ایجاد تاب آوری سایبری چگونه است؟

ایجاد یک استراتژی امنیت سایبری جامع چگونه است؟

ایجاد تاب آوری سایبری چگونه است؟ تاب آوری سایبری توانایی حفظ کسب و کار شما با وجود رویدادهای نامطلوب سایبری است. این موضوع شامل ارزیابی دقیق ریسک، ایجاد یک استراتژی جامع امنیت سایبری، اجرای اقدامات پیشگیرانه و واکنشی و آموزش کارکنان شما است.

ایجاد تاب آوری سایبری چگونه است؟

چگونه از روز اول یک شرکت مقاوم در برابر سایبری بسازیم
جواد طلسچی یکتا؛ مدرس کشوری تاب آوری سایبری

نحوه ایجاد یک شرکت تاب آور در برابر تهدیدات سایبری از طریق شناسایی ریسک، توسعه یک استراتژی جامع امنیت سایبری، اجرای دفاع های فعال و واکنشی و آموزش کارکنان.

نکات کلیدی این بحث:

  • انجام ارزیابی ریسک امنیت سایبری
  • توسعه و حفظ استراتژی امنیت سایبری
  • اجرای اقدامات پیشگیرانه و واکنشی امنیت سایبری
  • ارائه آموزش کامل کارکنان

با ورود کسب‌وکارها به عصر دیجیتال جدید که با نوآوریِ سریع و ارتباط متقابل مشخص شده است، امنیت سایبری دیگر یک افزونه نیست و به یک ضرورت حیاتی تبدیل شده است.ایجاد تاب آوری سایبری چگونه است

دیجیتالی شدن عملیات تجاری موثر و در دسترس را تقویت کرده است، اما همچنین آسیب پذیری را در برابر طیف وسیعی از تهدیدات سایبری افزایش داده است. با تکامل و تشدید این تهدیدات، مفهوم تاب آوری سایبری بیش از هر زمان دیگری برجسته شده است.

مفهوم تاب آوری سایبری

تاب آوری سایبری به توانایی یک سازمان برای ارائه مداوم نتایج مورد انتظار در مواجهه با رویدادهای نامطلوب سایبری اشاره دارد. این فقط در مورد پیشگیری از حملات سایبری نیست، بلکه نحوه واکنش شرکت شما و بهبود آن در صورت وقوع ناگزیر این حوادث است.

ایجاد یک شرکت مقاوم در برابر سایبری سفری است که شامل شناسایی کامل ریسک، توسعه یک استراتژی جامع امنیت سایبری، اجرای دفاع‌های فعال و واکنشی و آموزش کامل تیم شما است. هر یک از این مراحل مستحق توجه و بررسی دقیق است.

ارزیابی ریسک

هر سفر به سمت تاب آوری سایبری با ارزیابی ریسک آغاز می‌شود. با کمک به درک وضعیت فعلی، افشای آسیب‌پذیری‌ها و تعریف پیامدهای بالقوه تهدیدات سایبری مختلف، اساس استراتژی شما را تنظیم می‌کند.

به طور خلاصه، ارزیابی ریسک شامل شناسایی دارایی های ارزشمند شماست که می توانند اهداف بالقوه باشند، مانند سخت افزار، نرم افزار، داده ها، شبکه ها و پرسنل.

در مرحله بعد، باید تهدیداتی را که ممکن است این دارایی ها با آنها مواجه شوند و آسیب پذیری هایی که می توانند مورد سوء استفاده قرار گیرند، مشخص کنید. سپس این ریسک ها باید بر اساس شدت آن ها ارزیابی و اولویت بندی شوند. این مرحله تکراری است و باید به طور مکرر تکرار شود تا دارایی‌های جدید، تهدیدات نوظهور و آسیب‌پذیری‌های شناسایی‌شده در نظر گرفته شود.

توسعه و حفظ استراتژی امنیت سایبری

با درک خطرات بالقوه، حرکت بعدی شما ایجاد یک استراتژی امنیت سایبری جامع است که آنها را کاهش می دهد. استراتژی شما باید با تجزیه و تحلیل شکاف آغاز شود، که اقدامات امنیت سایبری فعلی شما را در برابر وضعیت مطلوب در کنار هم قرار می دهد.

