باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

همکاری مجله اینترنتی با نشریه بوژان

بیشتر بخوانید »

روش های خودمراقبتی پس از بهبودی از مصرف مواد مخدر

بیشتر بخوانید »

همایش “آموزش و مداخلات مددکاری اجتماعی در دوره همه گیری کووید ۱۹”

بیشتر بخوانید »

روش های کمک به سوگواران کرونا

بیشتر بخوانید »

هشت راه برای کمک به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی

بیشتر بخوانید »

نقش مددکاران اجتماعی در بحران کرونا

بیشتر بخوانید »

نشریه علمی تخصصی مددکاری اجتماعی بوژان

بیشتر بخوانید »

سومین وبینار کسب و کارهای نوین در حوزه خدمات اجتماعی توسط دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

بیشتر بخوانید »

نوجوانان لجباز یا خواهان استقلال

بیشتر بخوانید »

کارگاه تاب آوری در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی

بیشتر بخوانید »

پنجمین کتاب سال مددکاران اجتماعی ایرانیان

بیشتر بخوانید »

وبینار کسب و کارهای نوین در حوزه خدمات اجتماعی

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری و تاب آوری رسانه ای

بیشتر بخوانید »

آموزش تاب آوری در بحران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

بیشتر بخوانید »

تاب آوری سیستم های سلامت در دوران همه گیری کرونا

بیشتر بخوانید »

اثر همه گیری کرونا بر سیستم های سلامت

بیشتر بخوانید »

نحوه بازگشایی مدارس در همه گیری کرونا

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری و تاب آوری سایبری

بیشتر بخوانید »

اثرات جسمانی و روانی مصرف متامفتامین

بیشتر بخوانید »

کارگاه وبیناری کسب و کارهای نوین در حوزه خدمات اجتماعی برگزار شد

بیشتر بخوانید »

کمک به کودکان در روند جدایی والدین

بیشتر بخوانید »

تفاوت عشق پرشور و رابطه صمیمانه 

بیشتر بخوانید »

راههای غلبه بر شکست عشقی

بیشتر بخوانید »

تاب آوری اقتصادی چیست؟

بیشتر بخوانید »

مدرسه تابستانه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا