باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

فراخوان مقاله کنفرانس آنلاین “امور اجتماعی در برنامه هفتم توسعه”

بیشتر بخوانید »

روش مدیریت مورد برای معتادین به مواد مخدر “بخش اول”

بیشتر بخوانید »

کتاب هنر برای تاب آوری

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، کتاب پروژه بین المللی تاب آوری منتشر شد

بیشتر بخوانید »

استخدام مددکار اجتماعی در موسسه خیریه سمر

بیشتر بخوانید »

مدیریت مورد چگونه به فرایند درمان اعتیاد کمک میکند؟ “بخش دوم”

بیشتر بخوانید »

مدیریت مورد چگونه به فرایند درمان اعتیاد کمک می کند؟ بخش اول

بیشتر بخوانید »

تاب آوری خوشبختی جدید است

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری؛ تاب آوری فردی و معنویت “قسمت دوم”

بیشتر بخوانید »

مشارکت به عنوان مفهومی کلیدی در مبحث مددکاری اجتماعی کودک و خانواده

بیشتر بخوانید »

کارکردهای مثبت و منفی فضای مجازی در کشورهای در حال توسعه

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی و سیاست

بیشتر بخوانید »

گزارش نویسی در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

ذهن آگاهی؛ ابزاری برای خودمراقبتی مددکاران اجتماعی

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت دهم “مایکل آنگار”

بیشتر بخوانید »

دنیای قربانیان اسیدپاشی

بیشتر بخوانید »

کتاب اطلس محلات شهر ری منتشر شد

بیشتر بخوانید »

ذهن آگاهی؛ ابزاری برای خود مراقبتی در بحران کرونا و فرای آن

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت نهم “لیندا ترون”

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری؛ تاب آوری فردی و معنویت

بیشتر بخوانید »

توقعات ما از پلیس باید در چارچوب وظایف قانونی او باشد

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت هشتم “پائولا دِیویس لاک”

بیشتر بخوانید »

آسیب پیچیده و دامنه اثرات آن بر کودکان و نوجوانان

بیشتر بخوانید »

چالش های سنجش تاب آوری

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری: چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت دهم”

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا