باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

کنفرانس امور اجتماعی برنامه هفتم توسعه با شعار سیاستگذاری اجتماعی و سلامت اجتماعی

بیشتر بخوانید »

تشدید اختلالات روحی در سایه کرونا

بیشتر بخوانید »

حمایت و حفظ کودکان در برابر خطر کودک آزاری از حقوق اساسی آنهاست

بیشتر بخوانید »

گزارش جلسه انجمن مددکاران اجتماعی استان گیلان با اداره آموزش و پرورش استثنایی

بیشتر بخوانید »

دور باطل چرخه آسیب های اجتماعی

بیشتر بخوانید »

طرحواره های مثبت و تاب آوری

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری؛ معنویت و غرقگی 

بیشتر بخوانید »

اجتماعی شدن از طریق فعالیت بدنی: نقش معلمان و مربیان

بیشتر بخوانید »

مسئولیت پذیری، حلقه مفقوده سلامت جنسی در کشور

بیشتر بخوانید »

گرانی مسکن؛ عوامل و پیامدها 

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت هفتم “آنجی هارت”

بیشتر بخوانید »

اولین مدرسه آنلاین مددکاری اجتماعی ایران راه اندازی شد

بیشتر بخوانید »

کرونا و تنهایی مضاعف سالمندان و کودکان

بیشتر بخوانید »

واکاوی ابعاد مختلف تأسیس مراکز مثبت زندگی از منظر یک مددکار اجتماعی

بیشتر بخوانید »

چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت نهم”

بیشتر بخوانید »

ارتقاء کیفیت و استانداردهای زندگی افراد جامعه از مهمترین راهکارهای کاهش وندالیسم

بیشتر بخوانید »

محقق شدن هر فکر و اندیشه ای به یک برنامه نیاز دارد

بیشتر بخوانید »

صنعت کار کودک “بخش چهارم و پایانی”

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی و بحران کرونا

بیشتر بخوانید »

مطالبه گری گسترش عدالت آموزشی در فضای مجازی

بیشتر بخوانید »

سلامت جنسی در ناشنوایان به مناسبت هفته جهانی ناشنوایی

بیشتر بخوانید »

ضرورت تدوین برنامه‌های‌درمانی متناسب با جنسیت در درمان اعتیاد زنان

بیشتر بخوانید »

یادداشت یک مددکار اجتماعی بمناسبت روز جهانی ناشنوایان

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی؛ اصول اخلاقی و ارزش های اصلی

بیشتر بخوانید »

چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت هشتم”

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا