باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

کوچینگ نوجوانان

بیشتر بخوانید »

خودکشی و بحران معنا

بیشتر بخوانید »

مدیر و موسس خانه تاب آوری (دکتر جواد طلسچی یکتا)

بیشتر بخوانید »

تفاوتها و وجوه تشابه مددکاری اجتماعی و کوچینگ

بیشتر بخوانید »

آموزش تاب آوری در دنیای امروز و جنبه های مختلف آن

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی چیست؟

بیشتر بخوانید »

تاب آوری روانی و نقش آن در سلامت روان

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی توانبخشی

بیشتر بخوانید »

مددکار اجتماعی کیست و چه ویژگی های دارد؟

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی توانبخشی

بیشتر بخوانید »

تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان

بیشتر بخوانید »

تاب آوری و اهمیت آموزش آن از کودکی تا بزرگسالی

بیشتر بخوانید »

تاب آوری در محیط کار

بیشتر بخوانید »

اهمیت آموزش در دنیای امروز چگونه است؟

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی در برزیل

بیشتر بخوانید »

تاب ‌آوری دانشگاهی چیست؟

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی ورزشی

بیشتر بخوانید »

تاب آوری در حوزه ورزش چگونه است؟

بیشتر بخوانید »

تاب آوری کودکان اوتیسم

بیشتر بخوانید »

تاب آوری نیروهای نظامی

بیشتر بخوانید »

اولین کارگاه تاب آوری سال خانه تاب آوری ایرانیان

بیشتر بخوانید »

نقش های یک مددکار اجتماعی

بیشتر بخوانید »

تمرین های کاربردی برای تاب آوری

بیشتر بخوانید »

ویکی پدیا چه چیزی هست و چه چیزهایی نیست؟!

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی در سوئیس

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا