باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

اخلاق و مددکاری اجتماعی

Read More »

حوزه مددکاری اجتماعی

Read More »

بنیاد علمی مددکاری اجتماعی

Read More »

مددکاری اجتماعی و نابرابری اقتصادی

Read More »

اهمیت تحلیل سیاست اجتماعی

Read More »

مهارت حمایت از خود در کودکان و تاب آوری

Read More »

کارکردهای مددکاری اجتماعی

Read More »

چشم اندازهای آینده مددکاری اجتماعی

Read More »

اصل خودتعیین گری در مددکاری اجتماعی

Read More »

شاخص رضایتمندی چیست؟ تاریخچه، اهمیت و اندازه گیری

Read More »

رویکردهای کارکردی و انسان گرایانه در مددکاری اجتماعی

Read More »

اصل رازداری در مددکاری اجتماعی

Read More »

رویکرد‌یکپارچه و عملکرد‌مددکاری‌اجتماعی مبتنی بر حقوق

Read More »

ظهور مددکاری اجتماعی شرکت ها

Read More »

مددکاری اجتماعی به عنوان یک حرفه

Read More »

انواع روش های تحقیق در مددکاری اجتماعی چیست؟

Read More »

مهارتمندی کودکان اوتیستیک و تاب آوری

Read More »

تاب آوری در کودکان و نوجوانان اوتیستیک

Read More »

استراتژی‌های مداخله در محیط‌های اجتماعی با تأکید بر مددکاری اجتماعی

Read More »

ارتباطات اجتماعی قوی و تاب آوری

Read More »

رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک چگونه است؟

Read More »

روابط اجتماعی مثبت کلید تاب آوری هستند

Read More »

تاب آوری بیشتر در سایه حمایت اجتماعی

Read More »

تاریخچه تکامل مددکاری اجتماعی روانپزشکی

Read More »

درمان‌های سلامت روان و طرح‌های درمانی برای پیش‌نوجوانان و نوجوانان

Read More »
Back to top button