باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

رفتار اخلاقی در مددکاری اجتماعی چگونه است؟

بیشتر بخوانید »

سیر تحول آموزش مددکاری اجتماعی در دنیا

بیشتر بخوانید »

انواع حوزه های کاری مددکاری اجتماعی کدامند؟

بیشتر بخوانید »

تبیین نقش و جایگاه زنان در اصلاح جامعه

بیشتر بخوانید »

تاب آوری آموزشی با روایتی از شرایط آموزشی خاص کودکان غزه

بیشتر بخوانید »

تاریخچه مددکاری اجتماعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه

بیشتر بخوانید »

۵ رویکرد نظری مورد استفاده در کارهای موردی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

یافته های نظرسنجی اخیر انجمن مددکاری اجتماعی بریتانیا در حیطه فرسودگی شغلی

بیشتر بخوانید »

آموزش مددکاری اجتماعی از راه دور: راهنمای دانشجویان

بیشتر بخوانید »

تأثیر جهانی شدن بر آموزش و عملکرد مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

مروری بر مفاهیم و مؤلفه های اساسی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

روز جهانی مددکاری اجتماعی سال ۲۰۲۴

بیشتر بخوانید »

مدیر و موسس خانه تاب آوری

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی در عصر دیجیتال

بیشتر بخوانید »

رسانه های اجتماعی و بهداشت روان

بیشتر بخوانید »

اصول ارتباطات در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

۱۵ مورد از محبوب ترین مجلات مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

مفروضات، ارزش ها و اصول مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

نشست نقد و بررسی کتاب هندسه مددکاری اجتماعی انتقادی

بیشتر بخوانید »

دیدگاه ها و گرایش های نوظهور در حرفه مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

۹ دیدگاه نظری در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

اصل درگیری عاطفی کنترل شده در مددکاری اجتماعی چیست؟

بیشتر بخوانید »

معرفی دو مُدل اقدام اجتماعی

بیشتر بخوانید »

انواع روش های تحقیق در مددکاری اجتماعی چیست؟

بیشتر بخوانید »

بررسی ارتباط جامعه شناسی با مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا