باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

ضبط در مددکاری اجتماعی گروهی چیست و چه اهمیتی دارد؟

Read More »

گزارش تحلیلی چیست؟

Read More »

حمایت از کودکان دارای رفتارهای چالش برانگیز

Read More »

تاب آوری را می توان آموخت و توسعه داد

Read More »

بومی سازی مددکاری اجتماعی، جنبه های کلیدی، چالش ها و راه پیش رو

Read More »

نقش مددکاری اجتماعی در سیاستگذاری اجتماعی

Read More »

چه چیزی باعث می شود افراد خوب کارهای بد انجام دهند؟

Read More »

موسس رسانه تاب آوری ایران جواد طلسچی یکتا

Read More »

مشاوره های آموزشی و تاب آوری تحصیلی و رفاه عاطفی

Read More »

خبرگزاری تاب آوری ایران

Read More »

۱۸ اصل مدیریت رفاه اجتماعی

Read More »

پایداری چیست؟ راهنمای آسان برای باز کردن قفل پایداری

Read More »

رسانه تاب آوری ایران جعل شدنی نیست

Read More »

مددکاری اجتماعی در سطح کلان، اصول و فعالیت های کلیدی

Read More »

تاب آوری در برابر فرزندپروری پس از طلاق

Read More »

آیا آموزش تاب آوری در محل کار موثر است؟

Read More »

استفاده از رسانه های اجتماعی در اوتیسم

Read More »

ایجاد تاب آوری چگونه است؟

Read More »

انواع اسکیزوفرنی کدامند؟

Read More »

چه چیزی باعث اختلال طیف اوتیسم می شود؟

Read More »

تاب آوری در برابر انگ افسردگی

Read More »

۱۰ نکته برای ایجاد تاب آوری

Read More »

بهترین کتاب پرورش تاب آوری نوجوانان

Read More »

همه چیز درباره درمان شناختی رفتاری (CBT)

Read More »

نظریه “معنویت انتقادی” و کاربست آن در مددکاری اجتماعی

Read More »
Back to top button