نحوه بازگشایی مدارس در همه گیری کرونا
نحوه بازگشایی مدارس در همه گیری کرونا
دکتر جواد طلسچی یکتا؛ مددکار اجتماعی و مدیر مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی
بازگشایی مدارس در همه گیری کرونا: دولت ها در سراسر دنیا در این تردید به سر می برند که آیا به تدریس چهره به چهره در کلاس بازگردند خصوصا این که در این شرایط، درمانی هم برای سویه های جدید کرونا وجود ندارد. سازمان یونسکو در اواخر مارس ۲۰۲۰ اعلام کرد که پس از همه گیری کرونا، دبستان ها و دبیرستان های تقریبا تمامی کشورها تعطیل شده و این شرایط بر تعلیم ۱.۵ میلیارد دانش آموز در سراسر جهان اثر گذاشته است.
بازگشایی مدارس در همه گیری کرونا
از آن زمان تعدادی معدودی از کشور ها مدارس خودشان را به دلایلی با احتیاط بازگشایی نمودند. سایر کشورها تا ۲۰۲۱ برنامه ای برای بازگشایی مدارس نداشتند. در این شرایط، کمبود دسترسی به فناوری و نگرانی هایی بابت گسترش شکاف هایی در پیشرفت تحصیلی، مدیران را مجبور به تصمیم گیری نموده که آیا مدارس را باز کرده و ریسک شیوع سویه های جدید را بپذیرند و یا از روش های جایگزین تدریس در فضای مجازی استفاده کنند که انزوای اجتماعی دانش آموزان را نیز در پی داشته است.
جنیفر نازو متخصص اپیدمیولوژی از دانشگاه جانز هاپکینز می گوید می توان مدارس را با احتیاط بازگشایی نمود اما یکی از ضوابط مهم این است که آلودگی، خارج از کنترل نباشد. بدترین سناریویی که می توان در صورت بازگشایی مدارس متصور شد این است که اگر پس از بازگشایی این ویروس شیوع پیدا کند بسیاری از دانش آموزان و معلمان را آلوده کرده، در جامعه گسترش یافته و به تبع آن مرگ و میرها نیز افزایش می یابد.
گام های ایمن و سالم کشورها پس از بازگشایی مدارس
اما جهت کاهش چالش های بازگشایی مدارس، مدارس می توانند اقدامات زیر را که در برخی مدارس تجربه شده اند، انجام دهند:
استفاده از ماسک: تحقیقات نشان داده است که پوشیدن ماسک به طرز قابل توجهی احتمال آلودگی را کاهش می دهد. بسیاری از مدارس، دانش آموزان و معلمان را ملزم به زدن ماسک کرده اند. دولت تایوان که اکثر مدارس خود را باز نگه داشته است هر دو هفته یک بار ماسک های جدید را برای دانش آموزان و بزرگسالان تامین می کند.
چک کردن دمای بدن: بسیاری از مدارس ، دانش آموزان را موظف کرده اند تا روزانه دمای بدن خود را بررسی کرده و در یک فرم آماده یا در اپلیکیشن موبایل وارد کنند و یا از دماسنج های تعبیه شده در ورودی مدارس استفاده نمایند تا معلوم گردد تب ندارند.
رعایت فاصله اجتماعی: مدارس سعی می کنند تا با ایجاد فاصله شش پا یی بین میز ها، استفاده از موانع و پوشش های پلاستیکی در کلاس های درس و بستن فضاهای گروهی، ایمنی را افزایش دهند. در عوض دانش آموزان به صورت گروه های کوچک تقسیم شده اند که همزمان به مدرسه می رسند ، از یک کلاس درس و زمین بازی استفاده می کنند و توسط معلم یکسان تدریس می شوند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.
کاهش ظرفیت ها: متخصصین پیشنهاد کرده اند که اندازه و ظرفیت کلاس ها را محدود نموده و تعداد دانش آموزان کمتری در کلاس درس حضور یابند تا تماس های اجتماعی کمتر شود اما این مساله چالش هایی را برای کلاس های با تعداد بالای ۳۰ دانش آموز ایجاد کرده است. برای حل این مشکل، مدارس تصمیماتی اتخاذ کرده اند مبنی بر این که تعدادی از دانش آموزان روزهای دوشنبه و پنج شنبه و تعدادی دیگر روز های سه شنبه و جمعه در مدرسه حضور یابند. در توکیو نیز دانش آموزان دبیرستان به دو گروه صبحی و بعدازظهری تقسیم شده اند.
در اولویت قرار دادن دانش آموزان آسیب پذیر: در دانمارک مدارس و مراکز مراقبت های روزانه برای دانش آموزان کمتر از ۱۲ سال بازگشایی شد با این توجیه که آن ها کمتر در معرض خطر بوده و از حضور در کلاس درس بیشتر منتفع می گردند. دولت اروگوئه نیز اجازه داد تا دانش آموزان روستایی به دلیل مشکل دسترسی به اینترنت به مدارس بازگردند.
برگزاری کلاس ها در فضای باز: برخی دیگر از مدارس سعی نموده اند تا گاهی کلاس ها را در فضای بیرون برگزار نمایند که میزان انتقال ویروس را کاهش می دهد. اگر شرایط آب و هوایی مساعد نبود پنجره های کلاس را باز نگه داشته و کلاس ها از تهویه هوای مناسب برخوردار باشند.
تست کرونا: تست ویروس کرونا در مدارس نادر است. اما مدرسه ای در آلمان هر دو هفته یک بار تست رایگان برای دانش آموزان و مدارس گذاشته است که خودشان نیز می توانند در خانه آن را انجام دهند.
منبع:
https://www.cfr.org/backgrounder/how-countries-are-reopening-schools-during-pandemic