باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

هفت مُدل از مددکاری گروهی در حرفه مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

اصل نگرش بدون قضاوت در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

۵ مرحله رشد گروهی در مددکاری گروهی اجتماعی

بیشتر بخوانید »

مددکاری گروهی اجتماعی – مفاهیم، تعاریف و معنا

بیشتر بخوانید »

آموزش نقش تاب آوری در پیشگیری از اعتیاد در قالب اجرای طرح کیان

بیشتر بخوانید »

بررسی نقش تاب آوری در بهبودی اعتیاد

بیشتر بخوانید »

طرح سؤالاتی از انجمن مددکاران اجتماعی ایران «قسمت سوم»

بیشتر بخوانید »

رسانه تاب آوری

بیشتر بخوانید »

آموزش عملی تاب آوری

بیشتر بخوانید »

نقش مددکاران اجتماعی در درمان اعتیاد

بیشتر بخوانید »

طرح سوالاتی از انجمن مددکاران اجتماعی ایران

بیشتر بخوانید »

ویژگی های رفتاری و عوامل حفاظتی مرتبط با تاب آوری

بیشتر بخوانید »

ایجاد فرهنگ تاب آوری برای مددکاران اجتماعی

بیشتر بخوانید »

تاب آوری رسانه ای جامعه چیست؟

بیشتر بخوانید »

فرسودگی شغلی در حرفه مددکاری اجتماعی و تاب آوری چگونه توصیف می شود؟

بیشتر بخوانید »

نشست علمی با موضوع تاب آوری از منظر منابع اسلامی برگزار شد

بیشتر بخوانید »

فلسفه کوچینگ و اهمیت کوچینگ تاب آوری چیست؟

بیشتر بخوانید »

راههای ارتقاء تاب‌ آوری کودکان کار و خیابان

بیشتر بخوانید »

آموزش تاب آوری کودکان تالاسمی

بیشتر بخوانید »

نقش آموزش تاب آوری در پیشگیری از خودکشی

بیشتر بخوانید »

وبگاه پشتیبان رسانه تاب آوری اجتماعی ایران ایجاد شد

بیشتر بخوانید »

آموزش تاب آوری در فرزندپروری برگزار شد

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی در آفریقا

بیشتر بخوانید »

نشست علمی تاب آوری از منظر منابع اسلامی و تأثیر آن بر کاهش آسیب اجتماعی

بیشتر بخوانید »

مفهوم تاب آوری منابع انسانی چیست؟

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا