باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

نگاهی کوتاه بر چالش های شاغلان حرفه های یاورانه در جامعه امروز ایران

بیشتر بخوانید »

پاندمی کرونا و کارتن خواب‌ها

بیشتر بخوانید »

لایو دوم تیم تخصصی مددکاری اجتماعی؛

بیشتر بخوانید »

چهارمین لایو تیم مددکاران اجتماعی

بیشتر بخوانید »

لایو سوم تیم تخصصی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

لایو تیم تخصصی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

بیانیه یکپارچه انجمن های علمی دانشجویی مددکاری اجتماعی کشور

بیشتر بخوانید »

پاندمی کرونا و سوءمصرف کنندگان مواد اعتیادآور

بیشتر بخوانید »

مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مخدر به چه مکانی اطلاق می شود؟

بیشتر بخوانید »

دومین شماره نشریه علمی دانشجویی مددکاری اجتماعی بوژان منتشر شد

بیشتر بخوانید »

پاندمی کرونا و مهاجران (با تاکید بر اتباع افغانستان)

بیشتر بخوانید »

خشونت خانگی در دوره پاندمی کرونا

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی و سیاستگذاری توانمندسازانه

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی و لزوم پیش بینی آینده فناوری

بیشتر بخوانید »

اقدام به خودکشی در دوره پاندمی کرونا

بیشتر بخوانید »

پاندومی کرونا و آسیب دیدگان اجتماعی (بخش اول)

بیشتر بخوانید »

اطلاعیه اولین همایش ملی دانشجویی «مددکاری اجتماعی در نظام سلامت»

بیشتر بخوانید »

تاب آوری و بیماری آلزایمر

بیشتر بخوانید »

مددکاران اجتماعی چگونه دنیا را تغییر داده اند؟

بیشتر بخوانید »

فعالیت مددکاران اجتماعی در حوزه های مختلف

بیشتر بخوانید »

کووید-۱۹ چگونه روش های آموزشی را تغییر داد؟

بیشتر بخوانید »

مقابله فراگیر ملی؛ راه نهایی پیروزی بر کرونا

بیشتر بخوانید »

پیامدهای کرونا بر سلامت روان

بیشتر بخوانید »

لیست کارگاه‌های پیش همایش مددکاری اجتماعی منتشر شد

بیشتر بخوانید »

اخبار همایش مجازی بین المللی آموزش و مداخلات مددکاری اجتماعی در دوره همه گیری کووید ۱۹

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا