باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

فضای مجازی و افزایش استرس در نوجوانان

Read More »

نگاهی دقیق به تایلند؛ کشوری که در مقابل ماندگاری ویروس کرونا ایستادگی کرد

Read More »

فعّالیت های مددکاری اجتماعی انجمن حمایت از قربانیان اسید پاشی

Read More »

باشگاه تاب آوری، کتاب پرورش تاب آوری

Read More »

چگونه مالزی در نبرد با کوئید۱۹ پیروز شد؟

Read More »

اجتماعی شدن از طریق فعالیت بدنی: نقش رفتارهای والدین

Read More »

کمک به کودکان و نوجوانان برای مقابله با طرد اجتماعی همسالان؛ راهنمای مددکاران اجتماعی

Read More »

چگونه کره جنوبی تنها ظرف مدت ۲۰ روز بحران ویروس کرونا را مدیریت کرد؟

Read More »

امنیت، خشونت و آسیب پذیری زنان

Read More »

گزارش جلسه هیأت مدیره کانون مراکز مددکاری اجتماعی استان گیلان

Read More »

مطالعه جامعه شناختی امکان ایجاد روستای دوستدار کودک در ایران

Read More »

آشنایی با انجمن احقا؛ انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی

Read More »

باشگاه تاب آوری، رادیو تاب آوری

Read More »

روزگار آلودگیِ مردمان فرودست

Read More »

آغاز ثبت نام در کنفرانس ۲۰۲۰ فدراسیون بین المللی مددکاری اجتماعی

Read More »

آشنایی با اقدامات مددکاری اجتماعی برای افرادی که با ویروس اچ آی وی زندگی می کنند

Read More »

نشست مجازی بررسی قتل هایی با برچسب ناموس

Read More »

تاب آوری کودکان “قسمت دوم”

Read More »

راهکارهای کاهش افسردگیِ اجتماعی در بحران کرونا، از منظر یک مددکار اجتماعی

Read More »

آشنایی با گروه نیکوکاری کودکان شاد انزلی

Read More »

کودکان کار و کرونا

Read More »

کلیه های جامعه شناسی ایران به فروش می رسد!

Read More »

پدر مددکاری اجتماعی در ایران: پژوهشهای صورت گرفته در حوزه مواد مخدر باید در ایران اجرایی شود

Read More »

اولین برنامه کارسنجی خدمات مددکاری اجتماعی در مراکز درمانی کشور اجرا می شود

Read More »

اجتماعی شدن از طریق فعالیت بدنی: نقش خانواده

Read More »
Back to top button