ایجاد تاب آوری سایبری چگونه است؟
ایجاد تاب آوری سایبری چگونه است؟

در اینجا، شما اساساً شیوه‌های موجود خود را با استانداردهای صنعتی یا چارچوب‌هایی مانند NIST یا ISO 27001 مقایسه می‌کنید تا شکاف‌ها را شناسایی کنید.ایجاد تاب آوری سایبری چگونه است

پس از تجزیه و تحلیل شکاف، یک تجزیه و تحلیل ریسک کامل انجام می شود که در هر ریسکِ شناسایی شده در طول ارزیابی ریسکِ عمیق تر می شود. این وضعیت به شما این امکان را می دهد که ماهیت هر ریسک را بهتر درک کنید و اقدامات پاسخ مناسب را اطلاع دهید.

علاوه بر این، به عنوان بخشی از استراتژی خود، باید یک برنامه پشتیبان و بازیابی تدوین کنید. پشتیبان گیری منظم در بازیابی اطلاعات از دست رفته یا در معرض خطر در طی یک حادثه سایبری بسیار مفید است. این طرح باید مشخص کند که از چه اطلاعاتی باید پشتیبان تهیه شود، از تعداد دفعات آن باید پشتیبان تهیه شود و روند بازیابی اطلاعات در مواقع اضطراری.

یک استراتژی قوی امنیت سایبری همچنین شامل یک طرح واکنش به حادثه است که واکنش سازمان شما را در مواجهه با یک حادثه امنیت سایبری مشخص می‌کند.

این مبحث باید دربرگیرنده این موضوع باشد که چه کسی چه کاری انجام می دهد، رویه های تشدید، استراتژی های ارتباطی و مراحل تجزیه و تحلیل و یادگیری از حادثه کدامند. در نهایت، انجام ممیزی های منظم امنیت سایبری برای سنجش اثربخشیِ اقدامات امنیتی، شناسایی نقاط ضعف در دفاع و اطلاع رسانی بهبودهای لازم ضروری است.

اقدامات پیشگیرانه امنیت سایبری را اجرا کنید

یک استراتژی امنیت سایبری قوی باید فعال باشد و دائماً تهدیدات را قبل از تحقق آنها شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کند.

این موضوع شاملِ به روز ماندن با آخرین تهدیدات و روندهای امنیت سایبری است که به شما این امکان را می دهد تا خطرات احتمالی را پیش بینی کنید و بر این اساس دفاع خود را تقویت کنید. به روز رسانی منظم و اصلاح سیستم ها و برنامه های کاربردی شما می تواند از سوء استفاده از آسیب پذیری های امنیتی جلوگیری کند.ایجاد تاب آوری سایبری چگونه است

اجرای کنترل های دسترسی قوی نیز بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که کارمندان فقط به داده‌هایی که برای انجام وظایف خود نیاز دارند دسترسی دارند تا آسیب‌های احتمالی را در صورت در معرض خطر قرار دادنِ حساب محدود کنند. علاوه بر این، استفاده از احراز هویت چند عاملی (MFA) با نیاز به اعتبار اضافی فراتر از یک رمز عبور، یک لایه امنیتی اضافی اضافه می کند.

دفاع فنی واکنشی را اجرا کنید

با وجود بهترین اقدامات پیشگیرانه شما، برخی از تهدیدات سایبری به دفاع شما نفوذ خواهند کرد. دفاع واکنشی، مانند فایروال ها و نرم افزارهای آنتی ویروس، به کاهش آسیب در هنگام وقوع این حوادث کمک می کند.

فایروال ها ترافیک ورودی و خروجی شبکه را بر اساس قوانین امنیتی از پیش تعیین شده نظارت و کنترل می کنند و اولین خط دفاعی در برابر تهدیدات سایبری را تشکیل می دهند. نرم افزار آنتی ویروس با شناسایی، جلوگیری و حذف نرم افزارهای مخرب فایروال ها را تکمیل می کند.

سیستم‌های تشخیص نفوذ و پیشگیری (IDS/IPS) شبکه شما را از نظر فعالیت‌های مشکوک و تهدیدات احتمالی رصد می‌کنند و به شما هشدار می‌دهند که یک حمله احتمالی وجود داشته باشد و در برخی موارد، اقداماتی را برای کاهش تهدید انجام می‌دهد.

رمزگذاری یکی دیگر از اقدامات ارزشمند واکنشی است که شامل غیرقابل خواندن اطلاعات حساس شما برای هر کسی بدون کلید رمزگشایی مناسب است، بنابراین از آن محافظت می‌کند، حتی اگر به اشتباهاً به دست فردی دیگر بیافتد.

سیستم های اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد (SIEM) تجزیه و تحلیل و گزارش لحظه ای هشدارهای امنیتی تولید شده توسط برنامه ها و سخت افزار شبکه را ارائه می دهند. آنها به تشخیص زودهنگام حوادث و واکنش سریع کمک می کنند.

آموزش کارکنان

عوامل انسانی اغلب آسیب پذیرترین حلقه در دفاع از امنیت سایبری یک سازمان هستند. با آگاهی از این موضوع، مجرمان سایبری تمایل دارند کارکنان را با تاکتیک هایی مانند فیشینگ هدف قرار دهند.

به این ترتیب، آموزش کامل کارکنان بخش مهمی از ایجاد یک شرکت مقاوم در برابر تهدیدات سایبری است. کارکنان باید از طریق آموزش های منظم آگاهی از نقش خود در حفظ امنیت سایبری آگاه شوند که تهدیدات رایج، شیوه های آنلاین امن و اهمیت پروتکل های امنیتی را پوشش می دهد.

بسته به نقش افراد در سازمان، برخی از کارمندان ممکن است به مهارت‌های امنیت سایبری خاصی نیاز داشته باشند، مانند درک نحوه استفاده از ابزارهای امنیتی، شناسایی و پاسخ به تهدیدات خاص یا مدیریت امن داده‌های حساس.

How to Build a Cyber-Resilient Company
How to Build a Cyber-Resilient Company

انجام منظم حملات شبیه‌سازی‌شده، مانند تمرین‌های فیشینگ، می‌تواند به کارمندان کمک کند تا بفهمند یک حمله واقعی چگونه می‌تواند باشد و چگونه باید پاسخ دهند.ایجاد تاب آوری سایبری چگونه است

تهدیدات سایبری همیشه در حال تحول هستند و به این ترتیب، آموزش شما باید یادگیری مستمر را ارتقا دهد و با جدیدترین تهدیدات و دفاع ها به روز بماند.

ساخت یک شرکت مقاوم در برابر تهدیدات سایبری یک سفر است تا یک مقصد. این مهم نیاز به تلاش مداوم، یادگیری و سازگاری دارد.

با این حال، بازدهی کار بسیار زیاد است: نه تنها از سازمان شما در برابر حملات سایبریِ ویرانگر محافظت می کند، بلکه می تواند یک مزیت رقابتی نیز ایجاد کند. در دنیایی که به طور فزاینده افراد انسانی و سازمان ها به هم متصل هستند، مشتریان، شرکا و سرمایه گذاران برای سازمان هایی که امنیت سایبری را جدی می گیرند، ارزش زیادی قائل هستند.

به طور خلاصه، تاب آوری سایبری توانایی حفظ کسب و کار شما با وجود رویدادهای نامطلوب سایبری است. این موضوع شامل ارزیابی دقیق ریسک، ایجاد یک استراتژی جامع امنیت سایبری، اجرای اقدامات پیشگیرانه و واکنشی و آموزش کارکنان شما است.

با پرورش فرهنگ امنیت سایبری در همه سطوح، کسب‌وکارها نه تنها می‌توانند از خود در برابر تهدیدات احتمالی محافظت کنند، بلکه می‌توانند سطحی از اعتماد را با مشتریان خود ایجاد کنند، با اطمینان از اینکه داده‌های حساس آنها در دستان امن است.

در دنیایی که نقض اطلاعات و داده ها به طور فزاینده ای رایج می شود، ایجاد یک شرکت مقاوم در برابر تهدیدات سایبری، سرمایه گذاری در پایداری و موفقیت بلندمدت شرکت شما قلمداد می گردد.

How to Build a Cyber-Resilient Company

How to Build a Cyber-Resilient Company

How to build a cyber-resilient company through risk identification, development of a comprehensive cybersecurity strategy, implementation of proactive and reactive defenses, and employee training
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
گردآوری و ترجمه توسط
دکتر جواد طلسچی یکتا؛ مدرس کشوری تاب آوری سایبری
منبع
How to Build a Cyber-Resilient Company From Day One

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا