باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

مصاحبه با یکی از پذیرفته شدگانِ همایش روانپزشکی

بیشتر بخوانید »

احتمال وقوع ترومای سازمانی در مراکز بهداشتی – درمانی در پی شیوع بیماری کووید ۱۹

بیشتر بخوانید »

صنعت کار کودک “قسمت سوم”

بیشتر بخوانید »

طرحواره تاب آور

بیشتر بخوانید »

مصاحبه با دبیر اجرایی همایش مددکاری اجتماعی روانپزشکی

بیشتر بخوانید »

کلینیک های مددکاری اجتماعی و تأسیس مراکز مثبت زندگی

بیشتر بخوانید »

صنعت کار کودک “قسمت دوم”

بیشتر بخوانید »

چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت چهارم”

بیشتر بخوانید »

روایت سوگواران خاموش گیلان | سوگواری در امتداد سایه‌ی سیاه کرونا ادامه دارد

بیشتر بخوانید »

صنعتِ کار کودک “قسمت اول”

بیشتر بخوانید »

استراتژی کشور کوچک مغولستان برای مهار ویروس کوئید۱۹

بیشتر بخوانید »

اختلال مصرف الکل در بین نوجوانان؛ علل، پیامدها و مداخلات مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

تبعات پسا زلزله کرمانشاه

بیشتر بخوانید »

دروغگویی؛ معضل بزرگ اجتماعی امروز جامعه

بیشتر بخوانید »

نامه اعتراضی انجمن علمی مددکاری اجتماعی نسبت به جذب نیروی غیرمتخصص در ردیف شغلی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

چرا خوب بودن خوب است؟ “بخش سوم”

بیشتر بخوانید »

یادداشت اختصاصی از دکتر محمد زاهدی اصل با موضوع “استمداد از مردم فهیم و عاشقان حضرت حسین بن علی(ع)”

بیشتر بخوانید »

سامانکده شهر رشت نیازمند خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

جزئیات نحوه برگزاری همایش مجازی “مددکاری اجتماعی روانپزشکی”

بیشتر بخوانید »

چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت دوم”

بیشتر بخوانید »

اجتماعی شدن از طریق فعالیت بدنی: نقش متفاوت پدر و مادر

بیشتر بخوانید »

همایش مددکاری اجتماعی روانپزشکی به صورت اینترنتی برگزار می شود

بیشتر بخوانید »

چگونه تایوان با کرونا ویروس مبارزه کرد؟

بیشتر بخوانید »

چهار روشی که ویتنام با تکیه بر آنها بیماری کوئید۱۹ را کنترل کرد

بیشتر بخوانید »

چگونه سریلانکا بطور موفقیت آمیزی توانست پاندمی کرونا را محدود سازد

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا