باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

لزوم مشاوره روانشناختی و جنسی در بیماران مبتلا به سرطان

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، غرقگی و تاب آوری

بیشتر بخوانید »

وبینار تخصصی گزارش نویسی در مددکاری اجتماعی برگزار شد

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری | مقدمه ای بر تاب آوری و معنویت

بیشتر بخوانید »

حقوق کودکان کار در فضای مجازی

بیشتر بخوانید »

مددکاران اجتماعی به اقدام وزارت علوم اعتراض کردند

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت ششم “مایکل روتر”

بیشتر بخوانید »

خشونت خیابانی در بین نوجوانان

بیشتر بخوانید »

چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت هفتم”

بیشتر بخوانید »

هشدار رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نسبت به مخاطرات آموزش های مجازی برای دانش آموزان

بیشتر بخوانید »

آیا فعالیت جنسی در آقایان، احتمال سرطان پروستات را کاهش می دهد؟

بیشتر بخوانید »

طرحواره های تاب آوری

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت پنجم “نان هندرسون”

بیشتر بخوانید »

پوشش رسانه ایِ پویش مردمی سفره های مهربانی

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری: چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت ششم”

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت چهارم “نورمن گارمزی”

بیشتر بخوانید »

افشای آزار جنسی، شکستن یک تابوی جمعی | پنهان کاری باعث تشدید مشکل است

بیشتر بخوانید »

فعالیت های جنسی تا چه حد انرژی نیاز دارند؟

بیشتر بخوانید »

ترانه تاب آوری؛ پویش قلمداران تاب آوری کشور

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت سوم “لارنس آلبرت آل سیبرت”

بیشتر بخوانید »

چگونه گرجستان با کمک سه تفنگدار با ویروس کرونا مقابله کرد؟

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت دوم “آن ماستن”

بیشتر بخوانید »

تیم تخصصی سلامت جنسی در انجمن ازدواج و خانواده کشور تشکیل شد

بیشتر بخوانید »

چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت پنجم”

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت اول “امی ورنر”

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا