری روانی دست و پنجه نرم کنند. تاب آوری مراقبین بیماران اسکیزوفرنی

آموزش حمایت از مراقبان اسکیزوفرنی

یکی از اقدامات مهمی که می تواند هم به فرد مراقبِ اصلی و هم به کلّ خانوادۀ مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کند، شرکت در یک برنامه آموزش روانی خانواده است. اینها برنامه هایی هستند که هدفشان آموزش مردم در مورد بیماری های روانی خاص و بیماری های روانی به طور کلی است و در عین حال راه های مشخصی برای خانواده ها برای مقابله و حمایت بهتر از عزیزانشان فراهم می کند.

مشارکت در برنامه های آموزش روانی خانواده به عنوان بخشی از درمان اسکیزوفرنی موثر است.
مشارکت در برنامه های آموزش روانی خانواده به عنوان بخشی از درمان اسکیزوفرنی موثر است.

آموزش روانی خانواده، حمایت، منابع بالینی، ارتباطات بهتر و شبکه اجتماعیِ گسترده را برای خانواده ها فراهم می کند.

تحقیقات به این نتیجه رسیده است که برنامه های آموزش روانی خانواده به عنوان بخشی از درمان اسکیزوفرنی موثر است.

هنگامی که در خصوص این نوع برنامه ها برای خانواده ها و بیمارانِ مبتلا به بیماری روانی اقدام می شود، تکرار و عود علائم کمتر، بهبودیِ بیشتر برای بیمار و رفاه و رضایت کلی برای همه اعضای خانواده را به همراه خواهد داشت.

حمایت خانواده به خانواده

یکی دیگر از راه های عالی برای خانواده ها در مسیر دریافت حمایت برای مراقبین اسکیزوفرنی، از طریق برنامه های خانواده به خانواده است. برنامه هایی همچون آموزش روانی. این برنامه ها، یک شبکه حمایت اجتماعی، آموزش در مورد اسکیزوفرنی، منابع پزشکی، سلامت روان و خدمات اجتماعی، و ابزارهای عملی را برای خانواده ها و افرادی که از فرد دچار بیماری روانیِ جدی مراقبت می کنند، ارائه می دهند.

با این تفاوت که این برنامه ها توسط خانواده های دیگری اجرا می شود که تجربه های مشابهی را پشت سر گذاشته اند. هر خانواده آموزش دیده است تا با خانواده های دیگری کار کند که تازه یاد می گیرند چگونه با یکی از عزیزانِ مبتلا به اسکیزوفرنی کنار بیایند تا از آنها مراقبت کنند. مطالعات نشان داده اند که برنامه های خانواده به خانواده نتایج مثبتی هم برای بیماران و هم برای خانواده ها به همراه دارد.

گروه های حمایتی مراقبین

حمایت اجتماعی برای افراد در انواع موقعیت ها ارزشمند است و این شامل مراقبان هم می شود. گروه‌های حمایتی مکانی را برای افراد فراهم می‌کنند تا با افراد دیگری که تجربیات مشابهی داشته‌اند ارتباط برقرار کنند و درک کنند که با داشتن یکی از اعضای خانواده مبتلا به بیماری روانی چه می‌گذرد! در حالی که حمایت خانواده و دوستان مهم است، این گروه‌ها به مراقبان اجازه می‌دهند از خانواده دور شده و با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند. تاب آوری مراقبین بیماران اسکیزوفرنی

گروه‌های حمایتی به مردم اجازه می‌دهند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند، مشاوره دریافت کنند و رفاقت ایجاد نمایند. مطالعات تأثیرات مشارکت گروهی- حمایتی بر مراقبان بیماران اسکیزوفرنی نشان داد که به طور قابل توجهی به کاهش افسردگی و احساس فشارهای روانی اجتماعی مرتبط با امر مراقبت کمک می کند.

مشاوره فردی برای مراقب

مهم است که مراقبان عزیزانِ مبتلا به اسکیزوفرنی بدانند که همیشه نمی توان این کار ارزشمند را به تنهایی انجام داد. تکیه بر سایر اعضای خانواده و دوستان و گروه های حمایتی که تجربیات مشابهی داشته اند بسیار مهم است. اگرچه همیشه کافی نیست. برای برخی از مراقبان، بار زندگی توأم با این نقش می‌تواند طاقت‌فرسا شود و فراتر از آن چیزی باشد که به روشی سالم بدون مداخله حرفه‌ای با آن کنار بیایند.

طی نمودن مسیر با یک متخصص سلامت روان راه خوبی برای یادگیری نحوه مقابله ایمن و سالم با پریشانی، گناه، اضطراب و سایر احساسات منفی ناشی از مراقبت از یک عزیز است. یک درمانگر می تواند یک خروجی مثبت برای ابراز احساساتی باشد که صحبت کردن در مورد آنها دشوار است. یک درمانگر همچنین می‌تواند به مراقب کمک کند تا راهبردهای مقابله، تکنیک‌های آرام‌سازی و سایر ابزارها را برای بهبود بهزیستی بیاموزد و تمرین کند. تاب آوری مراقبین بیماران اسکیزوفرنی

مراقبت فردی و سلامت

شواهدی از تحقیقات نشان می‌دهد که مراقبانِ خانوادگیِ افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نسبت به میانگین مشکلات سلامت جسمانی و مشکلات سلامت روان در جامعه، از میزان بالاتری از این مشکلات همچون افسردگی رنج می‌برند.

Support for Caregivers of Schizophrenics
Support for Caregivers of Schizophrenics

آنها اغلب با تصمیمات دشواری برای مراقبت از عزیزان خود، در حال و آینده روبرو هستند. آنها ممکن است از تلاش برای ارائه مراقبت خوب با مشکلات مالی روبرو شوند. آنها همچنین با ننگ داشتن یک عضو خانواده مبتلا به این بیماری روانی مواجهه هستند. در صورتی که عزیزشان با قانون دچار مشکل شود، ممکن است مجبور شوند با سیستم قضایی درگیر باشند.

عوامل زیادی در زندگی یک مراقب خانوادگی اسکیزوفرنی وجود دارد که می تواند بر سلامت روحی و جسمی او تأثیر بگذارد. این مراقبان باید از خود مراقبت کنند، که این موضوع می تواند دشوار باشد زیرا عزیزانِ آنها به توجه زیادی نیاز دارند.

برخی از اقداماتی که مراقبان می توانند برای مراقبتِ بهتر از سلامت خود انجام دهند عبارتند از:

  • مرخصی گرفتن و استفاده از مراقبت های تنفسی برای استراحت از وظایف مراقبتی
  • انجام کارهای سرگرم کننده، بدون احساس گناه
  • اتکا به دوستان و خانواده برای کمک به کارهای خانه، وظایف مستقیم مراقبتی
  • معاشرت با دوستان و خانواده
  • پیوستن به یک گروه حمایتی برای مراقبین
  • استفاده از استراتژی های سالم مدیریت استرس، مانند مدیتیشن و تنفس عمیق
  • حفظ سلامت جسمانی با خواب کافی، رژیم غذایی مناسب، وزن مناسب و ورزش منظم
  • شرکت در مسیر درمان با یک متخصص سلامت روان در صورت نیاز

زندگی با اسکیزوفرنی چالش های زیادی را هم برای فرد مبتلا به بیماری روانی و هم برای افرادی که از آنها مراقبت می کنند، به همراه دارد.

تمام خانواده تحت تأثیر قرار می گیرند و ممکن است به منابعی برای حمایت نیاز داشته باشند، اما مراقب اصلی کسی است که بیشترین بار را به دوش می کشد. این فرد بیشتر با افسردگی، شرم و گناه و مشکلات جسمانی دست و پنجه نرم می کند. او به احتمال زیاد برای مراقبت از یک عزیز از خود فداکاری نشان می دهد. به همین دلیل است که حمایت از مراقبان بسیار مهم است.

برای کسانی که مطمئن نیستند از کجا باید شروع کنند، مراکز درمانی که به بیمار کمک می کنند نیز می توانند با منابع، گروه های حمایتی و گزینه های درمانی به مراقب کمک کنند. تاب آوری مراقبین بیماران اسکیزوفرنی

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
گردآوری و ترجمه توسط
دکتر جواد طلسچی یکتا؛ مدیر و موسس رسانه تاب آوری ایران
منبع
Support for Caregivers of Schizophrenics
دکمه بازگشت به بالا