باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

کارگاه بزرگ آموزش تاب آوری برای مددکاران کلیه نمایندگی های بنیاد کودک

بیشتر بخوانید »

فرسودگی شغلی؛ شناخت، پیشگیری و درمان

بیشتر بخوانید »

مدیریت خشم و رسیدن به بالندگی

بیشتر بخوانید »

کارگاه آموزشی بالندگی و تاب آوری برگزار شد

بیشتر بخوانید »

کارگاه آموزشی تاب آوری در بنیاد کودک

بیشتر بخوانید »

کارآفرینی و کسب و کار

بیشتر بخوانید »

مفهوم توسعه پایدار و اهداف توسعه اجتماعی

بیشتر بخوانید »

کارگاه آموزش تاب آوری شغلی و سازمانی برگزار شد

بیشتر بخوانید »

سلامت اجتماعی و راه های ارتقاء آن

بیشتر بخوانید »

کارگاه آموزشی اصول و تکنیک های مددکاری اجتماعی برگزار شد

بیشتر بخوانید »

سه گانه ی آب، پایداری اجتماعی و مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

اهمیت تاب آوری جامعه

بیشتر بخوانید »

علل و عواقب خیانت زوجین

بیشتر بخوانید »

آموزش اصول و تکنیک های مددکاری اجتماعی برگزار شد

بیشتر بخوانید »

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

بیشتر بخوانید »

در مددکاری اجتماعی افغانستان چه می گذرد؟

بیشتر بخوانید »

نقدی بر مقاله دکتر سام ­آرام: مددکاری اجتماعی در کارگاه

بیشتر بخوانید »

​اعتیاد کودکان در ایران

بیشتر بخوانید »

اهمیت، ساختار و کاربرد گزارش نویسی در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

بهداشت روانی و تاب آوری

بیشتر بخوانید »

آموزش تاب آوری برای دختران نوجوان برگزار شد

بیشتر بخوانید »

توپولوژی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD

بیشتر بخوانید »

الگوهای توانمندسازی با رویکرد توجه به اقشار آسیب پذیر

بیشتر بخوانید »

افسردگی در ایران، اثرات و درمان آن

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا