باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

نقش آموزش تاب آوری در پیشگیری از خودکشی

بیشتر بخوانید »

کتاب نظریه های مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

کتاب روان‌شناسی تاب‌­آوری از سنجش تا مداخله

بیشتر بخوانید »

پیمایش طوفان ها با لبخند، همراه با پرورش تاب آوری

بیشتر بخوانید »

مدیر و موسس خانه تاب آوری: ویدئوی آموزشی تاب آوری در آسیبهای اجتماعی “قسمت اول”

بیشتر بخوانید »

کتاب کاربرد مصاحبه و گزارش نویسی در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

کتاب راهنمای ایجاد تاب‌آوری در کودکان و نوجوانان: پر و بال دادن به کودک

بیشتر بخوانید »

کارگاه تاب‌آوری در آسیب‌های اجتماعی برگزار شد

بیشتر بخوانید »

کتاب تاب آوری

بیشتر بخوانید »

کتاب مددکاری اجتماعی – عمومی و تخصصی

بیشتر بخوانید »

کتاب تاب آوری چیست؟

بیشتر بخوانید »

اثرات نامطلوب فقر بر ترک تحصیل دانش‌آموزان

بیشتر بخوانید »

کتاب آسیب های اجتماعی از منظر مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

کتاب تاب آوری اجتماعات محلی در برابر مخاطرات محیطی

بیشتر بخوانید »

خودکشی و بحران معنا “قسمت هفتم” عاملیت خودکشی

بیشتر بخوانید »

کتاب راهنمای کاربردی مددکاری اجتماعی صنعتی

بیشتر بخوانید »

راهنمای عملی آموزش شفقت به نوجوانان و والدین

بیشتر بخوانید »

کارگاه تاب‌آوری در آسیبهای‌اجتماعی؛ در مدرسه تابستانه دانشگاه علامه‌طباطبایی

بیشتر بخوانید »

نیازهای مددکاری اجتماعی در دادسراهای عمومی

بیشتر بخوانید »

شبه خانواده چیست؟

بیشتر بخوانید »

فراخوان یادداشت و مقاله برای رسانه انگلیسی مددکاری اجتماعی ایرانیان

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار از نظریه تا عمل

بیشتر بخوانید »

دومین کارگاه تاب آوری در طلاق و خانواده برگزار شد

بیشتر بخوانید »

معرفی کتاب مددکاری اجتماعی؛ کار با جامعه

بیشتر بخوانید »

بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر سلامت روان معلولین

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا