باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

کمیته تخصصی تاب آوری خانواده در “انجمن ازدواج و خانواده کشور”

بیشتر بخوانید »

چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت اول”

بیشتر بخوانید »

استمداد از نخبگان و اندیشمندان و مسئولین ارشد کشور

بیشتر بخوانید »

۵ اقدام صمیمی که نیوزلند به موقع انجام داد

بیشتر بخوانید »

نگاهی به تجارب میدانیِ تاجیکستان در مقابله با همه گیری ویروس کرونا

بیشتر بخوانید »

فضای مجازی و افزایش استرس در نوجوانان

بیشتر بخوانید »

نگاهی دقیق به تایلند؛ کشوری که در مقابل ماندگاری ویروس کرونا ایستادگی کرد

بیشتر بخوانید »

فعّالیت های مددکاری اجتماعی انجمن حمایت از قربانیان اسید پاشی

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، کتاب پرورش تاب آوری

بیشتر بخوانید »

چگونه مالزی در نبرد با کوئید۱۹ پیروز شد؟

بیشتر بخوانید »

اجتماعی شدن از طریق فعالیت بدنی: نقش رفتارهای والدین

بیشتر بخوانید »

کمک به کودکان و نوجوانان برای مقابله با طرد اجتماعی همسالان؛ راهنمای مددکاران اجتماعی

بیشتر بخوانید »

چگونه کره جنوبی تنها ظرف مدت ۲۰ روز بحران ویروس کرونا را مدیریت کرد؟

بیشتر بخوانید »

امنیت، خشونت و آسیب پذیری زنان

بیشتر بخوانید »

گزارش جلسه هیأت مدیره کانون مراکز مددکاری اجتماعی استان گیلان

بیشتر بخوانید »

مطالعه جامعه شناختی امکان ایجاد روستای دوستدار کودک در ایران

بیشتر بخوانید »

آشنایی با انجمن احقا؛ انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، رادیو تاب آوری

بیشتر بخوانید »

روزگار آلودگیِ مردمان فرودست

بیشتر بخوانید »

آغاز ثبت نام در کنفرانس ۲۰۲۰ فدراسیون بین المللی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

آشنایی با اقدامات مددکاری اجتماعی برای افرادی که با ویروس اچ آی وی زندگی می کنند

بیشتر بخوانید »

نشست مجازی بررسی قتل هایی با برچسب ناموس

بیشتر بخوانید »

تاب آوری کودکان “قسمت دوم”

بیشتر بخوانید »

راهکارهای کاهش افسردگیِ اجتماعی در بحران کرونا، از منظر یک مددکار اجتماعی

بیشتر بخوانید »

آشنایی با گروه نیکوکاری کودکان شاد انزلی

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا