باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

دکتر محمد زاهدی اصل: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اجتماعی سال ۹۷ توجه به جوانان است | ما باید جوانانمان را امیدوار کنیم

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی مدرسه | School Social Work

بیشتر بخوانید »

پشت پنجره ذهن آنها چه می گذرد؟

بیشتر بخوانید »

مروری بر نقطه نظرات معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با کودکان کار و خیابان

بیشتر بخوانید »

دکتر موسوی چلک: ضرورت توجه به مسائل اجتماعی | تفکیک وزارتخانه رفاه انجام شود

بیشتر بخوانید »

دکتر مصطفی اقلیما به مناسبت بازگشایی مدارس و در رابطه با تغذیه سالم دانش‌ آموزان: میوه و تنقلات خانگی بهترین میان‌ وعده برای دانش‌آموزان است

بیشتر بخوانید »

استخدام مددکار اجتماعی خانم در بنیاد کودک شعبه استان سیستان و بلوچستان؛ شهرستان ایرانشهر

بیشتر بخوانید »

تاب آوری و مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

بی‌اعتمادی دانش‌آموزان به معلمان پرورشی | زنگ خطر ضعف حضور مددکاران اجتماعی در مدارس مدت‌هاست که به صدا درآمده است

بیشتر بخوانید »

یادداشت رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با عنوان “مددکاران اجتماعی کارآمدتر از نیروی انتظامی”

بیشتر بخوانید »

همراه با مددکار اجتماعی انجمن احیای ارزشها برای مدت زمانی کوتاه و نگاهی گذرا به وضعیت جامعه هدف این مجموعه

بیشتر بخوانید »

استخدام مددکار اجتماعی خانم در بنیاد کودک شعبه استان اصفهان؛ شهر اصفهان

بیشتر بخوانید »

قسمت دوم از سلسله مطالب اختصاصی کوچینگ و مددکاری اجتماعی | آیا مددکار اجتماعی هم میتواند یک کوچ باشد؟

بیشتر بخوانید »

از سوی انتشارات دانشگاه آزاد شبستر؛ کتاب «نظریه‌های بنیادی و کاربست در مددکاری اجتماعی» منتشر شد

بیشتر بخوانید »

استخدام مددکار اجتماعی خانم در بنیاد کودک شعبه استان فارس؛ شهر لارستان

بیشتر بخوانید »

قسمت اول از سلسله یادداشتهای اختصاصی کوچینگ و مددکاری اجتماعی | کوچینگ یا مربیگری چیست؟

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی رفاه کودک | Child Welfare Social Work

بیشتر بخوانید »

علل افزایش کودک آزاری از منظر دکتر مصطفی اقلیما

بیشتر بخوانید »

یادداشت دکتر محمد زاهدی اصل با عنوان موضوعیِ “زندانیان و مشکلات متعدد”

بیشتر بخوانید »

واکنش رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نسبت به انتشار مطالبی در خبرگزاری مشرق + تصویر نامه

بیشتر بخوانید »

گزارش انتخابات هیأت مدیره کانون مراکز مددکاری اجتماعی استان زنجان + تصاویر

بیشتر بخوانید »

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران: کاهش استرس کلاس اولی ها در سایه همراهی اولیای مدرسه و خانه

بیشتر بخوانید »

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران عنوان کرد: رتبه ۱۰۹ ایران در حوزه نشاط و شادی اجتماعی | ۳۳ درصد دانشجویان از زندگی خود ناراضی‌اند

بیشتر بخوانید »

دکتر محمد زاهدی‌اصل: چالش خانواده، چالش جامعه است

بیشتر بخوانید »

دکتر فریبا درخشان نیا: طرح شوق مادری در سه استان محروم کشور اجرا می شود

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا