باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

نظریه “معنویت انتقادی” و کاربست آن در مددکاری اجتماعی

Read More »

کتابچه راهنمای بین‌المللی تاب‌ آوری روانی اجتماعی

Read More »

بهترین کتاب های سرسختی ذهنی و تاب آوری در جهان

Read More »

تاب آوری آموختنی است

Read More »

۵ روش برتر کاربردی در مددکاری اجتماعی

Read More »

آموزش تاب آوری عاطفی چگونه است؟

Read More »

تاب آوری عاطفی در مددکاری اجتماعی

Read More »

مددکاری اجتماعی چیست؟

Read More »

عدالت اجتماعی به عنوان یک ارزش اصلی حرفه مددکاری اجتماعی

Read More »

نظریه یادگیری اجتماعی در مددکاری اجتماعی

Read More »

دستیابی آسان به تاب آوری با تمرین بیشتر

Read More »

کوچینگ رهبری جسمانی چیست؟

Read More »

تاب آوری از فواید خویشتن‌اندیشی برای رسیدن به اهداف زندگی

Read More »

استراتژی های توسعه خودآگاهی، مهارت‌های تنظیم هیجانی و تاب آوری

Read More »

نشانه های ترومای دوران کودکی در تاب آوری بزرگسالان

Read More »

ابعاد مثبت و منفی توسعه اجتماعی مبتنی بر دانش مددکاری اجتماعی

Read More »

تاب آوری چگونه بر زندگی یک فرد تأثیر می گذارد؟

Read More »

مددکاری گروهی در محیط های پزشکی و روانپزشکی به تاب آوری می انجامد

Read More »

تقویت و توسعه تاب آوری از طریق پشتیبانی شبکه حامی

Read More »

تکنیک های برنامه ریزی اجتماعی در مددکاری اجتماعی

Read More »

اصل اهداف خاص در مددکاری اجتماعی کار با جامعه

Read More »

مددکاری اجتماعی میان فرهنگی چیست؟

Read More »

رشد و تاب آوری کودکان در جنگ، درگیری و آوارگی

Read More »

سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی در مددکاری اجتماعی

Read More »

کُنش اجتماعی از مهمترین روشهای مددکاری اجتماعی

Read More »
Back to top button