باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

مددکاری اجتماعی و تاب آوری «قسمت اول»

Read More »

ویدئو: تیم تخصصی مددکاری اجتماعی در انجمن ازدواج و خانواده کشور

Read More »

ویدئو: عدالت محوری در بطن ماهیت مراکز مثبت زندگی

Read More »

چگونه رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان را در گوشی همراهمان داشته باشیم؟

Read More »

مروری بر عملکرد سه وبسایت اصلیِ رسانهء تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان

Read More »

ویدئو: صدمات ناشی از مسخره شدن توسط همسالان در مدرسه

Read More »

تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

Read More »

چالش های مددکاری اجتماعی ایران

Read More »

کوچینگ چیست؟

Read More »

کوچینگ چیست؟

Read More »

ارتباط موثر بعنوان یکی از مولفه های اساسی تاب آوری

Read More »

معناداری و هدفمندی به عنوان یک مولفه اساسی در ایجاد تاب آوری

Read More »

تاب آوری بعنوان یک مهارت

Read More »

باشگاه تاب آوری: شفقت ورزی بعنوان یک مولفه تاثیرگذار در ایجاد تاب آوری

Read More »

شفقت ورزی به عنوان یک مولفه تاثیرگذار در ایجاد تاب آوری

Read More »

پذیرش به عنوان یک مولفه اثرگذار در ایجاد تاب آوری

Read More »

مثبت اندیشی به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار بر تاب آوری

Read More »

باشگاه تاب آوری، استرس و تاب آوری

Read More »

امیدوار بودن به عنوان یکی از مولفه های تأثیرگذار بر تاب آوری

Read More »

عزت نفس به عنوان مولفهء تأثیرگذار بر تاب آوری

Read More »

تاب آوری سوختن و ساختن نیست

Read More »

چگونگی تربیت فرزند مهربان و تاب آور

Read More »

گستره ایده تاب آوری در وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان

Read More »

مددکاری اجتماعی و تاب آوری

Read More »

کتاب باشگاه تاب آوری منتشر می شود

Read More »
Back to top button