باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

مفروضات، ارزش ها و اصول مددکاری اجتماعی

Read More »

نشست نقد و بررسی کتاب هندسه مددکاری اجتماعی انتقادی

Read More »

دیدگاه ها و گرایش های نوظهور در حرفه مددکاری اجتماعی

Read More »

۹ دیدگاه نظری در مددکاری اجتماعی

Read More »

اصل درگیری عاطفی کنترل شده در مددکاری اجتماعی چیست؟

Read More »

معرفی دو مُدل اقدام اجتماعی

Read More »

انواع روش های تحقیق در مددکاری اجتماعی چیست؟

Read More »

بررسی ارتباط جامعه شناسی با مددکاری اجتماعی

Read More »

هفت مُدل از مددکاری گروهی در حرفه مددکاری اجتماعی

Read More »

اصل نگرش بدون قضاوت در مددکاری اجتماعی

Read More »

۵ مرحله رشد گروهی در مددکاری گروهی اجتماعی

Read More »

مددکاری گروهی اجتماعی – مفاهیم، تعاریف و معنا

Read More »

آموزش نقش تاب آوری در پیشگیری از اعتیاد در قالب اجرای طرح کیان

Read More »

بررسی نقش تاب آوری در بهبودی اعتیاد

Read More »

طرح سؤالاتی از انجمن مددکاران اجتماعی ایران «قسمت سوم»

Read More »

رسانه تاب آوری

Read More »

آموزش عملی تاب آوری

Read More »

نقش مددکاران اجتماعی در درمان اعتیاد

Read More »

طرح سوالاتی از انجمن مددکاران اجتماعی ایران

Read More »

ویژگی های رفتاری و عوامل حفاظتی مرتبط با تاب آوری

Read More »

ایجاد فرهنگ تاب آوری برای مددکاران اجتماعی

Read More »

تاب آوری رسانه ای جامعه چیست؟

Read More »

فرسودگی شغلی در حرفه مددکاری اجتماعی و تاب آوری چگونه توصیف می شود؟

Read More »

نشست علمی با موضوع تاب آوری از منظر منابع اسلامی برگزار شد

Read More »

فلسفه کوچینگ و اهمیت کوچینگ تاب آوری چیست؟

Read More »
Back to top button