باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

آتش‌سوزی‌های زاگرس و جای خالی مددکاری اجتماعی

Read More »

آموزش تاب آوری در ایران از منظر مدیر باشگاه تاب آوری ایران

Read More »

مددکاری اجتماعی و محیط زیست

Read More »

چه ساده انگارانه تیتر میزنیم: دختری به جرم عاشقی با داس پدر کشته شد!

Read More »

جامعه داس به دست | تبیین جامعه شناختی قتل های آبرویی به بهانه قتل رومینا اشرفی

Read More »

نگذاریم مفهوم جامعه از یادها برود!

Read More »

شیوع کرونا و تاثیر آن بر فضای سایبری کشور از منظر پدافند غیرعامل

Read More »

تبیین جامعه شناختی قتل رومینا

Read More »

هنر درمانی چیست؟

Read More »

هشداری برای رومیناهای دیگر

Read More »

قتل در خانه پدری؛ خشونت علیه کودکان

Read More »

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران: جامعه معیوب قاتل اصلی رومینا است

Read More »

ما همگی قربانی نیستیم!

Read More »

نیکوکاری اجتماعی از منظر یک فعال اجتماعی

Read More »

چرا با وجود اجرای هرساله طرح های جمع آوری بی خانمان ها در کلان شهر تهران هنوز مسأله به قوت خودش باقیست؟

Read More »

راهکارهایی جهت اثربخشیِ مداخلات حرفه ای کاهش خشونت در سطوح فردی، خانوادگی و جامعه

Read More »

عید، یعنی تصمیم به شاد زیستن

Read More »

یادداشتی به مناسبت سالگرد درگذشت مادر مددکاری اجتماعی ایران “ستاره فرمانفرماییان” 

Read More »

شیوع  کرونا و تأثیرات اقتصادی آن بر جامعه از منظر پدافند غیرعامل “بخش دوم”

Read More »

پرسش در کوچینگ (کشف مسیر زندگی) منتشر شد

Read More »

رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران: اشتغال و امنیت شغلی دو چالش پیش‌روی جوانان برای ازدواج است

Read More »

ویژگی های خانواده تاب آور

Read More »

هنر درمانی در کودکان

Read More »

سوگواری پشت ویترین کرونا

Read More »

سی ماه از زلزله کرمانشاه گذشت و دردها همچنان باقی است

Read More »
Back to top button