باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

باشگاه تاب آوری، کوچینگ و مددکاری اجتماعی

Read More »

مددکاری اجتماعی و تاب آوری

Read More »

تاب آوری و خودکارآمدی «قسمت دوم»

Read More »

تاب آوری؛ خودکارآمدی و خودآگاهی «قسمت اول»

Read More »

تاب آوری هیجانی «قسمت دوم»

Read More »

زیر شاخه های فعالیت در مددکاری اجتماعی

Read More »

واکاوی وضعیت آموزش تاب آوری در کشور

Read More »

باشگاه تاب آوری، تاب آوری اجتماعی و چگونگی ایجاد آن

Read More »

باشگاه تاب آوری | خوش بینی بعنوان مولفه تاثیرگذار بر تاب آوری

Read More »

آشنایی با مددکاری اجتماعی در حوزه های مختلف

Read More »

باشگاه تاب آوری | اثربخشی تکنیک شفقت ورزی در افزایش تاب آوری

Read More »

باشگاه تاب آوری | تاب آوری هیجانی «قسمت اول»

Read More »

باشگاه تاب آوری، تاب آوری شغلی و تحول سازمانی

Read More »

نقش مددکاران اجتماعی در زندان

Read More »

مروری بر وضعیت مددکاری اجتماعی در ایران

Read More »

کوچینگ چیست و چگونه آن را بیاموزیم؟

Read More »

چیستی و چراییِ مددکاری اجتماعی

Read More »

واکاوی مبحث تجاوز جنسی در کودکان [همراه با تاب آوری کودکان]

Read More »

خانواده درمانی با رویکرد مددکاری اجتماعی

Read More »

باشگاه تاب آوری | تاب آوری شغلی؛ وجدان کاری و انعطاف درونی

Read More »

تاب آوری شغلی و انعطاف پذیری ذهنی «قسمت دوم»

Read More »

شأن مددکاری اجتماعی و بزرگان مددکاری اجتماعی

Read More »

باشگاه تاب آوری | تاب آوری شغلی «قسمت اول»

Read More »

آشنایی با رشته تحصیلی مددکاری اجتماعی

Read More »

معرفی رشته مددکاری اجتماعی

Read More »
Back to top button