باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

سیدحسن موسوی‌چلک: معتادان هم انسان هستند

Read More »

باشگاه تاب آوری | ضرورت حفظ حریم و حرمت زنان جهت قدرتمندی جوامع و تاب آوری

Read More »

درسهایی از مداخلات مددکاری اجتماعی در فاجعه از گذشته برای آینده

Read More »

کمک به کودکان برای برخورد با تغییرات

Read More »

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

Read More »

پیشگیری از خشونت علیه زنان در معرض آسیب (همسر آزاری)

Read More »

تبعات مختل شدن مراسم خاکسپاری و سوگواری ناشی از ویروس کرونا برای خانواده ها چیست؟

Read More »

راهنمای ساده مداخله در بحران برای مددکاران اجتماعی

Read More »

اختلال استرس تروماتیک ثانوی چیست و چگونه می­توان از آن پیشگیری کرد؟  

Read More »

وقتی با یک قاتل زندگی می کنید | مطالعه ای در زمان قرنطینه اجتماعی اجباری ‌

Read More »

ترسیم خط زندگی (Life line) روشی مناسب برای مصاحبه با مراجعین مقاوم

Read More »

یادداشت اختصاصی دکتر محمد زاهدی اصل: هشدار توأم با استمداد از مسئولان ارشد نظام

Read More »

پاسخ رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران به سوال علت اخراج بی‌سابقه خبرنگاران در رسانه‌های مدعی عدالت‌خواهی

Read More »

آشنایی با کتاب معنای زندگی

Read More »

چگونه استرس اقتصادی بر والدین و کودکان تأثیر می­ گذارد؟ مداخلات مناسب برای مقابله با این بحران چیست؟

Read More »

گنجهای مددکاری اجتماعی و رنجهایی که می برد

Read More »

بررسی جامعه شناسی ویروس کرونا از منظر کارکردگرایی: بحران کرونا فرصت تلخ و طلایی

Read More »

دریغا عشق که بر باد شد

Read More »

واقعیت‌های پساکرونا را جدی بگیریم

Read More »

نمودهای جنسیتی؛ مروری بر زندگی اجباری زنان با زمینه خشونت خانوادگی

Read More »

چگونه در دوران کرونا با افراد سوگوار همدلی و شفقت کنیم؟

Read More »

ملاحظات سلامت اجتماعی در دوره شیوع کووید-۱۹ (کرونا ویروس)

Read More »

ارائه مشاوره تلفنی رایگان “متد” داوطلبان هلال احمر به مردم در گیلان

Read More »

نیازهای مددکاری اجتماعی و روانشناختی دریانوردان – قسمت اول

Read More »

تحلیلی بر سریال پایتخت از منظر یک مددکار اجتماعی

Read More »
Back to top button