باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

چگونه تاب آور شویم؛ راهنمای عملی مهارت تاب آوری

بیشتر بخوانید »

تاب آوری مفاهیم نظریه ها مدل ها کاربردها

بیشتر بخوانید »

چگونه شجاعت، کنجکاوی و تاب‌آوری را در کودکتان پرورش دهید؟

بیشتر بخوانید »

چه اتفاقی برایت افتاد؟ گفتگوهایی در باب تروما، تاب‌آوری و شفا

بیشتر بخوانید »

سومین کارگاه تاب آوری توسط خانه تاب آوری ایرانیان در لرستان برگزار شد

بیشتر بخوانید »

طرح درس هایی برای آموزش تاب آوری به کودکان

بیشتر بخوانید »

کتاب ۸۹ بازی برای پرورش تاب آوری در کودکان

بیشتر بخوانید »

روایتی از جنگ بین مفاهیم خود و دیگری در این روزها

بیشتر بخوانید »

مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد و دکتری مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

کتاب مراحل و مهارتهای مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

همه چیز درباره تاب آوری زنان

بیشتر بخوانید »

کارگاه آموزشی تاب آوری زنان برگزار شد

بیشتر بخوانید »

کتاب خوب درباره تاب آوری زنان

بیشتر بخوانید »

کتاب راهنمای تاب آوری

بیشتر بخوانید »

کتاب تاب‌ آوری سازمانی

بیشتر بخوانید »

اثربخشی آموزش برنامه توانمندسازی بر خودشناسی و احساس ارزشمندی معتادان بهبودیافته

بیشتر بخوانید »

دیدگاه جهان وطنی و مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

دومین کارگاه تاب آوری سال خانه تاب آوری ایرانیان برگزار می شود

بیشتر بخوانید »

کتاب تکنیک های مصاحبه در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

کتاب الفبای خود‌مراقبتی برای مددکاران‌اجتماعی و سایر حرفه‌های یاورانه (با تأکید بر مددکاری‌اجتماعی)

بیشتر بخوانید »

منابع آزمون کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی (دانشگاههای تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)

بیشتر بخوانید »

آشنایی با کتاب تاب آوری و سلامت روان

بیشتر بخوانید »

کتاب سرپرستی مددکاری اجتماعی (زمینه‌ها و مفاهیم)

بیشتر بخوانید »

آشنایی با کتاب مددکاری فردی (کار با فرد)

بیشتر بخوانید »

کتاب توانمندسازی در مددکاری اجتماعی (راهنمای روان‌شناسان، روان‌پزشکان و مشاوران)

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا