باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

آشنایی با فرهیختگان مددکاری اجتماعی استان اصفهان؛ قسمت چهاردهم

Read More »

عضویت در سامانه ایده پردازی مددکاری اجتماعی ایران + آموزش تصویری

Read More »

نقش حرفه مددکاری اجتماعی با تأکید بر پدیده طلاق

Read More »

دوره آموزشی “تاب آوری” ویژه مددکاران اجتماعی و روانشناسان

Read More »

مجموعه یادداشتها و مقالات حرکت رسانه ای “نقش فوریتهای اجتماعی در بلایا” کتاب می شود

Read More »

مداخلات اجتماعی، جزء جدایی ناپذیر مدیریت بحران در بلایا

Read More »

مصاحبه با کارشناس دفتر فوریتهای اجتماعی بهزیستی استان اصفهان

Read More »

فوریت های اجتماعی در بلایا، با تمرکز بر حرفه مددکاری اجتماعی

Read More »

تأثیرات اجتماعی فجایع

Read More »

عضویت در انجمن مددکاران اجتماعی ایران

Read More »

مدیریت بحران؛ امداد اجتماعی و مددکاری اجتماعی

Read More »

دوره آموزشی طرح توسعه برنامه ی مراقبت از فرزندان در خانواده ها (امدادبگیران) از طریق مراکز غیر دولتی در گیلان برگزار شد

Read More »

واکاوی پدیده تأخیر در ازدواج

Read More »

باشگاه تاب آوری | تاب آوری در بلایا

Read More »

نقش فوریت های اجتماعی در زمان فاجعه | مددکاری اجتماعی فاجعه، کار اجتماعی در حین بلایای طبیعی است

Read More »

چالش‌های مدیریت بحران در بلایا (با تأکید بر نقش مددکاران اجتماعی)

Read More »

نقش مددکاری اجتماعی در مدیریت بحران های ناشی از عوامل طبیعی (زلزله، سیل، بوران و …)

Read More »

فوریت اجتماعی چیست و چه وظایفی دارد؟ | نقش فوریتهای اجتماعی در ارائه خدمات و کاهش آسیب در مواقع بروز بلاهای طبیعی

Read More »

حمایت از کودکان آسیب دیده؛ از مهمترین رسالتهای سازمان فوریتهای اجتماعی

Read More »

نگاهی کوتاه به فوریت های اجتماعی در فجایع طبیعی

Read More »

نقش فوریت های اجتماعی در بلایای طبیعی

Read More »

طرح مدیریت بحران در موقعیت های اضطراری

Read More »

نقش فوریتهای اجتماعی در بلایا

Read More »

فوریت اجتماعی در بلایای طبیعی چگونه است؟

Read More »

زیستن در پویایی یا سردرگمی؟

Read More »
Back to top button