بمناسبت روز جهانی علم، در جهت صلح و توسعه
همه ساله ۱۰ نوامبر، پس از کنفرانس جهانی علوم در سال ۱۹۹۹ میلادی، سازمان فرهنگی، علمی، آموزشی ملل متحد (یونسکو) و شورای بین المللی علوم از سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۰)، دهم نوامبر برابر با ۱۹ آبان ماه را به عنوان «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» اعلام کردند.
تأکید بر اهمیت به کارگیری علوم در فرآیند توسعه کشورها و نیز کاهش شکاف میان علم و جامعه از اهداف این برنامه است و کوشش می شود تا توجه مردم را به اهمیت نقش علم در جهت پیشرفت جهان جلب کنند.
یکی دیگر از اهداف روز جهانی علم، بهره مند شدن آحاد مردم، بنا به تخصص و مهارت خود، از این روز است.
بی شک مددکاران که اصلی ترین قشر در ارتباط مستقیم با حساس ترین قشر جامعه هستند نقش پررنگ تر و پویاتری را ایفا خواهند کرد.
لزوم بکار گیری علوم مدرن و به روز بودن مددکاران به علوم تخصصی درجهت بکارگیری درحیطه کاری بسیار مهم و حائز اهمیت است.
اگرچه هدف از تقویت مددکاران به علوم و رشته های مهم امری انکارناپذیر و ملزوم بشمارمی آید این سوال پیش روی ماست که مهم ترین علومی که یک مددکار ملزم به شناخت و تقویت در آن حوزه است چه علومی است؟
آنچه میبینیم مشکلات دیده شده نیاز به مداخله درحوزه مراجع ومددکارمشکلاتی در حوزه ی مهمه چون:
۱.حوزه فرهنگی
۲.حوزه اقتصادی
۳.حوزه بهداشت
۴.حوزه روانشناسی
۵.حوزه جامعه شناسی واسیب شناسی
میباشد که هر حوزه شامل آیتم ها و زیرمجموعه هایست که نیاز به تخصص و تبحر کافی در مددکار میباشد تا در اثر مداخله و آسیب شناسی توانایی بهبود و ارتقاء سطح کیفی و کمی زندگی مددجو را داشته باشد.
قابل انکار نیست که علوم و تفحص در علوم و پژوهش به آگاه سازی و تقویت جامعه و مردم کمک شایانی خواهد نمود.
اگرچه در ایران همه ساله ۱۹ آبان لغایت ۲۳ آبان هفته علم در جهت صلح و توسعه نامگذاری شده است نیازمند تقویت مددکاران در حوزه های یاد شده میباشد.
با این حال جامعه مددکاری ایران و استان ها در یک حرکت خودجوش و نمادین که سال هاست ورق خورده و نقاط مثبت و پویایی از گوشه و کنار ایران مشاهده شده که با برگزاری کارگاره های علمی و عملی و دوره های تخصصی بر آن بوده تا به ارتقای سطح علمی مددکاری کمک شایانی نماید اما هنوز برخی از استان ها در تقویت مددکاران خود به این سلاح قوی از قافله عقب مانده اند.
اگرچه پیشنهاد ما داله بر آن است که اجتماعات پویای مددکاری در هر منطقه و شهر میتواند خود رقم زننده این حرکت علمی باشد کمک بزرگی به مراجعینی خواهد کرد که حق آنهاست تا مددکاری متبحر و کارکشته بار بهبود زندگی نابسامانش را به دوش کشد.
در راستای این هدف مقارن با روز جهانی علم، تقویت و ترغیب مددکاران به سوی مشارکت در دوره های تخصصی و کلاس های آموزشی و کارگاه های مفید از جمله وظایف ارگان های صاحب منصب و دارای قدرت اجرایست.
با امید به آنکه این حرکت علمی روز به روز در جامعه مددکاری گسترش یابد و اهمیت حضور علمی و عملی مددکار در هر نقطه از ارگان های رسمی و اجرایی ملموس گردد.
به قلم فهیمه اعصامی | مددکار کلینیک مددکاری اجتماعی نوید زندگی
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران