باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

آشنایی با بزرگان کوچینگ دنیا؛ قسمت چهارم “آنتونی اِم گرانت”

بیشتر بخوانید »

چگونه با کودکان و نوجوانان در مورد طلاق صحبت کنیم؟

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان کوچینگ دنیا؛ قسمت سوم “رابرت بیسواس داینر”

بیشتر بخوانید »

مقدمه‌ای بر مددکاری اجتماعی، ازدواج و خانواده

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان کوچینگ دنیا؛ قسمت دوم “گوردون اِسپنس”

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان کوچینگ دنیا؛ قسمت اول “سوزی گرین”

بیشتر بخوانید »

آغاز فعالیت تیم تخصصی مددکاری اجتماعی در انجمن ازدواج و خانواده کشور

بیشتر بخوانید »

مقدمه ای بر کتاب “من ناجی تو هستم”

بیشتر بخوانید »

معنویت شاخص تاب آوری و کیفیت زندگی خانوادگی است

بیشتر بخوانید »

همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک و تاب آوری

بیشتر بخوانید »

نقص سیستم ایمنی خطرناک تر است یا نقص آگاهی

بیشتر بخوانید »

اجتماعی شدن از طریق فعالیت بدنی: نقش خودپنداره کودک

بیشتر بخوانید »

ما هر روز می میریم؛ گفت و گو با یکی از قربانیان اسید پاشی

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، چهار مکانیسم مقابله ای ناکارآمد

بیشتر بخوانید »

کوچینگ در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

بنیان تاب آوری آگاهی است

بیشتر بخوانید »

دستنامه تاب آوری و آسیب پذیری کودکان

بیشتر بخوانید »

هنر و تاب آوری زنان، نه به خشونت از مسیر هنر

بیشتر بخوانید »

مداخلات روانی اجتماعی بیماران اعصاب و روان با تأکید بر مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، عبور موفقیت آمیز از دالان بحران

بیشتر بخوانید »

مدیریت مورد برای کودکان استثنائی

بیشتر بخوانید »

ضرورت حضور مددکاران اجتماعی در سازمان ها

بیشتر بخوانید »

مدیریت مورد برای سالمندان با نیازهای پیچیده

بیشتر بخوانید »

کتاب تاب آوری زنان

بیشتر بخوانید »

مدیریت مورد برای معتادین به مواد مخدر “بخش دوم”

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا