باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

لزوم آموزش همگانی سواد رسانه‌ای

Read More »

مددکاران اجتماعی در معرض فرسودگی شغلی

Read More »

جایگاه شرم و گناه در زندگی ایرانیان

Read More »

مددکاری اجتماعی و فرسودگی شغلی

Read More »

باشگاه تاب آوری در مسیر تاب آوری اجتماعی

Read More »

باشگاه تاب آوری Resilience Club

Read More »

مددکاری اجتماعی و تاب آوری عاطفی

Read More »

تاب آوری والدین و فرزندان

Read More »

مددکاری اجتماعی و آموزش فراگیر حقوق شهروندی

Read More »

عشق و تاب آوری

Read More »

تاب آوری را بیاموزیم

Read More »

ویژگی های استاندارد یک مددکار اجتماعی

Read More »

مددکاری اجتماعی و توانمندسازی بیماران اعصاب و روان

Read More »

مسئولیت اجتماعی از منظر مددکاری اجتماعی

Read More »

مددکاری اجتماعی، تاب آوری اجتماعی و سلامت اجتماعی

Read More »

راهکارهای توانمندسازی مددجویان از منظر مددکاری اجتماعی

Read More »

واکاوی خلاءهای موجود در حوزه ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی ایران

Read More »

چالشهای بیانیه جهانی اصول اخلاقی مددکاری اجتماعی مبتنی بر زیست بوم ایران

Read More »

تاب آوری افراد آسیب پذیر در بلایای طبیعی

Read More »

ایجاد تاب آوری اجتماعی در جوامع آسیب دیده از بلایای طبیعی

Read More »

تاب آوری کودکان و نوجوانان

Read More »

مددکاری اجتماعی در بحران

Read More »

تاب آوری در محیط های کاری و شغلی

Read More »

تاب­ آوری در برابر چالش­های زندگی

Read More »

مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی

Read More »
Back to top button