باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

مددکاران اجتماعی به اقدام وزارت علوم اعتراض کردند

Read More »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت ششم “مایکل روتر”

Read More »

خشونت خیابانی در بین نوجوانان

Read More »

چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت هفتم”

Read More »

هشدار رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نسبت به مخاطرات آموزش های مجازی برای دانش آموزان

Read More »

آیا فعالیت جنسی در آقایان، احتمال سرطان پروستات را کاهش می دهد؟

Read More »

طرحواره های تاب آوری

Read More »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت پنجم “نان هندرسون”

Read More »

پوشش رسانه ایِ پویش مردمی سفره های مهربانی

Read More »

باشگاه تاب آوری: چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت ششم”

Read More »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت چهارم “نورمن گارمزی”

Read More »

افشای آزار جنسی، شکستن یک تابوی جمعی | پنهان کاری باعث تشدید مشکل است

Read More »

فعالیت های جنسی تا چه حد انرژی نیاز دارند؟

Read More »

ترانه تاب آوری؛ پویش قلمداران تاب آوری کشور

Read More »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت سوم “لارنس آلبرت آل سیبرت”

Read More »

چگونه گرجستان با کمک سه تفنگدار با ویروس کرونا مقابله کرد؟

Read More »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت دوم “آن ماستن”

Read More »

تیم تخصصی سلامت جنسی در انجمن ازدواج و خانواده کشور تشکیل شد

Read More »

چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت پنجم”

Read More »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت اول “امی ورنر”

Read More »

مصاحبه با یکی از پذیرفته شدگانِ همایش روانپزشکی

Read More »

احتمال وقوع ترومای سازمانی در مراکز بهداشتی – درمانی در پی شیوع بیماری کووید ۱۹

Read More »

صنعت کار کودک “قسمت سوم”

Read More »

طرحواره تاب آور

Read More »

مصاحبه با دبیر اجرایی همایش مددکاری اجتماعی روانپزشکی

Read More »
Back to top button