باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

شیوع  کرونا و تأثیرات اقتصادی آن بر جامعه از منظر پدافند غیرعامل “بخش دوم”

بیشتر بخوانید »

پرسش در کوچینگ (کشف مسیر زندگی) منتشر شد

بیشتر بخوانید »

رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران: اشتغال و امنیت شغلی دو چالش پیش‌روی جوانان برای ازدواج است

بیشتر بخوانید »

ویژگی های خانواده تاب آور

بیشتر بخوانید »

هنر درمانی در کودکان

بیشتر بخوانید »

سوگواری پشت ویترین کرونا

بیشتر بخوانید »

سی ماه از زلزله کرمانشاه گذشت و دردها همچنان باقی است

بیشتر بخوانید »

“بازار ظاهرا پررونق بورس و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن”

بیشتر بخوانید »

خشونت علیه زنان باید پایان یابد

بیشتر بخوانید »

درس گفتارهایی پیرامون تاب آوری و سالمندی

بیشتر بخوانید »

بحران و تاب آوری خانواده

بیشتر بخوانید »

مروری بر کنش منطقی در بحران کرونا، در چارچوب نظریه کنش منطقی ویلفرد پارتو

بیشتر بخوانید »

تاب آوری کودکان

بیشتر بخوانید »

اندوه پس از سانحه در دوران کودکی و مداخلات مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

کرونا و تأثیرات زیستی آن بر جامعه از منظر پدافند غیرعامل

بیشتر بخوانید »

پدر مددکاری ایران: کرونا ربطی به آمار ازدواج ندارد/ طلاق در کشور ۱۲۰ برابر گذشته شده است/ دختران و پسران هر دو به مادیات توجه دارند

بیشتر بخوانید »

هنر درمانی و ارتباطات اجتماعی

بیشتر بخوانید »

کرونا و سوگواری

بیشتر بخوانید »

امنیت و سلامتی نیروی کار اجتماعی در طول دوره بیماری همه گیر COVID-19

بیشتر بخوانید »

اجتماعی شدن از طریق رشد حرکتی: نقش عوامل اثرگذار

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، تاب آوری جنسی

بیشتر بخوانید »

کمک به کودکان با تجربه جداییِ آسیب­ زا و غم و اندوهِ پس از حادثه مرتبط با کوید ۱۹

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، تاب آوری کودکان در بحران ویروس کرونا

بیشتر بخوانید »

آشنایی با کتاب داغ ننگ روسپیگری؛ تحلیل جامعه شناسی و روانشناسی روسپیگری زنان در جامعه

بیشتر بخوانید »

پیام مجمع صنفی اعضاء هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت روز معلم

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا