باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

ظرفیت سازی در ایجاد تاب آوری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

سرمایه اجتماعی و تاب آوری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

اطلاعیه برگزاری وبینار تخصصی «نقش آموزش کارآمد در کاهش آسیبهای اجتماعی»

بیشتر بخوانید »

راهبردهای گروههای ایجاد تاب آوری اجتماعی در جوامع مختلف «قسمت دوم»

بیشتر بخوانید »

راهبردهای تاب آوری در جامعه

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، تاب آوری اجتماعی چند لایه

بیشتر بخوانید »

یادگیری اجتماعی روشی برای ایجاد تاب آوری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

تاب آوری اجتماعی چیست؟

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی؛ حرفه ای که تمام پتانسیل خود را وقف کمک به افراد جامعه کرده است

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، تاب آوری خانواده و کلید واژه طلایی انسجام

بیشتر بخوانید »

کوچینگ شناختی – رفتاری چیست؟

بیشتر بخوانید »

کتاب پیشگیری، مداخله و بازتوانی از خودکشی منتشر شد

بیشتر بخوانید »

زیرشاخه های مددکاری اجتماعی «قسمت دوم»

بیشتر بخوانید »

آینده پژوهی تغییرات اجتماعی خانواده در کلان‌شهرهای ایران

بیشتر بخوانید »

زیرشاخه های مددکاری اجتماعی: فعالیت در زمینه های مختلف

بیشتر بخوانید »

شغل های مددکاری اجتماعی: مهارت ها و حرفه ها در زمینه های حیاتی

بیشتر بخوانید »

پیشنهاد یک مددکار اجتماعی به مراکز نیکوکاری و خیریه ای

بیشتر بخوانید »

اطلاعیه برگزاری لایو پیرامون مدرسه آنلاین مددکاری اجتماعی ایران

بیشتر بخوانید »

اطلاعیه سومین لایو اینستاگرامی نارضایتی جنسی و کیفیت زندگی مشترک

بیشتر بخوانید »

کوچینگ سازمانی چیست؟

بیشتر بخوانید »

تاب آوری زوجین، چالش و تنش در بحران کرونا

بیشتر بخوانید »

اطلاعیه دومین لایو اینستاگرامی تیم تخصصی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

وبینار آموزشی کوچینگ و مددکاری اجتماعی برگزار شد

بیشتر بخوانید »

اطلاعیه لایو اینستاگرامی تیم تخصصی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

آشنایی با بزرگان کوچینگ دنیا؛ قسمت چهارم “آنتونی اِم گرانت”

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا