باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

نقش مددکاران اجتماعی در بحران کرونا

Read More »

نشریه علمی تخصصی مددکاری اجتماعی بوژان

Read More »

سومین وبینار کسب و کارهای نوین در حوزه خدمات اجتماعی توسط دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

Read More »

نوجوانان لجباز یا خواهان استقلال

Read More »

کارگاه تاب آوری در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی

Read More »

پنجمین کتاب سال مددکاران اجتماعی ایرانیان

Read More »

وبینار کسب و کارهای نوین در حوزه خدمات اجتماعی

Read More »

باشگاه تاب آوری و تاب آوری رسانه ای

Read More »

آموزش تاب آوری در بحران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

Read More »

تاب آوری سیستم های سلامت در دوران همه گیری کرونا

Read More »

اثر همه گیری کرونا بر سیستم های سلامت

Read More »

نحوه بازگشایی مدارس در همه گیری کرونا

Read More »

باشگاه تاب آوری و تاب آوری سایبری

Read More »

اثرات جسمانی و روانی مصرف متامفتامین

Read More »

کارگاه وبیناری کسب و کارهای نوین در حوزه خدمات اجتماعی برگزار شد

Read More »

کمک به کودکان در روند جدایی والدین

Read More »

تفاوت عشق پرشور و رابطه صمیمانه 

Read More »

راههای غلبه بر شکست عشقی

Read More »

تاب آوری اقتصادی چیست؟

Read More »

مدرسه تابستانه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

Read More »

از آشفتگی در کنترل جمعیت ایران تا پاک کردن صورت مساله

Read More »

تاب آوری بیماران مبتلا به سرطان

Read More »

تاب آوری در شرایط سوگواری

Read More »

یادداشت یک جامعه شناس به بهانه قتل ناموسی دختر شانزده ساله کرمانشاهی

Read More »

راهنمای ایجاد تاب آوری در کودکان برای والدین و مربیان

Read More »
Back to top button