آموزش تاب آوری برای دختران نوجوان برگزار شد

آموزش تاب آوری برای دختران نوجوان: در مورخ بیست و چهارم دی ماه سال جاری، کارگاه آموزشی تاب آوری برای دختران نوجوان سنین دوازده تا هفده سال تحت پوشش موسسه کودکان ساحل بهشتی، به همت خانه تاب آوری ایرانیان و با تدریس دکتر جواد طلسچی یکتا (مدیر و موسس خانه و باشگاه تاب آوری ایرانیان) برگزار شد.

کارگاه فوق الذکر با محوریت موضوعات ۱-تشریح مفهوم تاب آوری ۲- تشریح اهمیت تاب آوری دختران در مقطع سنی نوجوانی ۳- تشریح ویژگی های یک نوجوان تاب آور۴- تبیین اضلاع ارتباطی اعضاء خانواده و پرداختن به اهم موانع ارتباطی نوجوان با والدین و بالعکس ۵- مسائل اجتماعی دختران نوجوان برگزار شد. که بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده در مراحل مختلفی ادامه دار خواهد بود.

در مورد تاب آوری کودکان و نوجوانان بیشتر بدانید:

دیدگاه­های پیرامون تاب­ آوری نشانه ­ها و علائم، عوامل و فاکتورها و نیز ساز و کار­ها و مکانیسم­ های مختلف و متعددی دارند که با ساختارهای نظری و اندیشه­ ای در اشتراک و ارتباط می­ باشند.

تاب آوری کودکان و نوجوانان

نویسندگان زیادی از واژه مسیر یا جهت و مسیرهای پیچیده و در هم تنیده و متفاوتی بهره برداری می­ نمایند که کارکرد و یا عملکرد آنها را در طی زمان خلاصه می­نماید. (والش ۱۹۹۸ روتر ۱۹۹۹ و گلیگان ۲۰۰۱ و پریلیتینسکی و همکاران ۲۰۰۱ و وییلیامز و همکاران ۲۰۰۱ و دهان و همکاران ۲۰۰۲)[۱] از منظر دیدگاه­های رشد یک مسیر و یا یک جهت  می­ تواند در زمانی که شرایط منجر به پیشرفت­های پایین­تر از حد انتظار و یا به طور کلی عقب گرد و پس رفت شود، منفی قلمداد گردد. مسیرهای مثبت در زمانی که فرد و یا یک خانواده یا کلاً افراد و خانواده­ ها بر شرایط دشوار و سخت فائق می­ آیند و یا این که از آن حوادث و بلایا و شرایط سخت بازگشت و احیاء موفقیت آمیزی دارند رخ می­دهد و می­تواند به آن اشاره داشته باشد.

نکات چرخشی و یا نکات عطف و برهم زننده و یا برعکس کننده و یا خلاف جهت نمایانگر زمان­هایی هستند که یک مسیر مشخص و تعیین شده تغییر جهت می­دهد، مثل مواردی که یک تغییر محیطی و یا مداخلات افراد حرفه­ ای و یا افراد درگیر در کار یک فرد و یا یک خانواده را برای شروع یک روند مثبت و یا در مسیر مثبت قرار گرفتن قادر و توانمند می­نمایند. (کوین تن و روتر ۱۹۹۸ گلیگان ۲۰۰۱ و شوفیلد۲۰۰۱)[۲]. هم چنین خاطر نشان می­شود که برخی از اوقات یک تجربه مطلوب و خوب و یا تجربه  جبران کننده و تلافی کننده و  ما به ازا می­تواند زنجیره ­ای از اثرات (تأثیر چرخه­ای) را به وجود آورد. (روتر ۱۹۸۵)[۳]. مثلاً در زمانی که دستمزد­های موقع شروع کار باعث منافع و مزایای عملی و احساسی  برای مادران تنها با میزان درآمد کم و پایین میگردد. (مناگان ۱۹۹۷)[۴].

[۱] (Walsh, 1998; Rutter, 1999; Gilligan, 2001; Prilleltensky et al., 2001; Williams et al., 2001; de Haan et al., 2002)

[۲] (Quinton and Rutter, 1988; Gilligan, 2001; Schofi eld, 2001)

[۳] (Rutter, 1985)

[۴] (Menaghan, 1997)

متن کامل این پژوهش را از اینجا دریافت نمایید.

ترجمه و گردآوری: فاطمه محمدی؛ مددکار اجتماعی
انتشاریافته در مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
Source
خانه تاب آوری ایرانیان
Back to top button