باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

کودکان کار و کرونا

بیشتر بخوانید »

کلیه های جامعه شناسی ایران به فروش می رسد!

بیشتر بخوانید »

پدر مددکاری اجتماعی در ایران: پژوهشهای صورت گرفته در حوزه مواد مخدر باید در ایران اجرایی شود

بیشتر بخوانید »

اولین برنامه کارسنجی خدمات مددکاری اجتماعی در مراکز درمانی کشور اجرا می شود

بیشتر بخوانید »

اجتماعی شدن از طریق فعالیت بدنی: نقش خانواده

بیشتر بخوانید »

آگهی استخدام مددکار اجتماعی در بنیاد کودک؛ در شهرهای کاشان و ایلام

بیشتر بخوانید »

قتل رومینا به مثابه کودک آزاری

بیشتر بخوانید »

آتش‌سوزی‌های زاگرس و جای خالی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

آموزش تاب آوری در ایران از منظر مدیر باشگاه تاب آوری ایران

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی و محیط زیست

بیشتر بخوانید »

چه ساده انگارانه تیتر میزنیم: دختری به جرم عاشقی با داس پدر کشته شد!

بیشتر بخوانید »

جامعه داس به دست | تبیین جامعه شناختی قتل های آبرویی به بهانه قتل رومینا اشرفی

بیشتر بخوانید »

نگذاریم مفهوم جامعه از یادها برود!

بیشتر بخوانید »

شیوع کرونا و تاثیر آن بر فضای سایبری کشور از منظر پدافند غیرعامل

بیشتر بخوانید »

تبیین جامعه شناختی قتل رومینا

بیشتر بخوانید »

هنر درمانی چیست؟

بیشتر بخوانید »

هشداری برای رومیناهای دیگر

بیشتر بخوانید »

قتل در خانه پدری؛ خشونت علیه کودکان

بیشتر بخوانید »

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران: جامعه معیوب قاتل اصلی رومینا است

بیشتر بخوانید »

ما همگی قربانی نیستیم!

بیشتر بخوانید »

نیکوکاری اجتماعی از منظر یک فعال اجتماعی

بیشتر بخوانید »

چرا با وجود اجرای هرساله طرح های جمع آوری بی خانمان ها در کلان شهر تهران هنوز مسأله به قوت خودش باقیست؟

بیشتر بخوانید »

راهکارهایی جهت اثربخشیِ مداخلات حرفه ای کاهش خشونت در سطوح فردی، خانوادگی و جامعه

بیشتر بخوانید »

عید، یعنی تصمیم به شاد زیستن

بیشتر بخوانید »

یادداشتی به مناسبت سالگرد درگذشت مادر مددکاری اجتماعی ایران “ستاره فرمانفرماییان” 

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا